• سه‌شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1400031007361
  • خبرنگار : 71650

بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟

بخاطر درس نخواندن فرزندان "حرص" نخورید/راه چاره چیست؟
عکس تزئینی است

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی نوجوانان انگیزه درس خواندن کمی دارند و در مقابل والدین بجای آنها نسبت به درس خواندن فرزندان حساس، دغدغه‌مند و نگرانند، گفت: تا زمانی که این نگرانی نسبت به درس خواندن نوجوان در والدین وجود داشته باشد، بی‌انگیزگی برای درس خواندن نیز در نوجوان ادامه پیدا می‌کند چراکه والدین باید مسئولیت درس خواندن را بر عهده نوجوان گذاشته و دست از کمال‌گرایی بردارند.

دکتر آسیه اناری در گفت‌وگو با ایسنا، استفاده از تلفن همراه، حضور در فضای مجازی و نداشتن انگیزه برای درس خواندن را چالش مهم امروزی والدین و نوجوانان دانست و اظهار کرد: والدین نباید نسبت به درس نخواندن نوجوانان حساس شده و اصطلاحا "حرص" بخورند، والدین تنها باید به نوجوانان در مسیر درس خواندن کمک کنند و در نهایت اجازه دهند تبعات این درس نخواندن را خود نوجوان بپردازد. در غیر این صورت حساسیت والدین برای نوجوان اهمیتی نخواهد داشت. 

این مدرس و عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور تصریح کرد: انگیزه درس خواندن باید درونی باشد و در صورتی درونی می‌شود که والدین بیشتر از نوجوان برای درس خواندن او حساسیت به خرج ندهند. والدین باید اجازه دهند نوجوان به عنوان فردی مستقل بیاموزد چگونه درس بخواند و مسئولیت درس خواندن را بپذیرد و بداند در صورت عدم مسئولیت پذیری باید تبعاتی را بپردازد.

وی همچنین این را هم گفت که والدین بدون حساسیت نسبت به درس نخواندن فرزند، باید حداقل نمره‌ای را برای او تعیین و به نوجوان گوشزد کنند که در صورت عدم کسب نمره تعیین شده، محرومیت‌هایی به عنوان تنبیه برایش اجرا می‌شود.

پیش از در اختیار گذاشتن تلفن همراه قوانینی برای نوجوان وضع کنید

این مدرس دانشگاه با اشاره به چالش حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از تلفن همراه، تاکید کرد که والدین پیش از آنکه تلفن همراه را در اختیار نوجوان قرار دهند باید قوانینی را برای استفاده از آن مشخص کنند و این در حالی است که متاسفانه اغلب والدین ابتدا تلفن همراه را در اختیار نوجوان گذاشته و سپس از حضور بیش از حد او در شبکه‌های اجتماعی و مجازی گله‌مند می‌شوند.

اناری با اشاره به لزوم وضع قوانینی برای استفاده نوجوان از تلفن همراه و حضور او در شبکه‌های مجازی، خاطر نشان کرد: برای مثال والدین باید مشخص کنند که فرزند کمتر از ۱۸ سال آنها از چه ساعتی به بعد باید تلفن همراه را تحویل دهد و آن را در اتاق خواب نبرد. اینگونه تا پاسی از شب مشغول چت کردن و حضور در فضای مجازی نخواهد شد. همچنین از جمله این قوانین می‌تواند عدم رمز گذاشتن بر روی تلفن همراه، حضور در شبکه‌های اجتماعی محدود و دسترسی والدین به اطلاعات شبکه‌های اجتماعی او باشد.

وی معتقد است که ساعات استفاده از تلفن همراه برای نوجوان باید مشخص باشد، برای مثال در روزهای تعطیل برای سنین دبستان استفاده از تلفن همراه بین دو تا سه ساعت و برای سنین دبیرستان بین چهار تا پنج ساعت باشد و در روزهای درسی و خارج از ساعات کلاس این استفاده از گوشی باید یک تا دو ساعت در روز باشد.

قرار دادن محدودیت‌هایی برای حضور نوجوان در شبکه‌های مجازی

به گفته این عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور، به طور حتم والدین باید محدودیت‌هایی را به عنوان قوانین برای حضور نوجوانان در شبکه‌های مجازی قائل شوند، به طوری که والدین تعیین کنند استفاده از چه شبکه‌های مجازی برای نوجوان ممنوع و در صورت نصب چه شبکه‌هایی پیام‌هایشان توسط والدین کنترل می‌شود. 

این روانشناس فاصله گرفتن نوجوان از خانواده و رفتن به سوی همسالان را از ویژگی‌های بارز دوران نوجوانی دانست و  گفت: انتظار اشتباهی است که والدین تصور می‌کنند باید مهم‌ترین افراد زندگی نوجوان باشند و نوجوان تمام مسائل و مشکلاتش را با آنها مطرح کند چراکه در دوران نوجوانی نقش خانواده کمرنگ می‌شود و نوجوان ترجیح می‌دهد به سوی دوستانش برود.

به گفته این مدرس دانشگاه، والدین با گذراندن وقت مثبت با نوجوان، پرهیز از توصیه، نصیحت، سرزنش، انتقاد و مقایسه نوجوان با دیگران، برقراری رابطه دوستانه با نوجوان و در عین حال حفظ قوانین خانواده و پذیرفتن نوجوان، به او فرصت می‌دهند تا دوباره آنها را همانند دوران کودکی بپذیرد، به والدین اعتماد کند و این گذار از دوستان به خانواده را طی کند. 

وی با تاکید بر اهمیت رفتار والدین در گذار نوجوان از دوستان به خانواده، تصریح کرد: حتما نوجوان در دوره‌ای از خانواده دور می‌شود اما اگر والدین با نوجوان رفتار دوستانه داشته باشند، نوجوان دوباره به سمت والدین بازخواهد گشت. در مقابل اگر رفتار اشتباهی از والدین سر زند ، نوجوان برای همیشه سوی دوستانش خواهد ماند و این مهم مگر با صبوری، متانت و احترام به نوجوان محقق نمی‌شود.

والدین دوست بچه‌ها نیستند

وی معتقد است که والدین دوست بچه‌ها نیستند چراکه مرزهایی میان آنها و فرزندان وجود دارد و یک رابطه والد و فرزندی میان آنها برقرار است. این در حالی است که والدین باید با فرزندان خود همدلی کنند، به حرفهایشان گوش کنند و سعی در گذراندن وقت مثبت متناسب با سن و علائق فرزندان با آنها داشته باشند. همچنین قوانین وضع شده خانواده رابطه میان والد و فرزند را از رابطه دوستانه متفاوت می‌سازد.

به گفته اناری، هر خانواده مبتنی بر فرهنگ خود قوانینی دارد که شامل یک یا دو قانون غیر قابل مذاکره و اصلی و چند قانون محدود قابل مذاکره می‌شود و از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است. همین قوانین است که نوع رابطه والد و فرزندی را از رابطه دوستانه متمایز می‌کند. 

این روانشناس با بیان اینکه باید درباره قواینن خانواده با نوجوان به طور مشخص صحبت کرد، تاکید کرد: والدین باید نسبت به نوجوان خود همدلی داشته و وقت بگذرانند و به سخنانش فعالانه گوش دهند اما این به معنای زیر پا گذاشتن قوانین خانواده نیست. نوجوان باید بداند یک الی دو قانون خانواده غیر قابل مذاکره است و زیر پا گذاشتن آنها برایش تبعاتی خواهد داشت. در مقابل نیز چند قانون محدود قابل مذاکره وجود دارد که میتوان درباره آنها با والدین به توافق رسید.

امر و نهی دائمی و از دست رفتن جایگاه والدین 

مدرس و عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور در عین حال این را هم گفت که تعداد قوانین خانواده باید کم و قابل اجرا باشد چراکه امر و نهی دائمی به نوجوان منجر به از دست رفتن جایگاه و شخصیت والدین و عدم توجه نوجوان نسبت به قوانین خانواده می‌شود. همچنین در وضع این قوانین باید استقلال و احترام به شخصیت نوجوان را در نظر گرفت. 

اناری در پایان تاکید کرد: والدین باید در عین حالی که به قوانین پای بند هستند به نوجوان حق انتخاب دهند تا در صورت انتخاب اشتباه تبعات عدم رعایت کردن قوانین را بر عهده گیرد. قوانین خانواده نباید دست و پا گیر بلکه باید انگشت شمار باشند. همچنین والدین به دور از غر زدن، انتقاد کردن، سرزنش کردن و نصیحت کردن نوجوان، قوانین خانواده را اجرا کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۱ ۰۷:۲۹

مفید و کاربردی

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۱ ۰۸:۰۷

ببینین، این راها کارساز نیست، بچه خودش باید انگیزه داشته باشه که بخونه، الان خود من درسته توی دبستان درست و حسابی نخوندم ولی وقتی وارد متوسطه یک شدم طوری خوندم که تا حالا هیچ وقت اونطوری نبودم و این ادامه خواهد داشت، چرا؟ چون انگیزه دارم براش و یه هدف دارم، پس اگه هدف داشته باشه یه بچه، اونوقته که میتونه درس بخونه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۶:۴۱

کارسازه عزیزم وقتی بزرگتر شدی میفهمی که چی گفتم وچه فایده ایداشته

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۱ ۰۹:۰۶

به نظرم بجای حرص خوردن و اتلاف سرمایه های انسانی ، نظام مردودی را تا دوره ی راهنمائی حذف شود، و بعد از این دوره برای نوجوانان و جوانان به نسبت توانایی آنها تعیین تکلیف شود که در چه رشته ای ادامه دهند و تا پایان دوره دبیرستان فرصت دارند با بروز توانایی های خود فرصت تغییر رشته داشته باشند.

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۴ ۰۹:۴۹

نظام مردودی در کل وجود نداره و اتفاقا توصیفی کردن دوره ابتدایی متاسفانه باعث ضربه به دانش آموزان و پایین آمدن کیفیت آموزش و تلاش معلمان شده و نتیجه آن دانش آموزان بیواد و کم سواد و با ضعف پایه درسی است.سیستم توصیفی باعث از بین رفتن انگیزه شده اینجا مثل کشورهای پیشرفته نیست اگر بخواهیم آموزش در کشور مثل آن ها باشدلازمه اش کار کردن روانشناسی و ترمیم سیستم فرهنگی کشور است

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۱ ۱۰:۳۸

چرا الان این مقاله رو نوشتین؟ میزاشتین امتحانات بچه ها تمام می‌شد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۱ ۱۶:۵۹

به نظر من مدارس و دانشگاه باز بشه و زندگی تا حدودی روند عادی به خودش بگیره همه این مشکلات حل میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۱ ۱۹:۰۰

حرص نمیخوریم ولی در مقطع دبیرستان چرا بخاطر مجازی بودن امتحانات نمره دانش اموزان رو دبیرهای محترم کم میدن ایا با پایین دادن نمره انها باسواد میشوند نه ولی اینده شون رو خراب میکنید دانش اموزان که گناه نکردن کرونا اومده با تمام سختی دارند میخونن واگر فکر کنید حتی شاگرد های زرنگ هم تقلب نمیکنن گول زدن اموزشه ولی میشه به کارنامه قبلی بچه ها در سال گذشته نگاه کرد دیگه نمرات نباید کمتر از سابقه درسی دانش اموز باشه مگه مدرسه قصد مچ گرفتن بچه ها رو داره در این یکسال بچه ها واقعا روحیه خرابی دارند پس مدرسه بدترش نکنه فکر کنید این یک تقویت مثبت برای اینده ی دانش اموزان است مدرسه رو با پادگان اشتباه نگیرید با دانش اموزان خوب رفتار بشه تا انها هم در تشکیل خانواده درست زندگی کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۵:۱۰

بله واقعا بعضی از بچه ها با تمام توانشون دارن درس میخونن اما بعضی از معلما و مدیر ها به خاطر اینکه نمره دانش آموز سال قبل پایین بوده میگن تقلب کرده چرا الکی تهمت میزنن من خودم کتاب رو میدم دست پدر و مادرم خودم هرچی که بلدم مینویسم اینکه با تلاش و هوش خودت بیای بالا خیلی بهتره اما متاسفانه بعضیا فکر میکنن همه دارن تقلب میکنن و بچه ها رو قبول ندارن...

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۰۱:۱۱

والله تا گوشی هست بچه ها سرکلاس درس آنلاینی با دوستاشون دارن چت میکنن به نظر شما این انگیزه میشه برای درس خوندن من فقط ازخدامه مدرسه ها باز بشه بچه ها برن مدرسه وگرنه اگه همین طوری پیش برن بچه ها چیزی یادنمیگیرن در واقع بی سوادن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۰۱:۲۴

والله تا کنکور برداشته نشه، مشکلات والدین هم حل نمیشه حرص خوردن‌ها ی بیخودی ادامه داره اگرکنکور نباشه. وهرکس به رشته ای که علاقه دارد راحت وارد بشه ولی سخت خارج . اونوقت هم خود افراد زحمت می کشند وهم مشکلات بین والدین وفرزند حل می شود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۰۴:۴۵

سلام خانم دکتر اناری با شرایط موجود دچار مشکل شده ایم در صورتیکه قبل از وضع موجود پسرم که چهارده سال دارد بسیار درس خوان بود ولی حالا فقط بازی با گوشی ومستحضر هستید نگران هستیم که فشار هم حرمت ها از بین برود و متاسفانه مدارس هم از موقعیت استفاده و کامل سلب مسولیت نموده من پیشنهاد دادم حداقل در مدت هفته تعدادی بچه ها دعوت کنید کمترینش ورزش در مدرسه ، ولی می گویند ما اجازه نداریم چه باید کرد از نظر شما واقعا شرایط سنی مهم است دیگر مشکل است شاید اصلا امکان پذیر نیست اگر هم محدود کنیم با سن بلوغ و شبکه های مجازی و غیر اخلاقی مواجه خواهیم شد راهکار چیست ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۰۵:۴۶

به نظرم اصلا اینطور نیست که والدین بخوان محدودیت بزارن و... چون بچه اگه درس خوان باشه زیر سنگ هم درسشو میخونه اگرم که نه بکشیش هم نمیخونه

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۰۶:۳۱

من خودم مادرم دو تا فرزند دارم دو سال اختلاف سن دارن پسر بزرگم خیلی درس خونه چون علاقه داره اما پسر کوچیکم اصلا درس نمیخونه مخصوصا الان با این وضع کرونا من هیچ کاری نمیکنم چون میدونم هیچ کدوم از این کار ها فایده نداره تا خود بچه نخواد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۰۹:۱۵

امسال همه دانش آموزان خوب بودن !من به عنوان یک معلم می گم هیچ کس خوب نبود چرا چون کتاب بغل دستشونه چیزی رو که حفظ نکرده باشند می رن به کتاب مراجعه می کنند یه سال بعد حال همه تون رو می بینم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۵:۴۳

آخه شماازکجامی دونین کسی درس نمی خونه همه به کتاب مراجعه می کنن،🤔

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۹:۱۲

جهت اطلاع بچه ها نباید حفظ کننن مطالبُ🤒 باید یاد بگیرن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۳:۱۹

گوشی و اینترنت مغز آدم رو له میکنه...... این هم در مقاله می نوشتین!

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۵:۴۸

واقعا

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۵:۳۶

اگر مدارس را از مهرماه به صورت حضوری بازگشایی نکنید وضع از این هم بدتر خواهد شد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۶:۴۷

واقعا مفید بود وچوم خودم عدم رعایت اینهارا تجربه کردم دیدم که خیلی برام بد بوده خداکنه والدین هم اطلاعاتشون رادراین زمینه زیاد کنن وبتونن درپرورش فرزندانشون نقش مفیدی داشته باشن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۷:۵۲

بچه باید خودش انگیزه داشته باشه و برای هدفش بجنگه وگرنه اولیا هر کاری هم بکنن بچه باز همونه من خودم 12 سالمه و انقدر روز و شب بیدار میمونم چرا ؟چون هدف دارم و میجنگم حتی الان که تابستونه درسا ی سال قبل و بعد رو مرور میکنم و یاد میگیرم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۷:۵۷

تورو قران یه راه کاری پیداکنید تا مدارس حضوری باشه یا لااقل بچهایی که خیلی ضعیف هستن بتونن حضوری برن مدرسه به قول خودتون همه که ضعیف نیستن یه چند تایی مشکل دارن اونا با پروتکل های بهداشتی وبا فاصله برن مدرسه خدا وکیلی پسر من سوم ابتدایی هستش حتی بلد نیست کتاب بخونه الان ۲ ساله ما نتونستیم با این بچه کار کنیم بلاخره سر کار میریم شما بگید چه خاکی توی سرمون کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۲۰:۲۹

منم یه دانش آموزم و میگم تدریس معلم ها به شدت افتضاح بود وقتی معلمی که مسئولیت سرش نمیشه و دو فصل بسیار مهم اتم هسته‌ای و موج و نوسان فیزیک پایه دوازدهم را یک هفته جلوی امتحان نهایی تدریس میکنه من دانش آموز چطوری میتونم نمره خوبی کسب کنم اگه به قبل از کرونا باشه منم با بهترین نمرات و ممتاز بودن توی مدرسه قبول شدم اما الان هیچ نمره واسه امتحان فیزیک نمیارم یا معلم شیمی که واسه بیدار نشدن پچه ش از خواب حاضر نبود یه مقدار صداش رو زیاد کنه پس خانم معلم عزیز اینو هم باید بهتون یاد داده باشن که هیچ وقت یک طرفه به قاضی نرین چون همه مثل هم نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۲۲:۰۱

سلام . راهبردهای بسیار عالی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۴ ۰۰:۰۲

سلام . دکتر اناری من واقعا نگران پسرم هستم الان کلاس دهم است پارسال با تلاش زیاد تیزهوشان قبول شد ولی امسال درس نمیخواند و همش با موبایلش مشغول است مدام سرش تو گوشی است و همه جر و بحث ما سر استفاده از تلفن همراه است و هیچ قانونی را برای استفاده از تلفن قبول نمی‌کند لطفا راهنمایی کنید ممنون