• شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400030805821

توضیحات سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در پاسخ به یادداشت ایسنا

توضیحات سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در پاسخ به یادداشت ایسنا

ایسنا/فارس به دنبال درج یادداشتی توسط خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس و طرح نقدی پیرامون یکی از برنامه‌های هفته شیراز که در اختتامیه آن هفته، توسط شهرداری اجرا شد؛ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، توضیحاتی را برای این خبرگزاری ارسال و با استناد به قانون مطبوعات، درج آن را الزامی اعلام کرد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در پاسخ به یادداشت ایسنا، طی نامه‌ای به ارائه گزارش عملکرد روز و هفته شیراز پرداخته و از این برنامه‌ها دفاع کرده و با استناد به ماده ۲۳ قانون مطبوعات، خواستار انتشار آن شده است.

در توضیحات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، عینا آمده است:

"هفته شیراز در سال ۱۴۰۰ به دلیل هم گیری بیماری کرونا و ممنوعیت رویدادهای حضوری، اغلب در بستر فضای مجازی برگزار شد اما در آن تلاش شد به جای تعاملات ویترینی و فرمایشی، اولاً استفاده از ظرفیت هنرمندان و هنرهای اصیل شهر و در ثانی رونمایی از محتوای فاخر در حوزه تاریخ فرهنگ هنر ادبیات و میراث معنوی شیراز در اولویت قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت در اتفاقات روز و هفته شیراز به ثمر نشستن محصولات مکتوب سینمایی و چند رسانه‌ای در این برنامه بود و عملاً هر یک از رویدادها جشن رونمایی از آثاری بود که اغلب برای اولین بار در شیراز توسط هنرمندان پژوهشگران و نویسندگان تولید شده است.

در حوزه هنرهای سنتی که از آنها برای یادداشت یاد شده است، اتفاقا امسال شاید اولین دوره‌ای بود که به صورت جدی به آنها پرداخته شد. رونمایی از چهار مستند ازمجموعه دیبای منقش که به هنرهای شیشه‌گری سنتی شیراز، کاشی هفت رنگ، قلمزنی و دوات گری می‌پرداخت و همچنین برنامه "مکتب عشق" در خانه زینت الملوک که معرفی هنرهای گل و مرغ سبک لطفعلی صورتگر، جوَک کاری، خاتم کاری، قلم‌زنی و کاشی هفت رنگ را سرلوحه قرار داده بود، برنامه های هفته شیراز در حوزه معرفی مکتب هنری شیراز و میراث داران این عرصه بود.

علاوه بر این رویدادها، برگزاری بزرگداشت سیمین دانشور مادر داستان نویسی ایران پس از گذشت ۱۰ سال از درگذشت ایشان برای اولین بار در شیراز که بازتاب گسترده ای در سطح ملی داشت، نمونه دیگری از اولین ها در هفته شیراز ۱۴۰۰ است.

اما نکته بسیار حائز اهمیت در هفته شیراز ۱۴۰۰، توجه به ظرفیت‌های موسیقایی این شهر و هنرمندان بمی این عرصه است. آلبوم ترانه شیراز با خوانندگی، تنظیم و نوازندگی هنرمندان شهر در دست تولید است که ۲ قطعه از آن شب ترانه و موسیقی شیراز رونمایی شد.

همچنین قطعات آوازی محلی شیراز به سفارش شهرداری شیراز تولید شده که در این شب نیز ۲ قطعه آن اجرا شد. تولید قطعه سروناز با بهره گیری از ۵ خواننده شیرازی و همچنین قطعه شبهای شیراز توسط خواننده بومی دیگر، هفته شیراز را در این حوزه منحصر به فرد کرد. حتی اینکه از نوروز تا روز شیراز ۱۴۰۰ حدود ۲۰ نماهنگ اورجینال از گروه های موسیقی شیراز با حمایت از این هنرمندان تولید و در بستر شبکه های اجتماعی پخش شد که بنابراین برای نخستین بار حمایت بی بدیلی از تولیدات موسیقایی با استفاده از ظرفیت بومی شهر انجام پذیرفت.

استفاده از ظرفیت هنرمندان ملی برای تولید قطعه شیراز نیز با هدف استفاده از کاریزمای ملی و فراگیری این قطعه در عرصه کشوری و بین المللی در کنار توجه به ظرفیت های هنرمندان شیرازی مورد توجه قرار گرفت که اتفاقی مرسوم در رویدادهای ملی است.

اما تمام این اتفاقات در مقابل رونمایی از ۲۳ جلد کتاب در حوزه تاریخ، هنر، ادبیات و مشاهیر شیراز اندک به شمار می رود. رویدادی که برای اولین بار در شیراز روی داده و شهرداری شیراز حمایت از تولید محتواهای فاخر مکتوب را در دستور کار قرار داده است. کتاب"آن از قصه خواب پرواز گذشتگان" با محور هنرهای مردمی گمنام شیراز نوشته هادی سیف، مجموعه یادداشتهای سید محمد بهشتی در خصوص شهر شیراز در کتاب "شیراز شعر شهر"، کتاب "مشق عشق" با محوریت آثار و شخصیت میرزا عبدالرزاق کاشی نگار معروفترین میراث دار کاشی هفت رنگ دوره قاچار و کتاب "نقش مایه ها و نگاره‌های قالی شیراز" نوشته سلمان گورنگی، دو کتاب در حوزه معماری و تاریخ مجموعه های "مشیرالملک و نصیرالملک" نوشته علی رضا گل گلی، کتاب طلوع تعزیه با موضوع سیمای حضرت شاهچراغ(ع)، نوشته عبدالصمد فهندژ سعدی و رقیه السادات رضوی، کتاب سخندانی و زیبایی نوشته محمدرضا معینی با محور فهرست موضوعی غزلیات سعدی، کتاب تنگ طلا برگزیده شعر شیراز نوشته نجمه داناییان، کتاب طلبه عطار با محور ضرب المثل های شیرازی نوشته امهانی خادمی، کتاب کاشی های بهشت با بررسی نقش مایه های حرم شاهچراغ(ع) نوشته راضیه روستا و کتابهای گردشگری ادبی شیراز و تاریخ شفاهی مسگری در بازار شیراز نوشته امیرحسین کمت نیا، کتابهایی بود که در مجموعه نقش ماندگار رونمایی شد.

۱۰ جلد کتا از مجموعه کتاب شیراز نیز که با تحقیق پژوهشگران و اساتید دانشگاه به معرفی مشاهیری همچون سعدی، میرزا جهانگیرخان شیرازی، فرصت الدوله، بیژن سمندر، مکتبی شیرازی، بواسحاق اطعمه شیرازی، قاآنی شیرازی، آیت الله میرزای شیرازی، روزبهان و ... می پردازد نیز به طور همزمان رونمایی شد که نمونه ای دیگر از توجه به مشاهیر و میراث داران فرهنگ و ادبیات این شهر در هفته شیراز است.

افتتاح نمایشگاهی که در برگیرنده آثار فاخر خریداری شده از ۲۷ هنرمند شیراز همچون مجید چیزفهم، علی اصغر تجویدی، سعید غلامی، قاسم احسنت، مهسا روستا، جواد فیروزمند، هدایت الله یوسفی، مرتضی ترسلی، گلشن قربانی، حسن مشکین فام، محمد نعمتی، حسن گلبن حقیقی، علیرضا کریم پور و ... به ارزش حدود ۵ میلیارد ریال، گوهی دیگر بر ادعای حمایت از هنرمندان و توجه به ظرفیت های کم نظیر بومی شیراز است که همه این موارد هرگز رنگ تکرار ندیده است.

این موضوعات سوای تولید ۱۱ کتاب کودک و ۶ محصول چند رسانه ای در حوزه شهروندی، ۲ کتاب در حوزه اجتماعی، ۲ کتاب کودک در حوزه گردشگری و همچنین اعلام فراخوان ۲ رویداد ملی در حوزه دبیرخانه شهر خلاق ادبی در هفته شیراز است.

بنابراین هفته شیراز ۱۴۰۰ جشنی بزرگ برای رونمایی و معرفی آثاری بود که در صدر همه آنها هنرمندان و ادیبان شهر نشسته اند و چند سخنرانی کوتاه که در آیین های رسمی بدیهی است در حاشیه رویدادهای فاخر این هفته قرار داد که البته متون این سخنان نیز اغلب در توضیح و تفسیر این اتفاقات خوب و کم نظیر شهر بوده است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha