• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 00062096159
  • خبرنگار : 50491

مدیرکل گمرکات گلستان خبر داد:

افزایش ۲۸ درصدی صادرات از مرز اینچه‌‎برون/ صادرات چمدانی همچنان در رکود

افزایش ۲۸ درصدی صادرات از مرز اینچه‌‎برون/ صادرات چمدانی همچنان در رکود

ایسنا/گلستان مدیرکل گمرکات گلستان، میزان صادرات از مرز اینچه‌برون در هشت ماهه نخست امسال را ۲۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این مهم با افزایش ۲۸ درصدی همراه بوده است.

سید ابراهیم حسینی امروز چهارشنبه ۲ آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان در گمرک مرزی اینچه‌برون اظهار کرد: اینچه‌برون تنها مرزی است که به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و اوراسیا متصل است و بیشتر صادرات‌محور و ترانزیت‌محور است به همین دلیل آمار قاچاق کالا و ارز در این مرز آنچنان قابل‌توجه نیست.

وی با بیان اینکه گمرک گلستان تمام امکانات و تجهیزات کنترلی را در مرز مستقر کرده است، بیان کرد: در داخل مرز اینچه‌برون ایکس‌ری کامیونی مستقر شده، همچنین سگ‌های موادیاب در داخل گمرک قرار گرفته تا کنترل مواد مخدر را انجام دهد.

مدیرکل گمرکات گلستان تأکید کرد: با شیوع کرونا مرز اینچه‌برون ۳۲ ماه بسته بود و تردد خودروهای ایرانی به ترکمنستان بسته شده بود که همین مسئله مسئولان استانی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد تا اینکه هفته گذشته مرز اینچه‌برون بازگشایی شده است.

حسینی، میزان صادرات از مرز اینچه‌برون در هشت ماهه نخست امسال را ۲۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار اعلام کرد و متذکر شد: این مهم با افزایش ۲۸ درصدی همراه بوده است، همچنین عمده صادرات از مرز ترکمنستان به کشور ترکمنستان است حتی کالاهای ارسالی به کشورهای دیگر هم باید از ترکمنستان عبور کند لذا این کشور برای ما اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل اهمیت کشور ترکمنستان، باید تعامل بین ما و این کشور افزایش یابد که هم‌اکنون بهبود یافته است، یادآور شد: در هشت ماهه امسال میزان واردات در مرز اینچه‌برون ۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیون دلار بوده که بیشتر واردات در حوزه ماشین‌آلات، خط تولید و مواد اولیه بوده و معمولاً کالاهای لوکس و تشریفاتی از مرز اینچه‌برون انجام نمی‌شود.

مدیرکل گمرکات گلستان با مقایسه ترانزیت کالا در مرز اینچه‌برون نسبت به سال گذشته، گفت: با بازگشایی مرز اینچه‌برون وضعیت ترانزیت کالا بهبود پیدا کرده و ۲۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار ترانزیت شده است، اخیراً ترکمنستان به دنبال تسریع ترانزیت است و در خروج کامیون‌های ایرانی و سایر کامیون‌ها کمک خوبی کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه درآمد وصولی گمرکات در هشت ماه امسال ۱۰۷ میلیارد تومان بوده که با افزایش ۱۲۶ درصدی همراه بوده است، ابراز داشت: ترکمنستان از سال ۱۳۹۸ تردد مسافری را تعطیل کرده و صادرات چمدانی که از طریق مسافران انجام می‌شد نیز همچنان مسدود است.

وی با بیان اینکه نقش ما در حوزه پرونده‌های قاچاق، تطبیق اسناد و ارزشگذاری است، تأکید کرد: ۱۲۸ فقره پرونده معادل ۴۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۱۷ ریال به گمرک استان گلستان و سپس به شعب و مراجع ذی‌صلاح ارسال شده که از این ۱۲۸ فقره ۱۴ فقره تطبیق اسناد داشته و قاچاق نبوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان به کشف پرونده سوخت قاچاق اشاره کرد و گفت: این پرونده به ارزش ۱۷۸ میلیارد و ۵۰۶ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۴۹۴ ریال بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha