• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400012312333
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

هشدار دامپزشکی به زنبورداران؛

زنبورهای عسل را با هر دارویی درمان نکنید

زنبورهای عسل را با هر دارویی درمان نکنید

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، در خصوص مصرف بدون اطلاع داروهای غیر مجاز و قاچاق برای درمان بیماری‌های انگلی شایع زنبور عسل هشدار داد.

مریم ناصح، یکشنبه شب ۲۲ فروردین به رسانه‌های گروهی گفت: دو بیماری واروا و نوزما همه ساله باعث خسارات سنگینی به صنعت زنبورداری کشور می‌ شود و زنبورداران ناگزیر به استفاده از داروهای اختصاصی برای درمان این دو معضل اساسی صنعت زنبورداری هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوشبختانه داروهای متعدد و از طیف‌های متنوعی از مواد موثره علیه واروا در سازمان دامپزشکی کشور ثبت شده است.

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی گفت: داروی اختصاصی نوزما، فوماژیلین نیز ثبت شده و سال‌ها است در کشور تولید و مورد مصرف قرار می‌ گیرد.

وی افزود: با این وجود در سال‌های اخیر متاسفانه افرادی سودجو با سوءاستفاده از شرایط و افزایش قیمت داروهای زنبور عسل، اقدام به قاچاق و در مواردی تولید داروهای غیرمجاز و در بسیاری از موارد بی تاثیر یا حتی زیان آور برای سلامت زنبور عسل و یا دارای باقی مانده‌ های خطرناک از نظر بهداشت عمومی می‌ کند.

ناصح گفت: این داروها در بسیاری از موارد در مراکزی مانند فروش لوازم و تجهیزات زنبورداری، اتحادیه‌های زنبورداران استانی و شهرستانی و در سطح گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی به فروش می‌رسند و چون تعدادی از زنبورداران برای تهیه دارو با دامپزشک مشاوره نکرده و توصیه‌های درمانی را از همکاران خود دریافت می‌کنند، ممکن است به سادگی به این داروها اعتماد کنند.

وی به زنبورداران توصیه کرد داروهای زنبور عسل را با تجویز دامپزشک و از داروخانه‌های دامپزشکی تهیه کنند و هنگام خرید دارو به شماره ثبت و مجوز تولید یا واردات سازمان دامپزشکی کشور که روی بسته بندی دارو موجود است توجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha