ولی جهانی در همایش نقش رسانه ها در توسعه برندسازی شهر خلاق خوراک رشت، با اشاره به برگزاری نخستین همایش نقش رسانههای دیداری و شنیداری در توسعه و برندینگ شهر خلاق خوراک رشت با تاکید بر محورهایی چون استفاده از فرصتهای رسانه برای ایجاد و توسعه برند غذاهای بومی و محلی و همچنین نقش گردشگری خلاق خوراک در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغالریال اظهار کرد: کاوشهای باستان شناسی نشان میدهد از هزاران سال قبل بحث خوراک در بین جوامع مطرح بوده است.
وی با بیان اینکه منطقه لیارسنگ بن در دو هزار سال پیش دارای غذاهای گوشتی بوده است، افزود: گردشگری مبتنی بر فرهنگ غذایی پیشرانی پویا برای توسعه شهری رشت است و این امر میتواند تاثیرات مضاعفی را در تکمیل زنجیره ارزش گردشگری و صنایع وابسته استان گیلان در این خصوص داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: آداب، سنن و شیوه پخت مربوط به بیش از ۳۰۰ نوع غذای محلی در استان گیلان شناسایی شده و با تلاش معاونت میراث فرهنگی استان گیلان تا کنون شیوه پخت و طبخ ۲۷ مورد از این غذاها در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
جهانی با اشاره به نقش فرهنگ غذایی و تنوع محصولات در نحوه زیست مردم استان گیلان در طول تاریخ گفت: فرهنگ و آداب مربوط به پخت و پز، همواره از جایگاهی خاص در فرهنگ عامه مردم گیلان برخوردار بوده و این امر خود باعث شده تا شهر رشت به نمایندگی از استان گیلان به عنوان ویترینی از متنوعترین غذاها به شبکه شهرهای خلاق سازمان جهانی یونسکو بپیوندد.
انتهای پیام
نظرات