ناصر سهرابی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به وضعیت اکرانهای آنلاین فیلمها همزمان با تعطیلی سینماها، اظهار کرد: تهیهکنندگان و سرمایهگذارانی که پولهای کلانی وارد سینما کردهاند باید میان بد و بدتر راهی را انتخاب میکردند تا در هنگام تعطیلی سینماها بتوانند درآمد کسب کنند. فردی که ۴ تا ۵ میلیارد تومان برای تولید یک فیلم سینمایی هزینه کرده است، باید راهی را پیدا کند تا پول خود را برگرداند.
وی افزود: با اوضاعی که طی یک سال گذشته مشاهده کردیم، نه تنها برای کشور ایران بلکه برای تمام دنیا اتفاقات عجیب و غریبی رخ داد. قطعاً حتی کارگردانهایی مانند مارتین اسکورسیزی و کریستوفر نولان نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و در این شرایط، وقتی پلتفرم بزرگی مانند نتفلیکس با کارگردانها و تهیهکنندگان بزرگ قرارداد میبندد تا آثار آنها برای نخستینبار از آن پلتفرم پخش شود، ما جواب خود را خواهیم گرفت و متوجه خواهیم شد که اکرانهای آنلاین راهکار و جایگزین مناسبی برای سینماها بوده است.
این بازیگر و کارشناس سینما تصریح کرد: به نظر بنده در طول یک سال گذشته، پلتفرمهای اکران آنلاین و نمایش خانگی به جریان سینمای ما کمک کردند و سینما را زنده نگهداشتهاند. افرادی که به دلیل شرایط بیماری کرونا مجبور هستند که تعطیلات را در قرنطینه خانگی به سر ببرند، قطعاً بزرگترین تفریحشان فضای مجازی و دیدن فیلمهای سینمایی و سریالها از پلتفرمهای اکران آنلاین و نمایش خانگی است. باید به این پلتفرمها دستمریزاد و تبریک گفت که به جریان سینمای ایران کمک کردهاند و نگذاشتند سینما به فراموشی سپرده شود و شکستهای سنگینی را متحمل شود. البته با توجه به تمام این مسائل، اینکه فروش فیلمها قابل توجه و برای تهیهکنندگان راضیکننده بوده یا خیر، آن یک مبحث بسیار طولانی دیگری دارد.
سهرابی با اشاره به موفقیت «شنای پروانه» در اکران آنلاین، بیان کرد: حس میکنم که باید دید خود را کمی وسیعتر کنیم، چراکه با یک گل، بهار نمیشود و سینمای ما باید فروشهای قابل توجه بیشتری داشته باشد. فیلمی که تولید آن با ۵ میلیارد تومان شکل میگیرد، حداقل باید بالای ۲۰ میلیارد تومان بهفروش برسد. این پولها جوابگوی تولید امروز سینمای ما نیست، چراکه بازیگران دستمزدهای کلانی دریافت میکنند، وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد و جریان تهیه و تولید فیلمها بسیار هزینهبر است. برای نمونه فیلم آقای کیمیایی در اکران آنلاین فروش قابل توجهی نداشته است و آقای نوروزبیگی صراحتاً بیان کرد که ما در اکران آنلاین شکست خوردهایم.
وی در رابطه با تعدد و همزمانی پخش سریالهای نمایش خانگی، عنوان کرد: فکر میکنم که ریختوپاش اضافهای در سریالسازیها شکل گرفته است. شاید افرادی که مسئولیت دارند تا مجوزها را صادر کنند باید برنامهریزی مدون و مناسبی داشته باشند، تا سریالها از لحاظ پخش با یکدیگر تداخل نداشته باشند. این روزها به دلیل فضای خاصی که برای سینما به وجود آمده، تمام بازیگران، تهیهکنندگان و کارگردانها به فضای نمایش خانگی کوچ کردهاند و مطمئنا اگر برنامهریزی درستی نداشته باشیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.
این کارشناس سینما افزود: وقتی چند سریال با کیفیت بالا همزمان پخش شود، قطعاً مخاطب دچار سردرگمی میشود و مطمئناً دنبال کردن این مقدار خوراک فکری برای مخاطب ایرانی دشوار است، چرا که تا بهحال با چنین فضایی روبهرو نبوده است. اگر شبکه نمایش خانگی با یک برنامهریزی مناسب پیش برود تا هم سرمایهگذاران به سودهای خود برسند و هم مخاطب بتواند پیگیری کامل داشته باشد و دلزده نشود، موفق خواهد شد وگرنه این جریان نیز با شکست مواجه خواهد شد.
سهرابی خاطرنشان کرد: پلتفرمهای بزرگی مانند HBO، آمازون و نتفلیکس نیز با برنامهریزیهای مناسبی سریالهای خود را پخش میکنند. برخی اوقات مشاهده میشود که فاصله بین یک فصل در پلتفرم نتفلیکس دو تا سه سال طول میکشد. یک مجموعه که قرار است در سه فصل ۱۲ قسمتی پخش شود ممکن است هفت سال طول بکشد تا به انتها برسد. بنابراین تصور میکنم تهیهکنندگان ما نیز باید برنامهریزیهای دقیقتری پیش بروند.
این بازیگر سینما با انتقاد از شلختگیهای موجود در برخی سریالهای نمایش خانگی، گفت: سریال «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان و «دراکولا» به کارگردانی مهران مدیری که اکنون در پخش است را مشاهده کردهام و تصور میکنم یک نوع شلختگی در آنها دیده میشود و به نظرم این مجموعهها به مخاطب احترام نگذاشتند. شاید منافع اقتصادی و رسیدن سریع به پول باعث شده است که این کارگردانها نتوانند در مسیر اصلی خود حرکت کنند، اما در مقابل این دو سریال، سریالهای ساختارشکنی مانند «قورباغه» نیز وجود دارد که نشان داده است، میتواند خون جدیدی را به شبکه نمایش خانگی تزریق کند. سریال «میخواهم زنده بمانم» نیز سریال خوبی است که یک عاشقانه ساده را در دهه ۶۰ روایت میکند و مخاطب نیز آن را قبول کرده است و میپسندد.
وی با بیان اینکه «معتقدم زرق و برق سریال مهران مدیری و شلختگی سریال رامبد جوان باعث شده است که مخاطب نتواند آنها را قبول و تماشا کند»، اضافه کرد: با این حال به نظرم سریال «آقازاده» به تهیهکنندگی و کارگردانی حامد عنقا و بهرنگ توفیقی از لحاظ جذب مخاطب یکی از بالاترین امتیازها را دریافت کرد و مردم نیز آن را دوست داشتند و تماشا کردند. این موضوع نشاندهنده این است که «آقازاده» احترام خاصی برای مخاطب قائل شده بود و مخاطب نیز به آن پاسخ داد.
انتهای پیام
نظرات