• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400020603507
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فراخوانی برای عروسک‌سازی

فراخوانی برای عروسک‌سازی

ایسنا/اصفهان رویداد ملی «مد پایدار با رویکرد صنایع‌دستی» می‌کوشد مردم را به تبدیل پارچه‌های دورریز به عروسک و پوشاندن لباس‌های محلی به آن‌ها ترغیب کند تا از این طریق، هم فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و هم اهمیت میراث ناملموس را به آنان بیاموزد.

آفاق امیریان، مدیر رویداد «مد پایدار با رویکرد صنایع‌دستی»، درباره ایده شکل‌گیری این رویداد به ایسنا می‌گوید: در خانه همه ما بطری‌هایی وجود دارد که روانه سطل زباله و یا در بهترین حالت بازیافت می‌­شود، لباس‌های قدیمی و بی‌استفاده‌ای هست که در  کمدهایمان خاک می‌خورد و تکه پارچه‌های دم قیچی و دور ریزی که می‌شود آن‌ها را به چرخه استفاده بازگرداند و یا با کمی خلاقیت به عروسک تبدیلشان کرد.

او تصریح می‌کند: همان‌گونه که هر منطقه از ایران، لباس قومی ملیتی اصیل خود را دارد، با نشان کمرنگ­‌تری می‌توان عروسک‌­های بومی آن منطقه را نیز یافت. ارتباط دادن دوخت لباس هر منطقه در اندازه کوچک با استفاده از پارچه‌­های دورریز و دم­‌قیچی­‌ها و ارتباط دادن با عروسک‌های بومی و دست­‌ساختۀ همان دیار با رویکرد دوستداری محیط زیست(مد پایدار) و به شرط تحقق و زنده کردن لباس اقوام از گذشته تا حال، می‌تواند به خوبی نسل جدید را به این وجه از فرهنگ ایران واقف کند.

مدیر رویداد «مدیر پایدار با رویکرد صنایع دستی» ادامه می‌دهد: در واقع آگاهی از این ظرفیت، زمینه‌ساز شکل‌گیری رویداد «مد پایدار با رویکرد صنایع‌دستی» شد؛ رویدادی که در دو بخش طراحی‌شده تا مردم را تشویق  کند با همان ابزارهای بی‌استفاده و دور ریز، به ساخت عروسک‌های بومی و سنتی پارچ‌ه­ای با تن پوش قومیتی از زمان هخامنشیان تا به حال و یا ساخت عروسک خلاقانه با مواد دلخواه (کاموایی، پارچ‌ه­ای، کنفی، چوبی و ...) همچنین با طراحی لباس آزاد با استفاده از اضافه پارچه‌­ها بپردازند.

این هنرمند حوزه صنایع‌دستی توضیح می‌دهد: پیرو این نگاه، فراخوان رویداد «مد پایدار با رویکرد صنایع‌دستی» منتشرشده و علاقه‌مندان در همه رده‌های سنی از سراسر ایران، تا تاریخ  ۱۵ اردیبهشت‌ماه فرصت دارند در آن شرکت کنند.

امیریان یادآور می‌شود که در مرحله نخست، متقاضیان شرکت در رویداد، باید تصویری از عروسکی که ساخته‌اند را به نشانی modyafta@gmail.com و یا از طریق واتس‌اپ به شماره ۰۹۱۳۴۴۳۸۶۸۸ ارسال کنند و در مرحله بعدی، با گزینش اولیه آثار به افراد اعلام می‌شود که اصل آثار ر به همراه شناسنامه، به دبیرخانه رویداد بفرستند.

مدیر و برگزار کننده رویداد «مد پایدار با رویکرد صنایع‌دستی»، با اشاره به اینکه تا این لحظه، ۶۵۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده، خطاب به شرکت کنندگان می‌گوید: اندازه عروسک‌های ارسالی باید بین ۱۰ تا ۴۰ سانتی متر و تن پوش آن‌ها می‌تواند از لباس‌های ملل و یا سنتی مانند لباس‌های محلی و یا لباس‌­های مد روز باشد.

امیریان خبر می‌دهد که به نفرات برگزیده اول تا سوم این رویداد، هدایایی به ترتیب از سه تا یک‌میلیون تومان به علاوۀ تندیس طلایی و لوح تقدیر اهدا خواهد شد، به تمام افراد شرکت کننده ۷ تا ۱۴ ساله نیز لوح تقدیر و به  کسانی که عروسک‌های بومی خود را  ارسال کنند، هدایایی دیگر تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha