مادران باردار چاق بخوانند؛

با ورزش و رژیم غذایی صحیح نوزاد سالم داشته باشید

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به چاقی می توانند با بهبود رژیم غذایی و فعالیت بدنی در دوران بارداری خطرات سلامتی برای نوزادان خود را کاهش دهند.

تحقیقات منتشر شده در مجله "PLOS Medicine"، تأثیر گلوکز بالا در مادران مبتلا به دیابت بارداری (GDM) و تغییرات DNA نوزادان را بررسی کرده است.

GDM یا دیابت بارداری همراه با افزایش چاقی در جهان شیوع بیشتری پیدا کرده که می تواند خطر عوارض دوران بارداری و زایمان و همچنین افزایش احتمال بیماری متابولیک را در کودکان افزایش دهد. مقادیر بالای گلوکز در مادران مبتلا به GDM باعث ایجاد تغییرات اپی ژنتیکی در جنین در حال رشد می شود (تغییرات شیمیایی در ژنتیک جنین که عملکرد ژن ها را تحت تأثیر قرار می دهد) و منجر به پیامدهای نامطلوب سلامتی برای کودک می شود.

محققان دانشگاه ساوت همپتون و کالج کینگ لندن داده های بیش از ۵۵۰ زن باردار مبتلا به چاقی و فرزندان آنها را بررسی کردند. این بررسی شیوه زندگی و انجام تحرک مادران را مورد مطالعه قرار داد. این کارآزمایی با هدف بهبود رژیم غذایی و فعالیت بدنی زنان باردار چاق در سراسر انگلیس انجام شد و در نهایت مشخص شد که در مقایسه با زنان گروه کنترل که هیچ تغییری در سبک زندگی خود در دوران بارداری ایجاد نکردند، زنانی که رژیم خود را به غذاهای کم چرب و با شاخص گلیسمی پایین تر که در بدن با سرعت کمتری تجزیه می شود، تغییر دادند، از نظر متابولیکی سالم تر بودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، در این مطالعه جدید محققان سطح و الگوی متیلاسیون DNA، (مکانیسم اصلی اپی ژنتیکی را که فعالیت ژن را کنترل می کند) در نوزادان تازه متولد شده از مادرانی مبتلا به GDM، بررسی کردند و این بررسی را با مادرانی که این بیماری را ندارند مقایسه کردند. آنها سپس بررسی کردند که آیا مداخله در رژیم غذایی و فعالیت بدنی در دوران بارداری این تغییرات را در نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری، ایجاد کرده است یا خیر؟

نتایج نشان داد که GDM و سطح بالای گلوکز در مادران با تغییر در سطح و الگوی اصلاح عملکرد DNA نوزادان ارتباط دارد. علاوه بر این، آنها دریافتند که مداخلات رژیم غذایی و ورزش به طور قابل توجهی این تغییرات متیلاسیون را در نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به دیابت بارداری کاهش می دهد.

استاد اپی ژنتیک دانشگاه ساوتهمپتون گفت: «این یافته ها نشان می دهد که بهبود رژیم و فعالیت بدنی می تواند در رشد فرزندان تأثیر بگذارد. این یافته ها بسیار دلگرم کننده است و اکنون مشخص شده که تغییرات اپی ژنتیکی از طریق یک سبک زندگی سالم در دوران بارداری با بهبود نتایج سلامتی برای کودکان در زندگی بعدی همراه است.»

رئیس بهداشت مادر و جنین و محقق اصلی آزمایش در کالج کینگ لندن نیز گفت: «ما مدتی است می دانیم که کودکان مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، خطر چاقی و کنترل ضعیف آنها بیشتر است. این تحقیق جدید حاکی از آن است که مسیرهای اپی ژنتیک درگیر می شود و راهکارهایی برای رهایی از این مشکل ارائه می دهد.»

چاقی در دوران بارداری می تواند مادام العمر تأثیرات منفی بر مادر و نوزاد بگذارد، بنابراین یکی از بهترین کارهایی که مادران می توانند انجام دهند این است که قبل از شروع بارداری، سلامتی خود را از جمله وزن بهبود بخشند. با این حال، این مطالعه نشان می دهد مادرانی که اضافه وزن دارند، نوزادانشان هنوز می توانند با داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری از سلامت بهره مند شود. همه مادران نیاز به مشاوره تغذیه سالم دارند و در افرادی که دارای اضافه وزن هستند این نیاز دوچندان می شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99081710595
  • خبرنگار :