• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400031108830
  • خبرنگار : 50204

استاندار مرکزی عنوان کرد:

مدیریت خوب دولت در مقابله با بحران ها طی 8 سال گذشته

مدیریت خوب دولت در مقابله با بحران ها طی 8 سال گذشته

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: حوادث غیر مترقبه بسیاری از قبیل سیل، زلزله، خشکسالی و آتش‌سوزی مراتع در هشت سال گذشته در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد اما با مدیریت کارآمد و مشارکت اقشار مختلف مردم به خوبی مدیریت شدند.

سیدعلی آقازاده روز سه شنبه ۱۱ خرداد در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان مرکزی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، اظهار کرد: گذشته از بحران هایی که امروز گریبان گیر بشر شده و عامل اکثر این بحران ها نیز بشر بوده، در کشور ایران به ویژه در ۸ سال گذشته بحران های زیادی ایجاد شد اما به خوبی توسط مردم و نهادهای مختلف مدیریت شد در حالی که این شرایط و این میزان خدمات و مدیریت در هیچ کشوری نیست.

وی افزود: سیل، خشکسالی، آتش سوزی، بحران محیط زیست و بیماری ها، کمبود برق، کمبود آب، سرمازدگی، کمبود مرغ، کرونا و... از جمله مشکلاتی است که در کشور وجود دارد، اما در سایه مدیریت ها به خوبی کنترل و مدیریت شده که این مدیریت ها تجربیات خوبی است که می توان در آینده از آنها استفاده کرد.

آقازاده گفت: هیچ یک از کشورهای جهان به دلیل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان، حاضر به فروش واکسن، تجهیزات پزشکی و حتی مواد ضد عفونی کننده به ما نبودند اما با کمترین امکانات، کرونا به خوبی در کشور مهار شد و امیدواریم با شروع واکسیناسیون عمومی و گسترده هرچه زودتر شاهد افول این بیماری در پایان دولت دوازدهم باشیم.

استاندار مرکزی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته تصریح کرد: بنا به گفته رئیس دامپزشکی کشور، استان مرکزی در مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در شرایطی که اعتباری وجود نداشت به خوبی عمل کرده است. با وجود اینکه مقابله با حوادث غیر مترقبه نیازمند تجهیزات مدرن و به روز است اما کشور ما به دلیل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان از بسیاری از این امکانات برخوردار نبود و با عزم و اراده جمعی به خوبی از این شرایط عبور کردیم.

آقازاده بیان کرد: اعتبار مهمی در بودجه کشور برای ستاد بحران دیده شده که البته اختلاف نظری بین این سازمان و سازمان برنامه و بودجه در پرداخت این اعتبارات وجود دارد که نمایندگان و مسئولین در استان باید پیگیری لازم را جهت اخذ اعتبار برای استان انجام دهند.

وی ادامه داد: استان مرکزی نیازمند یک دستگاه تراکسور که ۵ میلیارد تومان قیمت دارد است که تهیه این دستگاه از سازمان مدیریت بحران کشور تقاضا می شود و مجموعه استان نیز همکاری لازم را در این خصوص انجام خواهد داد. همچنین دو میلیارد تومان نیز به منظور تدوین سند مقابله با بحران در  استان نیاز است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ایجاد و احداث یک پایگاه اطفای حریق نیز مورد نیاز اراک است که باید در دستور کار قرار گیرد همچنین خرید و تحویل ۶ دستگاه خودروی کمک دار به جهادکشاورزی نیز برای استان نیاز است و اگر بتوان برای هواشناسی و محیط زیست نیز ۴ دستگاه دیگر در نظر گرفته شود برای استان مفید است.

آقازاده تاکید کرد: در چهرقان سیل سال گذشته مشکل جدی ایجاد کرد و باتوجه به اینکه وضعیت بودجه‌ای دولت خوب نیست هنوز دامداری ها برای دام‌هایی که در این منطقه تلف شدند نتوانستند خسارت بگیرند.

وی افزود: یک پل در گذشته در ساوه در سیل سال ۹۸ خسارت دید که بازسازی این پل ۱۵ میلیارد تومان و پروژه‌های نیمه تمام ناشی از سیل فروردین سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به منظور اتمام باقیمانده اقدامات ناشی از سیل، در مجموع استان مرکزی نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است.

۱۳۲ هزار هکتار از  اراضی استان مرکزی بیمه هستند

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: مجموعا در سطح استان مرکزی ۲۰۶۲۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت است که ۱۳۲۰۰۰هکتار آن بیمه شده و ۶۱۰۳۰۰ هکتار غیرقابل برداشت است.

وی افزود: میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بالغ بر ۸۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس جهادکشاوری استان مرکزی تصریح کرد: سیاست اصلاح الگوی کشت در استان مرکزی در دستور کار قرار دارد و حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت این ارقام قرار گرفته است، همچنین ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی نیز زیر کشت ارقام زودرس قرار گرفته است.

آنجفی ادامه داد: پروژه ارتقای امنیت غذایی بخش کشاورزی در ۶ استان کشور در حال انجام است که فلسفه این پروژه تولید محصولات کشاورزی از اراضی دیم و کاهش سطح زیرکشت اراضی آبی است.

کاهش ۴۷ درصدی بارش در استان مرکزی

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی نیز بیان کرد: از ابتدای فصل جاری در کشور میانگین بارش ۲۲ میلی متر و در بلندمدت ۵۵ میلی متر بوده که نسبت به بلندمدت ۶۰ درصد کاهش بارش در کشور رخ داده است.

امان محمد کمالی بیان کرد: تا ۸ خرداد امسال در استان مرکزی ۸۳ میلی متر بارندگی صورت گرفته که نسبت به بلند مدت ۳۱ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: میانگین دریافت بارش استان مرکزی ۲۸۶.۵ میلی متر بوده که نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد و نسبت به سال قبل ۴۷.۵ درصد کاهش داشته است.

بیشترین حریق مراتع استان در اراک رخ داده است

مدیرکل منابع طبیعی  وآبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه کفت: در سال ۹۸ ، ۹۸ فقره به مساحت ۲۸۵۹ هکتار و در سال قبل ۱۱۵ فقره به مساحت ۲۰۲۶ هکتار حریق در سطح استان رخ داده است.

محمد محمدی بیان کرد: بیشترین حریق در سال ۹۸ و ۹۹ در رده نخست مربوط به اراک و سپس ساوه بوده است.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد عامل انسانی علت بیشترین حریق رخ داده در سطح استان بوده و ۵ درصد مابقی مربوط به عوامل طبیعی بوده است.

به گزارش ایسنا، این آمار از سوی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تایید نشد و وی در این نشست کفت: این آمار را نمی پذیرم!

۱۱ درصد مناطق استان تحت پوشش محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد تالاب میقان اراک دارای آب است گفت: در سال ۹۵ جمع آوری لاشه پرندگان ناشی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان ۴۵ روز و در سال گذشته ۱۸ روز به طول انجامید.

رضا میرزایی بیان کرد: ۱۱ درصد مناطق استان مرکزی تحت مدیریت محیط زیست است اما هیچ اعتباری در زمینه کنترل حریق به سازمان محیط زیست تخصیص داده نشده که نیاز است این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امسال ۳۵۰ مترمکعب به ظرفیت آب انبارها در منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اضافه شده که الان حدود ۴۷۰۰ راس حیات وحش در این منطقه وجود دارد. تامین علوفه با توجه به افزایش قیمت یک نگرانی اصلی برای حوزه حیات وحش است.

کاهش ۲۵ درصدی ذخایر سدهای استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۴۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته آمار قابل تاملی است که نشان می دهد سال سخت و خشکی پیش روی استان است.

عزت آلله آمره ای افزود: امسال هر سه نوع خشکسالی در استان رخ داده که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به ذخایر سدهای بزرگ استان کفت: بارندگی در دو سال گذشته سبب شد سدها ذخایر خوبی داشه باشند و سرریز کنند هرچند امسال میزان ذخایر سدهای استان ۲۵ درصد کاهش داشته و سدهای کوچک نیز عموما خشک شده اند.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط موجود در صورتی که مردم صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهند نگرانی در خصوص تامین آب شرب شهری وجود ندارد  اما در مناطق روستایی به سبب اینکه تامین آب برخی روستاها از چشمه قنات ها است، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که البته تدابیر لازم اندیشیده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha