• شنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400012110526
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

قارچ‌هایی با ظاهری سالم اما کشنده

قارچ‌هایی با ظاهری سالم اما کشنده

ایسنا/چهارمحال و بختیاری متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم‌شناسی بالینی در چهارمحال و بختیاری گفت: علائم حاد مسمومیت با قارچ سمی شامل تهوع، استفراغ، دل‌پیچه، سردرد، سرگیجه، تپش قلب و قرمز شدن پوست است و علایم مزمن به شکل تشنج، نارسایی کبد و کلیه، مشکلات تنفسی، توهم، کما و حتی مرگ خود را نشان می‌دهد.

علیرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شروع رشد قارچ‌ها در طبیعت اوایل بهار و اوایل پاییز و همراه با باران‌های پایه است. اظهار کرد: از آن‌جا که تفکیک قارچ سمی از غیر سمی سخت است، در صورت استفاده از قارچ‌های موجود در کوهستان و جنگل‌ها ممکن است مسمومیت را برای فرد مصرف‌کننده در پی داشته باشد.

این متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم‌شناسی بالینی افزود: مسمومیت با قارچ سمی یک‌سری علایم حاد و یک‌سری علایم مزمن دارد که علائم حاد پس از دو ساعت شروع می‌شود، این علائم شامل تهوع، استفراغ، دل‌پیچه، سردرد، سرگیجه، تپش قلب و قرمز شدن پوست است.

وی ادامه داد: علایم مزمن به شکل تشنج، نارسایی کبد و کلیه، مشکلات تنفسی، توهم، کما و حتی مرگ خود را نشان می‌دهد، قاعدتا علائمی که مزمن هستند باعث عارضه و ایجاد صدمات بیشتر در فرد می‌شوند اما اگر فرد از مرگ نجات پیدا کند عارضه‌ای برای وی باقی نمی‌ماند.

اسماعیلی اضافه کرد: افراد در صورت علائم ذکر شده، سریعا باید به بیمارستان‌ها مراجعه کنند چرا که درمان مسمومیت قارچ سمی یک درمان تخصصی است و با وجود زمان کم باید پزشکان متخصص به وسیله دارو درمانی و موارد دیگر سم را از بدن خارج ‌کنند.

اسماعیلی درخصوص علائم ظاهری در قارچ‌های سمی توضیح داد: بر شکل و ظاهر قارچ سمی علایمی وجود دارد اما به‌صورت قطعی از شکل ظاهر قارچ نمی‌توان سمی بودن آن را تایید کرد.

وی تاکید کرد: باید در نظر گرفت که قارچ‌های موجود در طبیعت را نباید مصرف کرد چرا که استفاده از این قارچ‌ها با ریسک بزرگی همراه است، چه بسا ممکن است فرد مشکل کبدی داشته باشد و در اثر مصرف قارچ سمی مرگ خود را رقم بزند.

‌ این متخصص طب اورژانس و فلوشیپ سم‌شناسی بالینی گفت: افراد نباید از دوره‌گردهایی که در مسیر ورودی شهرها مستقر هستند قارچ خریداری کنند، چرا که تفکیک قارچ سمی از غیر سمی سخت بوده و در صورت سمی بودن ممکن است فرد را طی شش تا ۲۴ ساعت از پا در آورد.

اسماعیلی با بیان اینکه دست زدن به قارچ سمی ممکن است ایجاد حساسیت پوستی کند، خاطرنشان کرد: پختن، جوشاندن و یا کبابی کردن قارچ سمی باعث از بین رفتن سم درون آن نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha