به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا صفیخانی در نشست نگاهی به راهبردها و دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در حوزه سلامت و نسخه الکترونیک که با همکاری موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد با بیان اینکه خاستگاه نسخه نویسی الکترونیک، نظام سلامت است اظهار کرد: سلامت خودش حوزه پیچیدهای است و مخاطب آن جان انسانها هستند. قرار است خدمات و کالای سلامتی به افراد ارائه شود. ارائه کنندگان کالای سلامت هر کدام کارکرد، نقش و اهدافی دارند و هنر نظام سلامت این است که انگیزه بازیگران نظام سلامت را طوری همسو کند که به ارتقای سلامت مردم بینجامد.
وی افزود: ارائه خدمات سلامت دارای فرایندهایی است که خرید خدمات سلامت یکی از حلقه های پایانی این زنجیره است و باید آگاهانه صورت پذیرد تا بهترین بهرهمندی از خدمات سلامت برای مردم فراهم شود. از خرید خدمات سلامت آگاهانه تحت عنوان خرید راهبردی یاد میشود و اینجاست که پای سازمانهای بیمهگر به این عرصه باز میشود. ایجاد قابلیت خرید و ارتقای خرید آگاهانه از جمله تکالیف سازمانهای بیمهگر است که در فرایند ارائه خدمت دنبال میشود.
مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه الکترونیکی کردن فرایندها به تسهیل امور کمک می کند، برخی الزامات و قوانین بالادستی نسخه الکترونیک را برشمرد و گفت: گام نخست استحقاق سنجی بود که انجام آن را از سال گذشته به صورت غیرحضوری و الکترونیکی شاهدیم. دوم اینکه باید پایگاه برخط اطلاعات ایرانیان ایجاد میشد که محقق شده است. همچنین قرار بود پرونده الکترونیک سلامت شکل بگیرد که شاکله اصلی آن ایجاد شده است.
صفی خانی با اشاره به وجود سامانههای مختلف در سازمان تامین اجتماعی که خدمات الکترونیک در مراکز ملکی ارائه میکردند گفت: اگر میخواستیم با همین معماری پیش برویم با راههای موازی با سازمانهای بیمه گر دیگر روبرو میشدیم و عملا امکان پذیر نبود که هر بیمه یک سامانه داشته باشد و آن را در اختیار مراکز طرف قرار داد قرار دهد و پزشک برای نوشتن هر نسخهای بخواهد به یک سامانه متصل شود.
وی افزود: بنابراین ما استراتژی را تغییر دادیم و واسطههای کاربری توسعه نرم افزاری تحت عنوان «ای پی آی» ها را تعریف کردیم که چند هدف داشتند نخست سهولت در کار پزشک بود که بر اساس آن پزشک میتواند از هر سامانهای که از وزارت بهداشت مجوز دارد استفاده کند. دوم آنکه تبادل اطلاعات با پرونده الکترونیک شکل میگیرد و دادهها همه به پرونده الکترونیک سلامت منتقل میشوند و سوم آنکه برخی قوانین را در همین ای پی آی ها پیاده سازی کنیم.
مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه از جمله دیگر اهداف ای پی آی ها توسعه کسب و کارها بود اظهار کرد: با بیش از ۲۰۰ شرکت تولید نرم افزار مواجهیم که اگر انحصار ایجاد میکردیم کسب و کارشان مختل میشد. اما اکنون بسیاری از سامانهها، ای پی آی ما را پیاده سازی کردهاند و پزشک میتواند از سامانههای مختلف استفاده کند. در شورای هماهنگی بیمهها نیز هماهنگیهایی ایجاد کردیم که قواعد یکپارچهای پیاده سازی شوند. سعی کردیم یک سیستم تهاتری شکل دهیم که متولی آن وزارت بهداشت است. در سامانههای سازمان هم ارتقای فعالیت داشتهایم. در حال حاضر ۲۴۱ سامانه بخش خصوصی اعلام آمادگی کردهاند که ای پی ای سازمان را پیاده سازی کنند. به سامانههایی گواهینامه میدهیم که گواهی تبادل را قبلا از وزارت بهداشت اخذ کرده باشند.
صفی خانی گام دیگر اجرای نسخه الکترونیک را ایجاد سرویسهای قواعد الکترونیک دانست و گفت: این سرویسها اکنون شکل گرفته اما به نظر میآید یک کار ملی است که باید با همکاری بیمهها و وزارت بهداشت پیاده سازی شود.
به گفته وی مجموعه این اقدامات باعث شد مشارکت پزشکان در سال ۹۹ در زمستان نسبت به پاییز ۱۷۹ درصد رشد کند. تا آخر اسفند ۹۹ تعداد نسخ ثبت شده در هر روز به ۳۸۰ هزار مورد میرسید اما امروز روزانه ۶۰۰ هزار نسخه الکترونیک تولید می شود. از مهمترین عوامل این توفیق، مشارکت همکاران پزشک، داروخانهها و آزمایشگاه ها است. به عبارت دیگر در اسفند ۹۹ بیش از چهار میلیون نسخه الکترونیک تولید شد و با روندخوبی که طرح دارد در حال حاضر روزانه ۶۰۰ هزار نسخه تولید می شود.
مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: یک خبر خوب اینکه یکی از سامانه های اصلی سطح یک، یعنی مراکز ارائه کننده خدمات بهداشتی روستایی اخیرا توانسته ای پی آی سازمان را پیاده سازی کند و برای اولین بار نسخ تولید شده الکترونیک توسط پزشکان خانواده در سطح یک در استان فارس قابل تبادل است و به نظر می رسد می توانیم با پیاده سازی اش در استانهای دیگر به اهداف نظام سلامت نزدیک شویم.
صفی خانی همچنین از الکترونیکی شدن اسناد بیمارستانی ظرف سه ماه آینده خبر داد و گفت: حجم هرکدام از اسناد بیمارستانی به طور متوسط ۶۸ برگه است. حداقل حسن الکترونیکی کردن این است که حجم کاغذ کمتری مبادله می شود.
وی همچنین با بیان اینکه ۲۴ هزار و ۷۶۴ مرکز طرف قرارداد تراکنش الکترونیکی انجام میدهند گفت: ۱۵ هزار و ۸۸۰ مرکز غیرطرف قرارداد با تامین اجتماعی نیز نسخه الکترونیک می نویسند که قابل توجه است و در واقع بستری فراهم شده که حتی اگر پزشکی طرف قرار داد هم نیست، بتواند به این طرح بپیوندد.
مشاور مدیرعامل و مدیر پروژه نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی همچنین به ضرورت کدینگ دارو و تجهیزات اشاره کرد و گفت: چند الزام داشتیم که یکی از انها کدینگ دارو و تجهیزات است. کدینگ، شاه کلید ارتباط بین سامانه های مختلف است. در عرصه سلامت همه چیز باید کد داشته باشد. در تامین اجتماعی با همکاری بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کدینگی را توسعه دادیم و پیاده سازی کردیم که جلوی بسیاری از عدم انطباق ها را گرفت. البته کدینک داینامیک است و باید دائم اصلاح شود. طی رایزنی که با رئیس سازمان غذا و دارو داشتیم قرار شد دبیرخانه کدینگ دارو در معاونت غذا و دارو تشکیل شود و سرویس را به همه ارائه کنندگان خدمت ارائه دهد.
صفی خانی همچنین به مشکلات بیمههای تکمیلی اشاره و اظهار کرد: با رئیس کل بیمه مرکزی جلسهای داشتیم. ما یک ای پی آی اختصاصی برای بیمههای تکمیلی تولید کردیم و تا کنون دو شرکت آن را پیاده سازی کردهاند. اگر با حمایت بیمه مرکزی و همکاری شرکتهای بیمه تجاری، ای پی آی را در سطح بیمههای تکمیلی پیاده سازی کنیم ارتباط بیمههای پایه و تکمیلی هم برقرار می شود.
وی اضافه کرد: مشارکت بخش دولتی را تقاضا میکنیم. یکی از دلایل عقب افتادگی ما که به عدد صددرصد نرسیدیم مراکز دولتی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی هستند. علیرغم همکاری وزارت بهداشت، سامانههای ما در این بیمارستانها باید تبادلشان را با ما آغاز کنند. ما بخشی از اسناد را پیش پرداخت دادیم تا بتوانند زیرساخت های الکترونیکی خود را تقویت کنند. طی دوماه اخیر ۲۶۰ میلیارد تومان برای این امر پرداخت شده است.
انتهای پیام
نظرات