• شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400030100819
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

یک مسئول تاکید کرد:

کشاورزی، رکورددار مصرف برق در چهارمحال و بختیاری

کشاورزی، رکورددار  مصرف برق در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین میزان مصرف برق استان به‌ترتیب در حوزه‌های کشاورزی با ۳۵ درصد، مشترکان خانگی ۲۸ درصد و مشترکان صنعتی با ۲۰ درصد است.

به گزارش ایسنا، مجید فرهزاد اول خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ظرفیت عملی نیروگاه‌های کشور حدود ۵۶ هزار مگاوات است، اظهار کرد:پیش‌بینی می‌شود در تابستان ۱۴۰۰ مصرف برق به حدود ۶۶ هزارمگاوات برسد که در واقع کشور با ۱۰ هزار مگاوات کسری تولید مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کسری تولید در حوزه برق از دو بخش نشات می‌گیرد، گفت: نخستین مسئله کمبود تولید است و اتفاقاتی در کشور رقم خورده که این کمبود را ایجاد کرده، مسئله دیگر  در حوزه کمبود برق مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی (سدها) کشور است، در حال حاضر ذخایر آبی پشت سدهای کشور با کاهش ۳۴ درصدی مواجه شده و زمانی که ذخایر آبی نیروگاه‌ها به سطح حداقل برسد، قابلیت چرخش توربین‌ها از بین می‌رود، به دلیل کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری این مشکل در تولید برق به‌وجود می‌آید.

وی افزایش تعداد مشترکان را از دیگر علل افزایش مصرف برق در کشور دانست و افزود: از سال گذشته در استان ۲۰ هزار مشترک برق به مشترکان قبلی اضافه شده است و اگر این رقم در عدد ۱۰۰ ضرب شود، رقم مشترکان افزوده‌ شده در کشور به دست می‌آید.

فرهزاد به نقش صنایع در بالا بردن میزان مصرف برق اشاره و بیان کرد: از پایان سال گذشته، صنایع بزرگ و سوددهی مانند فولاد و تولید سرامیک در کشور رونق پیدا کرده‌اند، رشد صنایع در کشور حدود 22 درصد بوده است، در چهارمحال و بختیاری نیز صنایع بزرگی مانند سیمان شهرکرد، فولاد فرخ‌شهر، فولاد سفیددشت و فولاد لردگان از جمله صنایع سنگین و پرمصرف در حوزه برق به‌حساب می‌آیند.

وی دلیل دیگر افزایش مصرف برق در کشور و استان را افزایش سوددهی رمزارزها عنوان و تصریح کرد: این مسئله سبب نابودی زیرساخت‌های تولید برق می‌شود، به‌طوری که تولید یک بیت کوین نیازمند  مصرف برق یک مشترک خانگی به مدت  ۱۰۰ سال است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به‌همین دلیل در استان عملیات شناسایی رمزارزهای غیر مجاز آغاز شده، به‌طوری که از ابتدای این طرح، ۹۱۹ دستگاه ماینر غیرمجاز شناسایی و به دستگاه‌های قضایی معرفی شدند، اگر شهروندان اطلاعات یک دستگاه رمزارز را به شرکت برق استان اطلاع دهند، ۵۰۰ هزار تومان هدیه به آنان تعلق می‌گیرد.

فرهزاد یادآور شد: به‌علاوه ممنوعیت استفاده از رمزارزها در چهار شهرک صنعتی بروجن، سفیددشت، شهرکرد و فرخ‌شهر صادر شده و قرار بر این است که استفاده از رمزارزها به دیگر شهرستان‌های استان انتقال داده شود، به‌علاوه از امروز اول خردادماه اجازه خاموش شدن رمزارزها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب صادر شده است و تا پایان شهریورماه اجازه تولید به هیچ رمزارزی در استان داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف برق استان در شهرستان بروجن است، گفت: بیشترین مصرف رمزارزها نیز مربوط به این شهرستان و در درجه بعد شهرکرد است، کمترین مصرف بیت‌کوین هم مربوط به شهرستان کوهرنگ گزارش شده است.

وی با بیان اینکه میانگین رشد مصرف برق در سال گذشته در کشور ۲۳ درصد بوده است، گفت: ۳۹۳ هزار مشترک برق در چهارمحال و بختیاری در تمامی بخش‌ها وجود دارد که رشد ۲۲ درصدی مصرف برق را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، دلیل افزایش مصرف برق، بالا رفتن تعداد روزهای گرم سال است، همین مسئله استفاده از منابع برقی را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان یکی از مستعدترین نقاط برای بهره‌مند شدن از منابع تجدیدپذیر است، گفت: ارتفاع زیاد از سطح دریا و آب و هوای خنک استان، ضریب بهره‌وری پنل‌ها را در استان افزایش می‌دهد.

فرهزاد با اشاره به انشعابات غیر مجاز در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به جز دو منطقه عشایری بازفت و لردگان به دلیل مجاورت با استان‌های همجوار، مشکلی در استان وجود ندارد و در سال گذشته 2000 مشترک غیرمجاز در استان شناسایی شد.

وی ادامه داد: سرقت سیم کابل در چهارمحال و بختیاری از نرخ میانگین کشوری بالاتر بوده و عمده سرقت در حوزه برق استان در حوزه‌های ترانسفورماتور و سیم‌های مسی است، برای جلوگیری از این مسئله، سیم‌ها به سیم خودنگهدار تبدیل و دستگاه‌ها ضد سرقت شده‌اند، سال گذشته ۱۸۰ کیلومتر از سیم‌های استان به کابل تبدیل شده و برای امسال ۲۰۰ کیلومتر سیم برای این تبدیل در نظر گرفته شده است، به‌علاوه ۱۳۰ روستا به‌منظور گسترش و بهبود تجهیزات برق در استان درنظر گرفته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری درخصوص مصرف برق در حوزه کشاورزی، توضیح داد: مقرر شده که امسال کشاورزان از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ بعدازظهر موتور برق‌های خود را خاموش کنند، سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد تومان مشوق ریالی از قبوض کشاورزان کسر شد.

فرهزاد بیان کرد: بیشترین میزان مصرف برق در سال گذشته مربوط به ۱۲ مردادماه با مصرف ۴۱۲ مگاوات برق گزارش شد و امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۴۴۰ برسد، بیشترین مصرف برق به‌ترتیب در حوزه‌های کشاورزی با ۳۵ درصد، مشترکان خانگی ۲۸ درصد و مشترکان صنعتی با ۲۰ درصد در استان است.

وی با بیان اینکه طرح امید برای مشترکان پرمصرف تعریف شده است، گفت: اگر میزان مصرف برق در ایام گرم سال، ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات باشد، مشترک، خوش‌مصرف محسوب می‌شود و اگر میزان مصرف برق بیش از ۳۰۰ کیلووات باشد، ۱۶ درصد به مبلغ برق امسال او افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۱۲۰ میلیارد تومان طرح در دولت دوازدهم افتتاح شده است، ادامه داد: در سال ۹۹، ۷۳۹ میلیارد تومان طرح در حوزه برق به بهره‌برداری رسید.

فرهزاد به تاثیر شیوع کرونا در میزان مصرف برق پرداخت و اضافه کرد: از ابتدای شیوع این ویروس و با وجود تعطیلی مدارس، میزان مصرف برق در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کرده است

وی در پایان تلفات انرژی در حوزه برق استان، ۸.۱ درصد عنوان کرد و یادآور شد: عمده مطالبات شرکت برق چهارمحال و بختیاری حدود ۲۵ میلیارد تومان و از وزارت نیرو به میزان ۱۸ میلیارد تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha