• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400022215524
  • منبع : نمایندگی مازندران

یادداشت مهمان/

راهکارهایی برای توسعه فضای سبز شهری قائم‌شهر 

راهکارهایی برای توسعه فضای سبز شهری قائم‌شهر 

ایسنا/مازندران شهرنشینی و محدودیت دسترسی به طبیعت می تواند میزان تماس با بعضی از مخاطرات محیطی نظیر آلودگی هوا و صوتی را افزایش دهد. بسیاری از مناطق شهری با افزایش فزاینده جمعیت، منابع محدود و تأثیرات رو به رشد تغییرات اقلیم مواجهه هستند. این چالش ها باید رفع شوند تا شهرها بتوانند محیط زندگی سالم و پایداری را فراهم کنند.  

فضاهای سبز، پارکهای محله های شهری و سایر راه حلهای مبتنی بر طبیعت، رویکردهای نوآورانه ای را برای افزایش کیفیت محیط‌های شهری ارائه میدهند. برای حفظ سلامت همگانی و کاهش آلودگی محیط زیست شهری، فضای سبز شهری سرمایه گذاری مهمی است که بایستی مورد توجه مقامات شهری و شهروندان قرار گیرد.

فضای سبز موجب کاهش و کنترل مخاطرات سیلاب؛ کنترل فرسایش خاک، کنترل باد؛ کنترل نور و تابش خورشید و کاهش شدت گرمای تابستان؛ افزایش تنوع زیستی، افزایش انعطاف پذیری محله ها، ارتقاء سبک زندگی پایدار، افزایش حضور شهروندان در بیرون منازل، افزایش انسجام اجتماعی، افزایش فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی شهروندان و در نهایت بهبود سلامت جسمی و روانی و رفاه ساکنان شهری خواهد شد. 

شهر قائمشهر حدود 630 هزار متر مربع فضای سبز برخوردار است که با توجه به میانگین جمعیت 200 هزار نفر، سرانه فضای سبز قائمشهر حدود 3 مترمربع به ازای هر نفر می باشد. براساس توصیه سازمان ملل، سرانه فضای سبز شهری 20 الی 25 متر مربع و براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی حداقل 9 مترمربع برای هر نفر توصیه شده است. سرانه فضای سبز در بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف چندین برابر معیار جهانی است. استاندارد سرانه فضای سبز در کشورمان، ۱۲ متر مربع به ازای هر نفر توصیه شده است. با توجه به معیار جهانی و کشوری، سرانه فضای سبز قائم شهر بسیار کم است که تقریبا معادل یک چهارم سرانه کشوری است. لذا یکی از اولویت های مهم شورای شهر و شهرداری ایجاد و افزایش فضاهای سبز شهری به هر طریق ممکن باشد تا به سرانه کشوری نزدیک شود. 

برای این منظور طیف گسترده ای از انواع مداخلات را می توان برای افزایش سرانه فضای سبز نظیر افزایش فضای سبز خطی(کمربند سبز، معابر سبز، ...)، فضای سبز عمودی (بام‌ها و دیوارهای سبز) و فضای سبز پهنه‌ای (انواع پارکها، باغ‌های عمومی و خصوصی)اجرا کرد.

به امید محقق شدن حداقل فضای سبز برای رفاه و آسایش شهروندان عزیز قائمشهر.

دبیر عباس ززولی کارشناس ارشد حقوق

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha