• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400013118695
  • خبرنگار : 50310

بذرهای اصلاح شده دارای قدرت جوانه‌زنی بالائی هستند

 بذرهای اصلاح شده دارای قدرت جوانه‌زنی بالائی هستند

ایسنا/لرستان یک عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: مهم‌ترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و مقاومت دربرابر تنش‌های محیطی دانست.

بهمن شعبان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتخاب یک بذر مرغوب اعم‌از رقم خوب، پُرمحصول و مناسب بودن  برای اقلیم هر منطقه مهم‌ترین رمز حصول عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته استفاده از بذرهای اصلاح شده به دلیل داشتن فوائدی از جمله مقاومت بالا در برابر بیماری و تنش افزایش یافته است، عنوان کرد: دسترسی به موقع به بذر با کیفیت نقش بسزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد.

شعبان‌زاده با بیان این‌که بذرهای اصلاح شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها و شوک‌های محیطی ازجمله تغییرات آب و هوایی، دارند کمک بسزایی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌کنند، افزود: انتخاب بذر دارای کیفیت مناسب ازجمله نکات مهم و کلیدی در کشاورزی است.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به این‌که تولید بیشتر محصول ارتباط مستقیمی با انتخاب گونه بذر و عملکرد آن در برابر انواع آفات دارد، بیان کرد: برای افزایش تولید و به تناسب آن بالاتر رفتن درآمد کشاورز استفاده از بذرهای اصلاح شده بسیار توصیه می‌شود.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و مقاومت دربرابر تنش‌های محیطی دانست و افزود: یکی‌از مهم‌ترین دلایل افزایش استفاده از بذرهای اصلاح شده مقاومت آن‌ها در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات است.

شعبان‌زاده عنوان کرد: تغییرات اقلیمی اعم از تغییر میزان بارش، فصل و نوع بارش، درجه حرارت هوا و شرایط جوی به ویژه تشدید کاهش بارش و در نتیجه کم‌آبی سفره‌های آب زیرزمینی که تأمین کننده بیش از ۸۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است و همچنین قرار دادن کنتورهای هوشمند برروی چاه‌های آب کشاورزی کاهش حتی یک وعده آبیاری بدون کاهش عملکرد کمی و کیفی محصول از موارد بسیار مهم برای کشاورزان است.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: تولید و توزیع ارقام با مقدار آب مورد نیاز کمتر و رشد سریعتر به طوریکه کمبود رطوبت هوا در اواخر فصل تأثیری بر رشد محصول نداشته باشد و زودتر به مرحله برداشت برسد از نکات حائز اهمیت در کشاورزی است.

وی با اشاره به این‌که افزایش ارزش محصول برداشت شده به کیفیت آن وابسته است، عنوان کرد:  به‌عنوان مثال ژنوتیپ‌های مختلف گندم، آرد تولیدی حاصل از آن‌را تحت تأثیر قرار داده و درنهایت حجم، بافت و رنگ نان را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شعبان‌زاده با اشاره به این‌که از دیگر فوائد استفاده از بذرهای اصلاح شده کاهش هزینه‌های سالیانه آن‌هاست، بیان کرد: بذرهای اصلاح شده در شرایط فعلی با یارانه قابل توجه دولتی تولید و توزیع می‌شوند، بنابراین برای کشاورز مقرون به صرفه است که بذر تولیدی خود را به فروش برساند و بذر مورد نیاز خود را با شناسنامه و برند معتبر، با خلوص بالا، ضدعفونی شده به صورت یکنواخت با سموم چند منظوره تولید روز کارخانجات، و با قیمت مناسب دولتی تهیه و کشت کند.

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: معمولاً بذرهای اصلاح شده دارای بیشترین خلوص ژنتیکی و فیزیکی بوده و دارای قدرت جوانه‌زنی بالائی هستند، بنابراین محصول بدست آمده نیز از کشت‌ بذور اصلاح شده سطح سبز یکنواخت‌تر و بهتری دارند.

وی با بیان این‌که سالم و مقاوم بودن بذر از بارزترین مشخصه‌های بذر مرغوب است، تصریح کرد: همچنین در مزارع کشاورزی باید از بذرهای مقاوم و ضدعفونی شده برای افشاندن استفاده کرد.

شعبان‌زاده ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های بذر مناسب می‌توان به رنگ، درصد رطوبت، بو و درخشندگی اشاره کرد که می‌توان به کمک آن‌ها بذر مرغوب را تشخیص داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha