• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400020604143
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر:

رگ‌های مشهد با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است

رگ‌های مشهد با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به افزایش ۴.۵ برابری خودروها در شهر مشهد در طی ۱۵ سال گذشته، گفت: رگ‌های شهر ما با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است.

مسعود ریاضی در نطق پیش از دستور صد و بیست و هشتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز ملی ایمنی حمل‌ونقل، اظهار کرد: تلفات ناشی از تصادفات در جهان سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر است. در ایران این رقم ۱۶ هزار نفر است که در مقایسه کشور ما حدود ۵۰ درصد از میانگین جهانی بالاتر است.

وی افزود: اولین آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات بین سنین ۵ تا ۲۹ سال است. در ایران ۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های مستقیم تصادفات می‌شود. در واقع هر ایرانی ۱۹ روز از سال را برای تامین هزینه‌های مستقیم تصادفات خود کار می کند و تا بتواند هزینه‌های تصادفات پرداخت کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل‌ و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۳۸۴ در مشهد فعال بوده‌اند که در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۹۰۰ هزار دستگاه رسیده است. در واقع آمار خودروهای داخل شهر ۴.۵ برابر شده است. رگ‌های شهر ما با بیش از ۷۵۰ هزار خودرو مسدود شده است و سمن‌های محیط زیست به این مقوله باید تمرکز ویژه داشته باشند.

کاهش  ۵ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات در مشهد

وی بیان کرد: با وجود این افزایش خودرو، اقداماتی شایسته‌ای انجام شد و تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در سال ۱۳۸۴، ۴۸۴ نفر بودند که در سال ۱۳۹۸، به ۲۳۲ نفر رسید و این کاهش ۵ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در سال گذشته ۴۹ درصد تلفات مربوط به عابر پیاده و ۳۱ درصد تلفات مربوط به موتور سیکلت بوده و در واقع ۸۰ درصد تلفات تصادفات در شهر مشهد مربوط به عابر پیاده و موتور سیکلت بوده است، البته ۲۰ درصد سایر آمار نیز شامل تلفات ناشی از تصادفات دوچرخه نیز می‌شود.

سرعت غیرمجاز عامل ۲۳ درصد تصادفات

وی ادامه داد: ۲۳ درصد تصادفات بر اثر سرعت غیر مجاز رقم می‌خورد. بر اساس بررسی‌ها تصادف با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت شانس زنده ماندن عابر پیاده را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. حال اگر سرعت متوسط داخل شهر تنها ۵ درصد کاهش یابد تصادفات منجر به فوت ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بر این اساس باید سرعت تردد در شهر را کم کنیم. 

ریاضی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه شهرداری و پلیس منجر به کاهش سه درصدی مرگ شده و در حوزه عابر پیاده به کاهش ۵ درصدی تلفات رسیده‌ایم. با توجه به این مقوله‌ها می‌توان استنباط کرد که پرداختن به برخی از پروژه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. پروژه حق تقدم عابر پیاده پروژه‌ای بسیار ارزنده بود که قرار بود در قالب آن ۲۴۰ تقاطع شهر شهر مشهد اصلاح شود. بر این اساس تا انتهای سال ۱۳۹۹، ۱۰۰ تقاطع اجرایی شد و برای سال جاری ۴۰ تقاطع در نظر گرفته شده که این آمار نسبت به سال‌های گذشته افت کرده و مدیریت شهری در این خصوص گامی به عقب برداشته است.

وی به موضوع پیاده‌روسازی در این دوره اشاره کرد و افزود: در حوزه پیاده‌روسازی شاهد جدی شدن نهضت پیاده‌روسازی در دوره شورای پنجم بودیم. احترام به پیاده‌رو مداری، احترام به انسان و انسان‌محوری اهمیت دارد که در این دوره به خوبی به آن پرداخته شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این‌که «در چهار سال گذشته به اندازه ۱۰ سال پیش از آن پیاده‌رو ساختیم»، تاکید کرد: مشهد به ۶ میلیون و ۵۰۰ متر هزار مربع به‌سازی پیاده رو احتیاج داشت. تا سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از این میزان اجرایی شده بود و تا انتهای سال ۱۴۰۰ این رقم به دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع خواهد رسید. در واقع هر سال سه میلیارد تومان برای به‌سازی پیاده‌روهای اجرا شده در سال‌های قبل هزینه کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha