به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در آیین بهرهبرداری از قطار ملی گفت: برای کمتر از ۱۰ سال آینده به حدود ۵۰۰۰ واگن مترو نیاز داریم تا بهره برداری از مترو به صورت حداکثری انجام شود. بی تردید توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار قرار دارد که مترو در این توسعه نقش اساسی دارد.
وی افزود: تکمیل شبکه مترو با ۱۴۱ ایستگاه در دستور کار قرار دارد و برابر ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تامین دو هزار واگن مترو محقق شود که در همین راستا شرکت مترو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با بهرهگیری از توان و دانش داخلی در جهت اجرایی کردن قطار ملی گام برداشته است.
شهردار تهران تاکید کرد: در پروژه قطار ملی ارتقای بومیسازی از حدود ۳۰ درصد در گذشته به بیش از ۸۰ درصد یکی از اهدافی بوده که به طور جد دنبال شده و از سوی دیگر دانش طراحی صنعت ریلی و رفع انحصار و وابستگی خارجی پیگیری شده است.
وی ادامه داد: توجه به نگهداری و نگهداشت قطارها هدف دیگری بود که دنبال شد که با تحقق یک رام قطار ظرف مدت ۱۸ ماه یکی از سریعترین پروژه های تولید این موضوع در کشور تجربه شد.
وی تاکید کرد: این پروژه با تلاش ۱۸ شرکت دانش بنیان و شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی و مپنا منجر به تولید یک رام قطار شد تمامی زیر سیستمها مطابق با استانداردهای بین المللی در این پروژه و در کشور تولید شده است. در حقیقت در چنین پروژههایی ایجاد زیرساختها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت به سزائی برخوردار است. کسب دانش فنی برای تولید انواع قطارهای پرسرعت و استفاده از ظرفیتهای خالی شرکتهای داخلی و ایجاد اشتغال مسقیم و غیر مستقیم به همراه کاهش قیمت ناوگان در حدود بیش از ۲۰ درصد در سال از دیگر اهداف این پروژه بوده است.
شهردار تهران تاکید کرد: نهادینه کردن بومی سازی تولید در قالب تشکیل شرکت پیمانکاری دانش بنیان و حمایت و پشتیبانی از آن از دیگر اقداماتی است که باید دنبال شود. امیدواریم با پشتیبانی و پیگیری تولید قطار ملی مشکل کلانشهرهای کشور به ویژه پایتخت حل و فصل شود. در تولید قطار ملی طراحی و تغییرات طراحی در داخل کشور انجام می شود با تکمیل ظرفیت در سال ۱۴۰۰ می توانیم ۱۰۵ واگن تولید کنیم.
انتهای پیام
نظرات