• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400011506029
  • خبرنگار : 71553

سایه موانع سه گانه بر سر راه بخش کشاورزی

سایه موانع سه گانه بر سر راه بخش کشاورزی

رئیس نظام صنفی کشاورزی عدم استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، بروکراسی‌های طولانی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و عدم حمایت جدی از تولیدکنندگان را از موانع پیش روی بخش کشاورزی دانست.

محمد شفیع ملک زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار سال به نظر شما چه موانعی بر سر راه کشاورزی کشور وجود دارد، اظهار کرد: از تولیدکننده به طور جد حمایتی که بتواند با خیال آسوده تولید کند و طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی پیش برود، انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در تصمیماتی که گرفته می‌شود از نظرات کشاورزان و صاحبان نظران عرصه تولید استفاده نمی‌شود و هرکس برنامه‌ریزی خاص خود را انجام می‌دهد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی عدم اعتماد و بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی را از موانع دیگر دانست و گفت: تشکل‌های خوبی در بخش کشاورزی وجود دارد ولی باور بخش دولتی به تشکل‌ها ضعیف است و از ظرفیت آنها به درستی استفاده نمی‌شود. همین امر منجر به این شده که با تعدد دلالان غیرضرور از تولید تا مصرف مواجه شویم، تولید تحت الشعاع قرار بگیرد و در نهایت تولیدکننده و مصرف کننده متضرر شوند.

وی اضافه کرد: اگر از ظرفیت تشکل‌ها استفاده شود و محصولات کشاورزی را به طور مستقیم عرضه کنیم از مزرعه تا سفره مدیریت می شود و در نتیجه زنجیره تولید و ارزش ایجاد خواهد شد که برای همه سودمند خواهد بود. از طرفی دولت هم می تواند با صادرات محصولات کشاورزی ارز آوری خوبی در این بخش داشته باشد.

ملک زاده بروکراسی طولانی در سرمایه‌گذاری را از دیگر موانع پیش روی بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: اگر کسی بخواهد در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند راه های پرپیچ و خم و موانعی سر راهش وجود دارد که در نهایت یا باعث می‌شود سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری رغبتی نشان ندهد و یا اینکه در بین راه منصرف شود. همین امر نیز باعث شده که در صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی مشکلات بسیاری داشته باشیم.

وی  معتقد است در صورت رفع این موانع شعار سال محقق خواهد شد و تولید نیز رونق خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۵ ۱۳:۲۴

ضمن تشکر از خبرگزاری ایسنا؛ لطفا درباره وضعیت اسفبار مداخله دلالان و شبکه قاچاق زعفران (که 90% کل تولید جهانی آن در کشورمان صورت میگیرد) گزارشی تهیه فرمایید تا شاید آقایان مسئولین صدای کشاورزان و تولیدکنندگان را بشنوند. در حالیکه قیمت هر گرم زعفران معمولا در سنوات گذشته، همواره حدود 1 دلار بوده و با دلار 25000 تومنی امروز، باید هر گرم آن در بورس کالا حداقل همین 25000 تومن معامله شود (تازه بماند که هزینه انبارداری و کارمزد معاملات و هزینه آزمایشگاه بورس و حمل و نقل و غیره هم بر عهده کشاورز و دارنده محصول است !!) اما متاسفانه نقش بورس کالا در این باره تبدیل شده به "نظاره گر صرف" و هیچ مداخله قانونی (از طریق مکانیزم های قواعد معامله) انجام نمیدهد تا از قیمت منطقی و منصفانه زعفران ایرانی بعنوان یک محصول صادراتی که تقریبا در انحصار کشورمان میباشد، حمایت کند. وزارت کشاورزی هم که اصلا عین خیالش نیست و همه آقایان هم میدانند که از کشاورز بینوا دارند گرمی بین 8 تا 11000 تومن میخرند و همان را گرمی بین 50 تا 100 هزار تومن در بیرون از مرزها میفروشند. سود بادآورده و نجومی برای دلالان و قاچاقچیان .. ! چرا این سود نباید نصیب کشاورز و تولیدکننده شود ؟؟ لطفا کسی پاسخگو باشد ..