علیرضا اسکندری در گفتوگو با ایسنا، در خصوص اهداف دانشگاه در راستای پژوهش و فناوری اظهار کرد: با توجه به ماموریت دانشگاه فنی و حرفهای به عنوان دانشگاه کارآفرین و مسئولیت محور، برنامهریزی حوزه پژوهشی متمرکز بر این مقوله بوده که اعضای هیات علمی و دانشجویان با حوزه پژوهش و فناوری بیگانه نباشند و همواره در این حوزه حضور فعال و پویایی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در این راستا ضمن فرهنگسازی سازمانی در ساختار دانشگاه، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت را در دستور کار به صورت جدی قرار دادیم و دانشگاهها مسائل محیط و استان خود را مورد بررسی قرار خواهند داد و در رفع آنها تلاش میکنند. این موضوع ضمن کاربردی کردن فعالیتهای پژوهشی و پروژههای تعریف شده در دانشگاه به بروز شدن آموزشهای دانشگاه متناسب با تکنولوژیهای روز و شناخت صحیح دانشگاه و صنعت از یکدیگر و برگرداندن اعتماد از دست رفته بین این دو خواهد شد و زمینه برای اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه را فراهم میکند.
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین موضوع تجدیدنظر در سرفصلهای دروس و متناسب با نیاز بازار به انجام رسید و متناسب با آن بروزرسانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی را با توجه به شرایط کنونی در اولویت قرار دادهایم و در سال جاری مبلغی حدود هفت میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی شد و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
وی بیان کرد: از طرفی دیگر ایجاد آزمایشگاههای مرکزی ضمن گسترش ارتباط با صنعت و ارائه خدمات آزمایشگاهی استاندارد، پژوهشهای کاربردی و تقاضا محور در بین اساتید و دانشجویان ترویج و نهادینه میشود. از اهداف دیگری که در این زمینه دنبال آن هستیم و به نتیجه رساندهایم، ایجاد مراکز رشد و نوآوری بوده است که در مراکز رشد مسیری را به دانشجویان و دانش آموختگان دارای ایده معرفی میکنیم تا با تشکیل هستهها و واحدهای فناور، علم به فناوری و فناوری به ثروت تبدیل شود.
اسکندری در خصوص عوامل تاثیرگذار و موانع پیشرفت و فعالیتهای پژوهشی عنوان کرد: عوامل زیادی بر فعالیتهای علمی و پژوهشی هم در درون دانشگاه و هم بیرون آن تاثیرگذار هستند و در دانشگاه پتانسیل پژوهشی عظیمی نهفته است و اینکه چرا این ظرفیت آزاد نمیشود تا ثمره آن را جامعه درک کند، مهمترین عامل درونی آن نبود انگیزه قوی در دانشجویان با توجه به تحولات نرمی است که در طول سنوات گذشته در سطح جامعه اتفاق افتاده و جابجاییهایی که بین ارزشها و ضد ارزشها اتفاق افتاده از یک طرف و عدم توجه به نتایج تحقیقات دانشگاهها از سوی بخش خصوصی میتوان اشاره کرد. اما بیشترین مانع پژوهش در کشور، مظلومیت حوزه پژوهشی است که متاسفانه تنها در حد صحبت همه حمایت میکنند ولی در عمل، حمایت و تخصیص اعتبار همیشه آخر است.
وی در خصوص چالشهایی که در حوزه پژوهش و فناوری وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ نیروی انسانی در حوزه پژوهشی در جایگاه مناسبی قرار دارد اما چالش مهم این است که به محقق و پژوهشگر ارزش و بها داده نمیشود یا زمینه فعالیت مناسب با تخصص آن برای فرد فراهم نیست. امروزه کافیست گشت و گذاری در سطح جامعه داشته باشیم و به وضوح افرادی متخصص زیادی از دانشگاههای معتبر را خواهیم یافت که برای گذران زندگی روزمره در مشاغل غیرتخصصی که به هیچ عنوان در شأن و جایگاه آنها نیست مشغول به فعالیت هستند و این امر زیبنده کشور ما نیست.
وی اضافه کرد: این موضوع در حالی است که اگر افراد احساس دِین نسبت به جامعه و کشور خود نداشته باشند، زندگی متفاوتی در آن سوی مرزها منتطر آنهاست و تا خیلی خیلی دیر نشده باید جایگاه و ارزش واقعی این نخبگان به آنها برگردانده شود البته اگر به دنبال جامعه پیشرفته و تبدیل شدن به کشوری توسعه یافته هستیم.
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی افزود: دانشجویان ایرانی به دلیل هوش و ذکاوت بالا همواره مورد توجه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دنیا بودهاند و همواره این مرکز به دنبال جذب دانشجویان ما از یک طرف و استفاده و تولید ثروت از نتایج تحقیقات بنیادی انجام شده در دانشگاه ایران بودهاند. واقعیت این است ما هزینههای هنگفتی را برای تربیت نیروی متخصص و ماهر صرف میکنیم اما بستر استفاده از پژوهشهای دانشجویان ایرانی در کشور فراهم نیست و ثمره تلاش پژوهشگران ما را دیگران میبرند.
وی در خصوص پژوهشهایی که دانشگاه در زمان پاندمی کووید -۱۹ انجام شده است، گفت: از زمان شروع کرونا ما هم مانند سایر دانشگاه از نعمت حضور دانشجویان بیبهره بودهایم و شاهد کمترین حضور دانشجویان در دانشگاه بودیم اما علیرغم این عدم حضور با توجه به ماهیت دانشگاه فنی و حرفهای توانستهایم نیازهای دانشگاه در بحث کرونا را تامین کنیم. تولید ماسک، ساخت تجهیزات مرتبط با ضد عفونی مورد نیاز دانشگاه، سختافزار مورد نیاز آموزشهای مجازی و نرم مرتبط با آن از جمله مواردی است که دانشگاه فنی و حرفهای استان انجام داده است.
اسکندری اظهار کرد: این درست نیست که بگوییم پژوهشهایی که در دانشگاهها انجام میشود، کاربردی نیست. واقعیت این است بین تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه با نیازهای جامعه اختلاف سطح وجود دارد بسیاری از دانشگاههای ما در مرزهای دانش حرکت میکنند. این سوال جدی مطرح است که آیا جامعه و سطح تقاضاها در مرز تکنولوژی روز دنیا حرکت میکند یا خیر.
معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفهای خراسان رضوی تصریح کرد: دانشگاه نمیتواند بروز نباشد این جامعه و صنعت ماست که باید از انحصار و تکنولوژیهای منسوخ آزاد شود و در یک فضای رقابتی با دانشگاه پیوند و زمینه کاری مشترک و کاربری ایجاد کند. واقعیت این است که دانشگاههای ما در مفاهیم نظری بسیار پیشرفت کردهاند؛ به عنوان مثال وقتی در کنفرانسهای خارج از کشور حضور مییابند، در مفاهیم نظری بسیار جلوتر از غربیها هستند و در بعضی موارد با آنها برابری میکنیم یا حتی جلوتریم اما در مفاهیم عملی با آنها برابر نیستیم.
انتهای پیام