• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 00061837751
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش :

«۲۰۳۰»سند هماهنگ با هویت اسلامی ما نیست/ پیشنهاد تدوین سند الگوی پیشرفت متکی بر قرآن وسیره نبوی

«۲۰۳۰»سند هماهنگ با هویت اسلامی ما نیست/ پیشنهاد تدوین سند الگوی پیشرفت متکی بر قرآن وسیره نبوی

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه چهاردهمین اجلاس کنفرانس عمومی آیسسکو گفت: امیدوارم نتایج این کنفرانس، بتواند در چارچوب آموزه‌ها و مبانی نظری اسلام، دستاوردی بزرگ برای ارتقای جایگاه تربیت، علم، فرهنگ و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری با حضور در  آیین افتتاحیه چهاردهمین اجلاس عمومی آیسسکو که در قاهره برگزار شد، اظهار کرد: خوشنودی خود را برای شرکت در این جلسه باشکوه با حضور وزرای آموزش، فرهنگ و آموزش عالی کشورهای عضو آیسسکو اعلام می دارم. 


نوری با اشاره به این که اگر با هم دوباره به تاریخ سده‌های اخیر کشورهای اسلامی و استعمار بنگریم در می یابیم عموم مردم ما هنوز هم زخم‌های وابستگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی استعمار را بر تن ملت و کشور خود می‌بینند؛ گویی «استعمارگری» این بار با مفهوم فریبنده‌ی «توسعه و توسعه‌یافتگی» به میدان آمده است گفت: ما طالب پیشرفت و آبادانی زمین هستیم، اما چگونه و از چه مسیری و با تکیه بر چه بنیان‌هایی؟ ما به دنبال کدام زندگی فردی و اجتماعی هستیم؟ ما در جستجوی پیشرفتی هستیم که در آن «توحید، معنویت، عدالت و عزت» جریان داشته باشد و تربیت از ابزار توسعه به غایت آن مبدل شود. 


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم که در پس مضامین جذاب و آمیخته با ظاهر علمی و فریبندۀ اسناد توسعه پایدار و مواضع حامیان آن، رگه‌های قوی «سکولاریسم و لیبرالیسم» به نحوی گنجانده شده است که ما را از تحقق «حیات طیبه» موعود قرآنی منحرف می‌کند. 


وی افزود: اگر از این منظر به سند ۲۰۳۰ بنگریم، نمی‌توانیم آن را سندی هماهنگ با هویت اسلامی خود بدانیم. چرا باید دیگران برای ما سندی سکولار بنویسند و در آن مشخص کنند که چه دیدگاهی دربارۀ آموزش‌های جنسی و جنسیتی کلیشه است و باید از میان برود؟!.


نوری تصریح کرد: سند ۲۰۳۰ به مواردی مانند «آموزش صلح به کودکان» پرداخته است، اما بانیان آن نه جوامع اسلامی، بلکه کشورهایی هستند که سابقۀ بمباران اتمی را در پروندۀ خود دارند و در ۲۰۰ سال اخیر، لشکرکشی و کشتارهای آن‌ها جزو کتاب‌های تاریخ فرزندان ما شده است!.


عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ما بر اساس آیات قرآن کریم بر این باوریم که دین اسلام چارچوب شیوه زندگی سالم توحیدی و انسانی را برای همه اعصار و همه جوامع ارائه نموده است، اما عمدتاً از آن غفلت کرده‌ایم؛ رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند:« یا رَبِّ اِنَّ قَومِی اتَخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجورا» (فرقان:۳۰). ما باید به «اسلام ناب محمدی (ص)» برگردیم. 


نوری گفت: پیشنهاد مشخص ما، تدوین و اجرای سند «الگوی پیشرفت فرهنگی و آموزشی اسلامی متکی بر قرآن کریم و سیره پیامبر (ص)» است. امروز نیازمند «ائتلاف توحیدی» در برابر سکولاریسم هستیم که در آن کفر و الحاد عادی‌سازی نشود و مفهوم عدالت به معنایی لیبرال و فردی تقلیل نیابد. آیسسکو می‌تواند مأموریت اصلی خود را حول این دغدغه بازیابی کند.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران حاضر است در این مسیر هم‌قدم شود و تجربیات و ایده‌های خود را با کشورهای اسلامی به اشتراک بگذارد، گفت: تجربۀ ما در تدوین اسنادی ملی مانند «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» می‌تواند یکی از زمینه‌های گفت و گو و انتقال تجربه میان کشورهای اسلامی باشد. 


وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بار دیگر از سازمان آیسسکو و کشور میزبان برای برگزاری این اجلاس با شکوه قدردانی می‌نمایم و امیدوارم نتایج این کنفرانس، بتواند در چارچوب آموزه‌ها و مبانی نظری اسلام، دستاوردی بزرگ برای ارتقای جایگاه تربیت، علم، فرهنگ و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha