زبان بدن تاثیرگذارتر از محتوا!

شما ممکن است گمان کنید که زبان اصلی شرکت یا مجموعه شما زبان فارسی است، اما اشتباه می‌کنید. بیشترین زبانی که به آن زبان صحبت می‌شود، زبانی نیست که با کمک آن صحبت می‌کنید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیشتر از یک نفر، اولین زبانی که نیاز به یادگیری آن داریم  زبان بدن است و شما نیاز دارید توجه بیشتری به آن کنید. پس باید بدانیم زبان بدن چیست؟

زبان بدن یا تن گفت به مجموعه رفتارهای غیرکلامی و فیزیکی اطلاق می شود که در آن فرد بدون صحبت کردن قادر به انتقال پیام و برقراری ارتباط با دیگران است. یادگیری تکنیک‌های زبان بدن باعث می شود که ما در ارتباطات غیرکلامی خود که بخش عمده‌ای از ارتباطات ما را تشکیل می‌دهند توانمندتر شویم و با استفاده بهینه از این تکنیک‌های زبان بدن می توانیم در ارتباطات و مذاکرات خود بهتر بدرخشیم.

به نظر شما چرا زبان بدن تا این اندازه اهمیت دارد؟

زبان بدن، تاثیرگذارتر از محتوا! تا به حال برای شما پیش آمده که ایمیل یا پیامکی برای کسی فرستاده باشید و گیرنده آن، منظورتان را اشتباهی فهمیده باشد؟ خیلی مواقع فراموش می‌کنیم که لغات و واژه‌ها، بدون احساسات، پوچ و بی‌معنی هستند!

در هر دوره‌ای از آموزش مهارت‌های سخنرانی، از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم که به یاد ماندنی‌ترین و بهترین ارائه‌های که در طول زندگیشان دیده‌اند (چه خوب و چه بد) به یاد آورند. بسیاری از آنها از استاد دانشگاه یا رئیسشان مثال می‌زنند. سپس از شرکت کنندگان می خواهیم که ویژگی‌های برجسته یا چیزی که در ذهنشان ماندگار شده است را به یاد آورند. هیچ وقت نشنیده‌ایم که کسی بگوید: «محتوای فلان سخنرانی حیرت‌انگیز بود».

اغلب اوقات نکته‌ای که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفته، خود سخنران، شیوه بیانش یا روش‌های خاص او برای انتقال محتوی آن سخنرانی بوده است.

برخی از این روش‌ها شوخی، تعریف یک خاطره عالی، ارتباط چشمی، توضیحات مفید و مختصر، شخصیتی گیرا و مثال‌هایی مثل تعریف یک داستان بوده است.

این استراتژی‌های ساده زبان بدن را به کار بگیرید تا سخنرانی موثرتری داشته باشید...

قرص و محکم بایستید

اگر یک سخنران حرفه‌ای هستید اما پیش خود می‌گویید: «ایستادن که دیگه مهم نیست. آموزش هم نمی‌خواد» متاسفانه باید بگوییم هنوز به سطح عالی نرسیده‌اید. در بسیاری از مواقع، نوع نشستن و ایستادن ما، با نوع محتوایی که ارائه می‌دهیم، همخوانی و تناسب ندارد. با قوز کردن یا پایین نگه داشتن سر، نمی‌توانید تاثیر مثبتی که انتظارش را دارید، روی حضار بگذاید.

برای اینکه درست بایستید: از دوست یا همکارتان بخواهید بهترین وضعیت ایستادن شما را بگویند، برای این کار روبروی او بایستید، چانه خود را کاملا پایین ببرید، سرتان را آهسته بالا بیاورید و از او بخواهید وضعیتی که اعتماد به نفس بیشتری ظاهراً دارید را به شما بگویند. اگر چانه شما خیلی بالا باشد، ممکن است از خودراضی یا خودخواه به نظر بیایید و اگر خیلی پایین باشد مضطرب و بی‌اعتماد به نفس!

ساکن نباشید، اما زیاد هم حرکت نکنید

شما حتما می‌دانید که یک جا ایستادن خیلی جالب نیست؛ اما شاید باز هم این کار را تکرار می‌کنید. یک ترفند جالب این است که یک چسب از زمینی که رویش ایستاده‌اید تا حضار بکشید به طوری که آنها نبینند. بعد ببینید چند بار این نوار چسب را طی می کنید، به نزدیکی حضار می‌روید و برمی‌گردید. این نوار چسب را در چند جهت مختلف بچسبانید.

وقتی ارائه خود را آغاز کردید، به جهت‌های مختلف راه بروید. اما اصلا در این کار زیاده‌روی نکنید که چشم‌های مخاطبین خسته نشود.

حتی اگر کاملا آماده و مسلط نیستید، حفظ ظاهر کنید!

یک ضرب‌المثل هست که می‌گوید: «اگه بلد نیستی، اداشو دربیار!»

منظور این است که گاهی اوقات بهتر است با حفظ ظاهر، اعتماد بقیه را به دست بیاوریم. نه اینکه ادای فهمیدن دربیاوریم اما می‌توانیم با یک ژست به موقع و حرفه‌ای، وانمود کنیم که کاملاً اوضاع تحت کنترل است.

مثلا اگر مضطرب هستید، اشکالی ندارد؛ اما به عنوان یک سخنران حرفه‌ای، نباید حس اضطرابتان را حضار بدانند.

بنابراین، تمرین کنید که بتوانید خود را کاملا حرفه‌ای نشان دهید.

از دست‌های خود استفاده کنید

به آسانی می‌توانید با استفاده از دستهایتان، شخصیت و جذابیت خود را به نمایش بگذارید. در واقع دست‌ها، ابزارهای مهم دیداری هستند. مردم همیشه می‌پرسند: با دست‌هایمان دقیقا در هنگام سخنرانی چه کنیم؟

پاسخ این است: «از آنها استفاده کنید»

شما می‌توانید دست‌ها را در جیب بگذارید و یا به کمرتان بزنید. ولی بهتر است که برای تاثیرگذاری بیشتر، آنها را هدر ندهید.

عمق و گستردگی سخنرانی خود را باید بتوانید با دست های خود نشان دهید. مجددا می‌توانید از همکاران خود برای تمرین، مشورت بگیرید.

حالا یکی از سخنرانی‌هایتان را تصادفاً انتخاب کنید و به دقت ببینید که در کدام بخش‌ها می‌توانید از دست‌هایتان برای انتقال مفاهیم استفاده کنید.

منبع: بیشتر از یک نفر
انتهای رپرتاژ آگهی

  • یکشنبه/ ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98060301101
  • خبرنگار : 30054