• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400031108304
  • خبرنگار : 90057

روسای نامیبیا پیشنهاد "توهین آمیز" آلمان به دلیل قتل‌های استعماری را رد کردند

روسای نامیبیا پیشنهاد "توهین آمیز" آلمان به دلیل قتل‌های استعماری را رد کردند

شورای رئیسان نامیبیا، هیئتی به نمایندگی از دو قوم ناما و هیریرو، پیشنهاد آلمان برای تأمین بودجه پروژه‌های زیربنایی در نامیبیا را به عنوان ابزاری برای عذرخواهی برای نسل کشی در دوران استعمار رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، گروهی از رهبران قومی در نامیبیا معامله پیشنهادی آلمان را رد کردند که تصدیق می‌کند استعمار این کشور موجب نسل کشی شده است.

مهاجران آلمانی پس از شورش قبایل علیه سلطه برلین در مستعمره از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ هزاران نفر از مردم ناما و هیریرو را کشتند. نیروهای آلمانی هم در واکنش شورشیان را در نبردی شکست دادند و به سوی بیابان راندند، جایی که بسیاری از آنان از تشنگی جان دادند. پس از آن هزاران نفر از افراد اقوام شورشی به اسارت گرفته شده و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند و بیشترشان به دلیل بیماری، آزار و خستگی مفرط جانشان را از دست دادند. شمار دقیق قربانیان مشخص نیست، اما برآورد می‌شود که تا ۱۰۰ هزار نفر بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸ کشته شدند.

هفته گذشته، دولت آلمان اعتراف کرد که این قتل عام‌ها نسل‌کشی بوده و متعهد شد ۱.۱ میلیارد یورو (۱.۳۴ میلیارد دلار) کمک مالی در یک دوره ۳۰ ساله به این کشور غرامت دهد. این پول برای تأمین بودجه زیرساخت‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و پروژه‌های آموزشی هزینه خواهد شد.

اما در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، شورای رئیسان این "توهین" "را "غیر قابل قبول" و "تحقیر موجودیت " خود دانسته و آن را رد کرد. این گروه از دولت نامیبیا خواست تا در مورد معامله مجدداً مذاکره کند زیرا این مبلغ مستقیماً با جبران خسارت ارتباط نداشته است. برخی رهبران قومی روز جمعه همزمان با اعلام توافقنامه پیشنهادی، در خارج از سفارت آلمان در ویندهوک، پایتخت نامیبیا اعتراض کردند. اعتراض مشابهی در اوایل روز دوشنبه در برلین برگزار شد.

دولت نامیبیا از واکنش شورای سران ابراز تعجب کرد. زد نگاویرو ، مذاکره کننده اصلی ، به خبرگزاری آلمان گفت که این شورا در طول مذاکرات شرکت داشته است و ویندهوک اکنون در حال ارزیابی است که تا چه حد نظر رهبران قومی "باید مورد توجه جدی قرار گیرد".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha