رسول پاپایی در گفتوگو با ایسنا، به تبیین عملکرد مدارس هیئت امنایی پرداخت و اظهار کرد: مدارسی داریم که دولتی هستند ولی شیوه مدیریت آنها به شیوه مشارکتی است؛ این مدارس با مدیریت به شیوه هیئت امنایی اداره میشوند و کاملاً دولتی هستند.
وی افزود: اشتباهی پیش آمده که این مدارس چون برای خدمات فوق برنامه هزینه دریافت می کنند، شاید نوع خاصی از مدارس باشند. در حالی که مدارس هیئت امنایی، مدارس خاص نیستند، بلکه کاملاً دولتی بوده و سبکی از مدیریت مشارکتی را پیاده سازی می کنند.
مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این مدارس، هیئت امنا تشکیل میشود، درباره هیئت امنا توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: هیات امنا مدرسه که علی القاعده از افراد ذی نفوذ فرهنگی، اجتماعی و صاحبان کسب و کار و معتمدان اولیاء هستند سه نفر از افراد واجد شرایط قوانین جاری آموزش و پرورش را که از همکاران فرهنگی هستند به اداره آموزش و پرورش معرفی می کنند و در نهایت منطقه یکی از آنها را به عنوان مدیر انتخاب میکند. این مدیر مدرسه باید یک برنامه عمل سالانه جامع را در قسمتهای مختلف تدوین کند و هیات امنا با جذب منابع و بسط مشارکت در کنار هزینه خدمات، وظیفه حمایت مالی و معنوی از برنامه مدیر را به عهده دارند.
پاپایی ادامه داد: هیئت امنا با نفوذی که در خانوادهها دارد و بسترهایی که خودشان میتوانند ایجاد کنند برنامه عمل مدیر را حمایت و هدایت می کنند. هیئت امنا از اولیای متنفذ دانش آموزان هستند اما ممکن است جزو افراد و چهرههای ملی سرشناس نیز باشند که میتوانند محل بسط فرهنگ مشارکت، جذب منابع مالی و معنوی و سرمایه اجتماعی برای مدارس باشند.
وی ساعات فوق برنامه را نیز اعلام کرد و گفت: این مدارس میتوانند ساعاتی را به فوق برنامه اختصاص دهند که در هر هفته برای دوره ابتدایی هشت ساعت، دوره متوسطه اول ۱۰ ساعت و دوره متوسطه دوم ۱۲ ساعت است.
مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش، سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت و اجرا در مدارس هیئت امنایی را بر عهده سازمان مدارس غیردولتی دانست و گفت: سیاست کلی مل در بحث توسعه مدارس هیئت امنایی توسعه کیفی به جای توسعه کمی است که سیاست به اطلاع مدیران ما در استان ها ابلاغ شده است.
پاپایی با اشاره به آسیبشناسی صورت گرفته از مدارس هیئت امنایی گفت: به جای رشد کمی باید کیفیت این مدارس بالا ببریم، زیرا مردم در این مدارس مشارکت مادی و معنوی دارند و حق آنهاست که فرزندشان در مدارس با کیفیت تری درس بخوانند البته عموماً خانوادهها تفاوت بین این مدارس و مدارس دیگر را متوجه هستند و استقبال خوبی از این مدارس دارند.
وی افزود: بدون شک نواقصی هم وجود دارد و سطح کیفی همه این مدارس یکسان نیست اما به صورت کلی این مدارس عموما از امکانات و برنامه های آموزشی بهتری برخوردارند.
وی خاطر نشان کرددر کل کشور حدود ۳۳۲۰ مدرسه هیئت امنایی داریم که ۳۰۰ مورد آن در تهران است. یکی از محاسن مدارس هیئت امنایی این است که برنامه عملشان در منطقه و سپس شورای آموزش و پرورش استان بررسی شده و نرخ خدمات فوق برنامه با توجه به پتانسیل و توان هر منطقه مشخص میشود.
مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اصولاً در مدارس هیئت امنایی چیزی به نام «شهریه» نداریم، بلکه نرخ خدمات فوق برنامه است که قبل از ثبت نام در معرض دید اولیاء قرار میگیرد و از آن مطلع میشوند عنوان کرد: نرخ خدمات فوق برنامه هزینه اندکی است که مصوبه شورای آموزش و پرورش در هر استان و منطقه را دارد. در برخی استانها در سال گذشته نرخ فوق برنامه حدود ۱۰۰ هزار تومان بود.
پاپایی با بیان اینکه مرجع تصمیمگیری درباره نرخ هزینه خدمات فوق برنامه، شورای آموزش و پرورش است گفت: در این شورا علاوه بر حضور استاندار و فرماندار نمایندگان اولیاء و اساتید دانشگاه هم حضور دارند.
وی با اشاره به آسیبشناسی از مدارس هیئت امنایی در راستای توسعه کیفی گفت: بخشنامهای در راستای توسعه کیفی آماده کردهایم و اصراری نداریم بر تعداد هیئت امناییها افزوده شود، اما اصرار داریم به لحاظ کیفیت ارتقاء یابند. اگر این بخشنامه ارسال شود، هر مدرسه هیئت امنایی که با مدرسه عادی تفاوتی در کیفیت و سطح برنامه نداشته باشد مجوز هیئت امناییاش بر اساس ارزیابیهایی که صورت میگیرد لغو خواهد شد.
مدیرکل امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با ارسال بخشنامه شاهد خواهیم بود که هیئت امنا از حالت انفعال خارج شده و پویا می شود.
پاپایی به مشارکت خوب اولیاء در امور مدارس هیئت امنایی نیز اشاره کرد و گفت: اولیاء در اغلب مدارس هیات امنایی علاوه بر اینکه هزینه فوق برنامه مصوب شورای آموزش وپرورش را می پردازند با مشاهده برنامههای کیفی مدرسه مشارکت های فکری و گوناگونی با مدیر و هیات امنا دارند و علاوه بر مسائل مالی در مسائل فرهنگی، پرورشی، اردوها، کلاسهای مشاورهای و مصون سازی بچهها از آسیب ها نیز مشارکت خوبی دارند.
انتهای پیام