این روزهای کرونایی که دانشجویان در خانه و پشت سیستمهای کامپیوتر درس میخوانند و یا امتحان میدهند، خیلی با روش تحصیل سالهای گذشته تفاوت دارد. در این میان، دانشجویان نظراتی دارند، عدهای از کاستیهای این شیوه گلایهمندند و از استرسی میگویند که تمامی ندارد و عدهای دیگر به دلیل شرایط بحرانی بیماری ناگزیر با این شیوه امتحان کنار آمدهاند و حتی برخی آن را کارآمد میدانند.
در بررسیهای ایسنا دانشجویان در خصوص برگزاری کلاسها و امتحانات آنلاین نظرات متفاوتی داشتند، اما نکته قابل توجه این است که این روزها ترس و اضطراب دانشجویان از امتحانات بیشتر شده است.
زهره سعادتمند -دانشیار گروه علوم تربیتی و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفتوگو با ایسنا، امتحان و آزمونهای علمی را روشی برای ارزیابی آموختههای فراگیران دانست و اظهار کرد: امروزه ایجاد آمادگی برای حضور در امتحان اعم از آمادگیهای علمی و روانی، خود مهارت محسوب میشود که میتوان در قالب روشهای نوین موفقیت در امتحان آنها را بیان کرد.
روش یادگیری مطالب حفظی
وی روشهای نوین برای یادگیری بهتر پیشنهاد داد و در توضیح روش یادگیری مطالب حفظی، گفت: برای یادگیری درسهای حفظی روش «پسخات» توصیه میشود، این عنوان برگرفته از حرف ابتدایی شیوههای زیر است: پیش خوانی، سوال کردن، خواندن، از برگویی و تمرین.
این استاد دانشگاه افزود: در این روش، ابتدا مقدار مطالبی را که قرار است مطالعه شود، مشخص کنید و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانید (پیش خوانی)، سپس عنوان به عنوان، از خود سوال کنید و به سوالها پاسخ دهید (سوال کردن) و بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذیل آن عنوان را بخوانید، این خواندن باید دقیق باشد و در هنگام خواندن، زیر مطالب خط بکشید و همزمان حاشیه نویسی کنید (خواندن). در این مرحله دانشجو باید دوباره برگردد و عنوان به عنوان، مطالب خوانده شده را از خود سوال و از برگویی کند، یعنی مطالب را از حفظ بیان کند و در نهایت تمرین ها یا پرسش ها را پاسخ دهد (تمرین).
روش یادگیری مطالب درکی
سعادتمند همچنین در پاسخ به این پرسش که روش یادگیری مطالب درکی چگونه است؟ گفت: معمولا دانشجویان در زمینه یادگیری دروس فهمیدنی مانند ریاضی با مشکلاتی مواجه میشوند. در خواندن این دروس نیز باید به نکات زیر توجه شود؛ ابتدا باید قسمتی را که میخواهد بخواند، معین کنند، سپس با سرعت نگاهی به همه مطالب بیندازند، یعنی همه مطالب را پیش خوانی کنند و در مرحله بعد، قسمتهای مربوط به هم را مجزا و از قسمت اول با دقت شروع به خواندن کنند و در حین خواندن، مثالها را ابتدا خود حل و بعد به حل کتاب مراجعه کنند و برای این کار اصرار داشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی شخص به تمرینها رسید، حداکثر تلاشش را بکند که خودش آنها را حل کند، حتی اگر از صحت راه حل اطمینان نداشته باشد، باز هم آنها را حل کند و پس از حل تمرین، اگر پاسخ آن را در اختیار دارد، به آن مراجعه کند و نگاهی به پاسخ بیندازد و بعد مجددا خودش حل کند و مصر باشد که همه عملیات را تا آخر انجام دهد، چون بسیاری از نکات، حین انجام عملیات مشخص میشود.
به گفته این استاد دانشگاه، داشتن مقداری اضطراب در اول جلسه امتحان امری طبیعی است و نباید از این اضطراب ترسید و دانشجو باید حرکت به سمت سادهترین سوال را ادامه دهد، شاید در ابتدای کار احساس کند چیزی نمیداند و پاسخ هیچ سوالی یادش نمیآید، این موضوع نیز طبیعی است و روی هیچ سوالی نباید بماند، زیرا وقتی یکی دو سوال ساده را پاسخ داد و برگشت، میزان اضطراب کم می شود و راحت تر به سوالات پاسخ می دهد.
راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان
مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در خصوص راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان، خاطرنشان کرد: اگر کسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافی مطالعه نکرده باشد و علایم اضطراب را نشان میدهد، این اضطراب نیست، بلکه ترس از امتحان است و بدیهی است کسی که از امتحان می ترسد، باید بیشتر مطالعه کند.
سعادتمند، نکاتی برای کاهش اضطراب امتحان به دانشجویان توصیه کرد و گفت: اگر دانشجو باز هم احساس میکند که در جلسه امتحان آن قدر اضطراب دارد که مانع امتحان میشود و باعث افت شدید نمرههای درسی او است، باید این نکات را رعایت کند و اگر باز هم مشکل برطرف نشد، به مشاور مراجعه کند.
وی در توضیح نکات کاربردی برای کاهش اضطراب، تصریح کرد: در شب و روز قبل از امتحان، به مرور به مطالب بپردازد، نه خواندن عمیق، زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود. از چند ساعت قبل از امتحان دیگر مطالعه نکند. به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شود، یعنی وسایل لازم را به همراه داشته باشد. در روزهای امتحان فکر خود را درگیر بحث و جدل نکند و حل مشکلاتی را که پیش میآید به بعد از امتحان موکول کند.
وی ادامه داد: قبل از امتحان با کسی بحث نکند، زودتر سر جلسه حاضر شود و با تنفس عمیق و یاد خدای بزرگ به آرامش برسد؛ پس از دریافت برگه امتحان، نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات مورد نیاز را بنویسد و به سخنان استاد در مورد امتحان به دقت گوش دهد. در ابتدا شروع به خواندن همه سوالات کند و به محض اینکه به یک سوال ساده که جوابش را میداند رسید، آن را پاسخ دهد. پس از آن تا آخر سوالات برود و به همه سوالات ساده پاسخ دهد و بعد برگردد به سوالات متوسط و سرانجام نیز به سوالات سخت که بیش از همه به تفکر نیاز دارد، پاسخ دهد.
راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان را اینگونه اعلام کرد: اگر در حین امتحان، اضطراب اندکی به سراغ فرد امتحان دهنده آمد، مهم نیست، فقط سعی کند عجله خود را کمتر کند، ولی اگر اضطراب شدید شد، از خودگویی مثبت استفاده کند، مانند این جملات؛ «من سعی خودم را میکنم، انشاء الله موفق میشوم و...» و هرگز از جملات منفی، از قبیل: «بدبخت شدم، خیلی بد شد و....» استفاده نکند و البته تنفس عمیق را فراموش نکند.
سعادتمند اضافه کرد: دانشجو باید سعی کند در آخرین لحظهها، پاسخ همه سوالات تشریحی را ـ حتی اگر فکر میکند اشتباه است ـ حتما بنویسد و در آزمونهای چند گزینهای که نمره منفی ندارد، نیز حتما به سوالات پاسخ دهد و اضطراب اضافی برای خود ایجاد نکند، مثلا در جلسه امتحان سعی نکند به دوستانش کمک کند و سعی نکند نشان دهد که شجاع است و از ممتحنین نمیترسد و میتواند به دیگران مطالبی را برساند و یا بر عکس از آنها مطالبی را بگیرد، این امور علاوه بر قبیح بودن، باعث اضطراب بیشتر نیز میشود.
وی افزود: دانشجو باید به احساسات منفی قبل از امتحان مثل این گونه احساسها که هیچی بلد نیستم یا احساس میکنم همه مطالب را فراموش کردهام، اعتماد نکند چرا که این گونه احساسات ممکن است قبل از امتحان برای بیشتر افراد به وجود آید.
انتهای پیام
نظرات