• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400031711866
  • خبرنگار : 50404

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

مستند انتخاباتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مستند انتخاباتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک مستندساز با اشاره به ویژگی‌های یک مستند انتخاباتی، گفت: مستند فاخر به درد حضور و کسب مقام در جشنواره‌های سینمایی می‌خورد، نه تبلیغات انتخاباتی یک کاندیدا.

رضا نامنی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های یک مستند انتخاباتی، اظهار کرد: ژانرهایی مختلف برای تولید مستند وجود دارد که یکی از آن‌ها ژانر سیاسی است و مستند انتخاباتی نیز در این ژانر قرار دارد. در مستندهای انتخاباتی به دنبال این هدف هستیم که بتوانیم با تبلیغات در انتخابات موفق شویم و با ارائه برنامه‌ها و حرف‌های خود مردم را جذب کنیم. در مستندهای انتخاباتی صرفاً به دنبال بیان واقعیت نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم که از بیان واقعیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد و پیشنهادات خود برای رفع آن‌ها بهره تبلیغاتی ببریم و برای خود رأی جمع کنیم.

وی با بیان این‌که «جامعه هدف نخستین نکته‌ با اهمیت در مستندهای انتخاباتی است»، افزود: جامعه هدف مستندهای انتخاباتی معمولاً قشر خاکستری جامعه و افرادی هستند که قرار نبوده است به کاندیدای مدنظر رأی دهند و کاندیدا سعی می‌کند که با پخش مستند انتخاباتی خود نظر آن‌ها جلب کرده و از آنان رأی جمع کند. بر همین اساس، این‌که آن جامعه چه مطالبی را در مستند می‌پسندد و منجر به جلب نظر او می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مستندساز تصریح کرد: امروز مسئله اقتصادی در اولویت نیاز مخاطب و رای‌دهنده است، به همین دلیل فردی که قرار است برای او مستند ساخته شود باید نگاه اولش را به مسائل اقتصادی منعطف کند. همراهی و استفاده از شخصیت‌های مطرح و بزرگ سیاسی، نشان‌دادن برنامه مدون و کابینه قدرتمند نیز از موارد دیگری است که در مستند انتخاباتی می‌تواند بر جلب نظر مردم تأثیرگذار باشد. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در مستندهای انتخاباتی دارای اهمیت است، پرهیز از شعارگرایی است. اگر هم بخواهد نامزد انتخابات از شعار استفاده کند باید به صورت غیرمستقیم این کار را انجام دهد.

نامنی با بیان این‌که «کوتاه و مختصر بودن زمان مستند به توجه بیشتر مخاطب می‌انجامد»، خاطرنشان کرد: زمان یک مستند می‌تواند متفاوت باشد، اما به دلیل این‌که امروز مردم در فضای مجازی به دنبال ویدئوهای کوتاه‌تر می‌گردند، نامزد انتخابات باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، حرف‌های خود را ارائه دهد تا مخاطبی که از قبل طرفدار آن کاندیدا نبوده است، حوصله‌ این را داشته باشد که به حرف‌ها و مستند تبلیغاتی او توجه کند. همچنین خلاقیت مستندساز در تولید مستند از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند با پخش شدن بخش‌هایی از خلاقیت‌های آن در فضای مجازی، مخاطب تحریک شود تا مستند کامل را تماشا کند.

وی عنوان کرد: موسیقی یکی از مواردی است که در مستندهای انتخاباتی بسیار می‌تواند موثر باشد. به ویژه هنگامی که با اتفاقاتی که در مستند رخ می‌دهد هماهنگ باشد. برای نمونه هنگامی که از فقر در مستند انتخاباتی صحبت می‌شود یک ضرب‌آهنگ سریع موسیقی می‌تواند فضای فیلم را تغییر دهد و توجه مخاطب را هرچه‌ بیشتر به آن موضوع جلب کند و او را تحت تاثیر قرار دهد.

این مستندساز در رابطه با ویژگی یک کارگردان مستند انتخاباتی، عنوان کرد: مستندسازی که می‌خواهد مستند انتخاباتی تولید کند، علاوه بر این‌که باید در کارگردانی و ساخت مستند خبره و کاربلد باشد، باید دارای یک تفکر سیاسی باشد، چرا که نداشتن تفکر سیاسی مستندساز انتخاباتی منجر به شکست آن مستند خواهد شد؛ هرچند که آن مستند از لحاظ فنی در بهترین شرایط قرار داشته و تبدیل به مستند فاخری شده باشد. البته که مستند فاخر به درد مقام آوردن در جشنواره‌ها می‌خورد، اما در مستند انتخاباتی به دنبال تبلیغات هستیم.

نامنی ادامه داد: فردی که مستند انتخاباتی یک کاندیدا را می‌سازد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که در صورت انتخاب شدن کاندیدایی که او مستندش را ساخته، مستندساز نیز مطرح می‌شود و حتی پس از آن حرف‌ها و تحلیل‌هایی که از مسائل مختلف ارائه می‌دهد ارزش می‌یابد و در رسانه‌ها پخش می‌شود. همان‌طور که برخی مستندسازانی که در انتخابات‌های گذشته فعالیت داشتند، طی این سال‌ها مطرح شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha