به نقل از ورد بانک، نتایج گزارشها نشان میدهد که بیش از ۱.۶ میلیارد کودک به طور همزمان، چندین ماه آموزش را ازدست دادهاند. پیشبینی شده است که تعطیلی مدارس و اختلالات ناشی از آن در مشارکت و یادگیری مدارس، با توجه به درآمد، در آینده به ضررهای بالغبر ۱۰ تریلیون دلار منجر شود.
بخش آموزش در برگیرنده خدمات بهداشتی، تغذیهای، روانی و اجتماعی است، در نتیجه رفاه کلی کودکان به طور قابلتوجهی کاهشیافته، زیرا به یادگیری کودکان آسیب بسیاری وارد شده است و بهبودی باید بلافاصله شروع شود. به همین دلیل سازمانهای یونسکو، یونیسف و بانک جهانی، ماموریت مشترک بهبودی آموزش را بر اساس سه اولویت بازگرداندن همه کودکان به مدارس، بهبودی آسیبهای یادگیری و آمادهسازی و حمایت از معلمان در نظر گرفتهاند.
اهداف بلندپروازانهای برای هر اولویت تعیین شده است. پیشرفت در این زمینه را از طریق شاخصهای موجود به دنبال چارچوب نظارت اهداف توسعه پایدار (SDG) و همچنین تلاشهای جدیدتر مانند نظرسنجی مشترک یونسکو، یونیسف و بانک جهانی در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در مورد پاسخ آموزش ملی به تعطیلی مدارس و بهبودی بعد از کرونا را با ابزارهای جدید نظارتی بر تلاش مجدد مدارس و برنامهریزی بهبودی توسعه خواهند داد.
اولویت اول: بازگشت همه کودکان به مدرسه ایمن و حامی
همه دانشآموزان باید قبل از پایان سال ۲۰۲۱ برای آموزش کامل یا تاحدودی حضوری به مدرسه برگردند. بیش از ۱۶۸ میلیون کودک تا ماه مارس ۲۰۲۱ در سراسر جهان به مدت یک سال از هر نوع یادگیری حضوری محروم شدهاند و البته این آمار شامل کودکانی نمیشود که به دلیل همهگیری، به طور کامل ترک تحصیلکردهاند.
مدارس فقط برای آموزش کودکان نیستند و نقش مهمی در رفاه و رشد کودکان دارند و کودکانی که در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند را تشویق به ادامه تحصیل میکنند، برای برخی از کودکان، وعدههای غذایی و واکسن ارائه میدهند و به کودکانی که در معرض خشونت قرار دارند، حمایت روانی و اجتماعی ارائه میکنند اما ماههاست که این خدمات وجود ندارند بنابراین طی یک سال کودکان باید به مدارسی بازگردند که این حمایتهای همهجانبه برای یادگیری، سلامتی و رفاه آنان به خوبی انجام شود.
تجربه مدارس بازگشایی شده در سراسر جهان نشان میدهد، اگر بیماری به طور کامل کنترل نشده و پوشش واکسیناسیون نیز کم باشد، مدارس میتوانند بازگشایی شوند و تمام اقدامات ممکن برای بازگشایی ایمن را انجام دهند. نتایج بررسیها نشان داده است که کودکان نسبت به بزرگسالان، ویروس کرونا را کمتر انتقال میدهند و در صورت ابتلا به بیماری، کمتر به نوع شدید مبتلا خواهند شد. همچنین، رعایت موارد برای کاهش انتقال بیماری مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، تهویه هوا و شستن دستها میتواند در کاهش انتقال بیماری موثر باشد.
اولویت دوم: بهبودی افت یادگیری
کودکان در سراسر جهان، زمان آموزشی قابلتوجهی را ازدست دادهاند که در یادگیری به ضررهای قابلتوجه نیز تبدیل خواهد شد. نمیتوان تصور کرد که دانشآموزان هنگام بازگشت به مدرسه، با فرض تسلط بر مفاهیم سال گذشته، بهراحتی به کلاس جدید برگردند.
با استفاده از نتایج رکود بزرگ اقتصادی در ایالاتمتحده دریافتیم که در بحران فعلی، آموزشهای اصلاحی را با تمرکز بر سواد پایه و مهارتهای عددی گسترش دهیم. فناوریهای دیجیتال تا آنجا که میتوانند باید از این تلاشها پشتیبانی کنند، به عنوان مثال، سیستمهای آموزشی از طریق نرمافزار یادگیری تطبیقی به سمت گسترش آموزشهای درمانی سوق داده شوند. طرحهای تدریس خصوصی ممکن است از نظر فنی پشتیبانی نشده باشند اما حائز اهمیت هستند. در پایان سال جاری، ارائه گزارش کشورهایی که مدارس آنها از این نوع حمایت در هر سطح تحصیلی استفاده کردهاند، ضروری است.
آموزشهای درمانی (کمک به دانشآموزان جهت دستیابی به شایستگیهای مورد انتظار در مهارتهای اصلی آکادمیک مانند سواد و اعداد) قبل از همهگیری، بهویژه در فقیرترین کشورها مانند یک کالای لوکس عمل میکرد و بهندرت توسط مدارس خدماتدهنده به جمعیت محروم ارائه میشد.
بهبودی این ماههای ازدسترفته در یادگیری، چالشبرانگیز است و نیاز به خودکنترلی، پشتکار و تصویر مثبت از خود دارد. قبل از بحران کرونا، یادگیری عاطفی و اجتماعی نیز مانند آموزشهای درمانی، کالاهای لوکس بود اما در حال حاضر باید برای بازگرداندن کودکان در مسیر اصلی قرار گیرد و البته در پایان سال جاری، کشورها باید گزارش کنند که مدارس آنها تا چه اندازه یادگیری عاطفی و اجتماعی را در آموزش گنجاندهاند.
درنظرگرفتن موارد فوق برای جلوگیری از دستدادن این نسل، در اولویتبندی عناصر برنامه درسی، تنظیم روزهای مدرسه و در صورت لزوم، گسترش نیروی کار به سرمایهگذاریهای بزرگ مالی و همچنین تصمیمهای خلاقانه مدیریتی نیاز دارد.
اولویت سوم: آمادهسازی و توانمندسازی معلمان
معلمان در مهار آسیبهای کرونایی آموزش در خط مقدم هستند و برای این کار به حمایت نیاز خواهند داشت. آنان باید به کودکان در آموزش موارد گذشته و برنامه درسی سال جاری کمک کنند. همچنین، آنان برای اجرای آموزشهای درمانی و یادگیری عاطفی و اجتماعی به آموزش و پشتیبانی اضافی احتمالی نیاز خواهند داشت، زیرا برای بسیاری از معلمان این موارد بهعنوان وظایف جدید محسوب میشود.
به همین ترتیب، معلمان احتمالا نیاز به آموزش در زمینه آموزش از راه دور یا روشهای ترکیبی خواهند داشت، زیرا این روشها (آموزش از راه دور و بهصورت مجازی) بخشی از آموزش رسمی آنان نبوده است و باید برای ارزیابی سطح یادگیری دانشآموزان خود و تخمین حمایت موردنیاز، حداقل مجموعهای از ابزارها و ملزومات را دریافت کنند. همه معلمها باید تا پایان سال برای آموزشهای درمانی، یادگیری عاطفی و اجتماعی و یادگیری از راه دور آماده باشند.
معلمان همچنین باید نگران سلامتی خود باشند، زیرا در ابتلا به بیماری نسبت به دانشآموزان با خطر بیشتری مواجه هستند و احتمال بیشتری برای ابتلا به نوع شدید بیماری دارند. البته شواهد نشان داده که مدارس نسبت به مشاغل دیگر کمخطرتر هستند، اما باید در تمامی کشورها، بعد از واکسیناسیون کادر درمان و جمعیتهای پرخطر، معلمان در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.
سازمانهای یونسکو، یونیسف و بانک جهانی در داخل کشورها با هم متحد میشوند تا به دولتها و مسئولان مدرسه در رسیدن به این ماموریت مهم کمک کنند همچنین با دولتها برای در اولویت قراردادن بودجه آموزش برای این سه اولویت همکاری خواهند کرد. این سازمانها علاوه بر ردیابی و پایش جهانی بازگشایی و بهبودی، از کشورها پشتیبانی خواهند کرد و یادگیری در کلاس و بعد از بازگشایی مدارس را ارزیابی خواهند کرد تا بتوانند نیازهای دانشآموزان را تشخیص دهند و میزان افت یادگیری را تخمین بزنند.
همچنین بهبودی مدارس و حمایت از فعالیتهای کلاسی در سرعت بخشیدن به یادگیری و اجرای طرحهای آموزشی و حمایت از توسعه حرفه معلمان از جمله مهارتهای ویژه مورد نیاز این بحران ادامه خواهد یافت. کارشناسان عنوان کردند: در اوایل سال ۲۰۲۲، پیشرفت این سه اولویت ارزیابی خواهد شد، امیدواریم بتوانیم به شما بگوییم که آتشسوزی در آموزش مهار شده است و میتوانیم به بهبودی طولانیمدت توجه بیشتری داشته باشیم.
انتهای پیام
نظرات