• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400022921043
  • خبرنگار : 50194

خشکسالی؛ چالشی که می‌توانست مدیریت شود!

خشکسالی؛ چالشی که می‌توانست مدیریت شود!

ایسنا/مازندران می‌گویند امسال کشور درگیر خشکسالی است و مازندران هم به تبع آن، "خشک" خواهد بود، یعنی هم در بارش باران شاهد تغییراتی هستیم و هم آب زیرزمینی کافی در حال حاضر وجود ندارد، آن وقتی هم که شرایط آبی مناسبی داشتیم به فکر جمع‌آوری آب‌های سطحی نبودیم تا ذخیره‌ای برای این روزها باشد، موضوعی که بسیاری از کارشناسان و مسئولان، از آن به عنوان یک چالش یاد می‌کنند؛ چالش "خشکسالی".

کارشناسان معتقد هستند، خشکسالی معمولاً براساس درجه خشکی در مقایسه با مقادیر نرمال یا میانگین و طول دوره خشکی تعریف می‌شود. بر این اساس محققان می‌گویند، لازم است که تعاریف خشکسالی هواشناسی به‌صورت موردی برای هر منطقه متفاوت از مناطق دیگر درنظر گرفته شود چرا که شرایط جوی که موجب کمبود بارش می‌شود از منطقه‌ای به منطقه دیگر متغیر است.

کارشناسان هواشناسی خشکسالی را بارش کمتر از حد معمول که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، تعریف کرده‌اند. از این‌رو به‌ طور کلی خشکسالی از نظر هواشناسی به‌حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود.

از دیدگاه اقلیم‌شناسان خشکسالی یک پدیده طبیعی است که بر اثر تغییرات الگوهای آب و هوایی ناشی از کاهش نزولات جوی به‌ وجود می‌آید و ادامه آن موجب عدم تعادل اکولوژیک و هیدرولوژیک می‌شود. از سویی دیگر چون از دیدگاه جغرافیایی تعریف خشکسالی مفهومی وابسته به مکان دارد، شدت خشکسالی در هر محل تابعی از ضریب تغییرپذیری بارش در همان محل است بنابراین از نظر اقلیم شناسی خشکسالی قابل تعیین است به طوری‌که در این روش درجه خشکسالی و ترسالی تعیین می‌شود.

نکته و سوال اساسی اینجا است که "در کنار کاهش نزولات جوی، چرا مازندران، در فصل کشت و کار بیشتر با کمبود منابع آبی رو به رو می‌شود و واقعا چاره‌ای برای مقابله با این امر وجود ندارد؟"،

کارشناسان در رابطه با این موضوع، اعتقاد دارند که، در سال‌های پرباران، به دلیل فاصله کوتاه کوهستان تا دریا و بارندگی‌ها با شدت بالا، فرصت ذخیره سازی منابع آب سطحی و روان آب‌ها وجود ندارد و این امر باعث می‌شود در زمان کشاورزی که به آب نیاز است دچار بحران شویم.

محققان معتقد هستند که، ذخیره سازی آب در فصل بارندگی برای جلوگیری از کمبود آب کشاورزی مهم است و لزوماً نیاز نیست که از سد استفاده شود چرا که این دست ساز بشر عوارض زیست محیطی زیادی از جمله تخریب جنگل، جاده سازی و هزینه بالا را به دنبال دارد.

در این زمینه، بابک مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مازندران که اعتقادی به کمبود نزولات جوی در مازندران ندارد، اظهار کرد: طی سال های ۹۵ و ۹۶ که با اوج کم‌آبی در کشور مواجه بودیم و حتی بعضی از زیرحوزه ها حتی تا ۳۰۰ درصد کاهش نزولات جوی را تجربه کردند، مازندران بر اساس اعلام داده های رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان هواشناسی کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش نزولات جوی داشت.

وی عدم مدیریت آب در مازندران را مسئله اصلی دانست و افزود: الگو و سیستم کشت در مازندران کشت و کار بهاره است اما بارش نزولات جوی در فصل های پاییزی و زمستانه اتفاق می افتد به همین دلیل زمانی که ما به آب احتیاج داریم این منابع آبی وارد دشت ها شده وبا ایجاد ماندآب خسارت تولید می کند و در نهایت به دریا ملحق می شود.

استاندار مازندران نیز در این زمینه، معتقد است که، بحران آب فقط به دلیل کاهش میزان بارش نیست و کافی نبودن تجهیزات و تاسیسات آب‌رسانی و دسترسی به آب سالم و پایدار نیز دراین‌باره موثرند.

احمد حسین‌زادگان به این موضوع اشاره کرده که، براساس پیش بینی سازمان‌های مرتبط، امسال، کشورمان بیشتر از گذشته دچار کم‌آبی خواهد شد و ممکن است برای تامین آب مورد نیاز شهرها با مشکل مواجه شویم و با توجه به اینکه آب، در تولید برق نیز نقش اساسی دارد، این اتفاق، مشکل را دوچندان خواهد کرد.

استاندار مازندران با تأکید بر استفاده بهینه از منابع انرژی گفت: یکی از راهکارهای موثری که تا به حال در استان انجام شده و ادامه نیز خواهد داشت، تغییر ساعت کاری واحدهای تولیدی‌ است تا در ساعات پیک مصرف برق، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، از انرژی و برق زیادی استفاده نکنند تا مجبور به قطع برق شهری و منطقه‌ای نباشیم.

حسین‌زادگان با اشاره به اینکه اگرچه مازندران جزء استان‌هایی‌ست که به منابع آبی بهتری دسترسی دارد، هشدار داد که، با این حال، در مازندران هم به تأسی از شرایط کلی کشور و برای اینکه خدای نکرده دچار بحران آب نشویم، در مدیریت منابع آبی باید دقت بیشتری صرف شود.

استاندار مازندران گفته که، بهینه کردن و استانداردسازی زیرساخت‌های آبی و ارتقاء بهره‌وری تجهیزات آبی و شیرآلات در ادارات و منازل، از جمله راهکارهای موثر جهت مهار هدررفت آب خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha