پیاده راه سازی برای رفاه یا زیبایی!

سومین نشست علمی زندگی پیاده در شهر، زمانی در شیراز برگزار شد که بسیاری از نقاط این کلانشهر دارای پیاده‌روهای مناسب نیز نیست؛ پیاده‌روهایی که اولین مظاهر رویکرد شهرهای انسان محور به‌شمار می‌رود؛ حال آنکه نگاه‌های بسیاری از صاحب نظران به لزوم طرح و احداث پیاده‌راه، معطوف شده است.

به گزارش ایسنا، برگزاری نشست‌های علمی زندگی پیاده در شهر طی ماه‌های اخیر و به همت سازمان سیما و منظر و معاونت حمل و نقل شهرداری و با هدف گفتمان سازی و بررسی فرصت ها و چالش های پیش رو در جهت توسعه فرهنگ پیاده روی و پیاده راه سازی، برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

این در حالی‌است که علی‌رغم توسعه‌های معابر سواره در نقاط مختلف کلانشهر شیراز، احداث بزرگراه‌های درون‌شهری، پل‌ها و تقاطع‌های بسیار (که در جای خود یکی از الزامات توسعه‌ی شهری است) توجه کافی به احداث مسیرهای امن و ایمن برای شهروندان پیاده نشده و در بسیاری از معابر، شهروندان از داشتن معابری برای عبور عرضی و حتی طولی از خیابان‌ها محروم هستند!!

سومین نشست علمی زندگی پیاده در شهر، دوشنبه 4 دی و با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری شیراز و کارشناسان حوزه شهرسازی برگزار و موضوعاتی از قبیل بهینه سازی فضاهای شهری، شهرسازی پایدار، توسعه فعالیت های شهری و اهمیت گسترش فرهنگ پیاده محوری در شهرها، از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این همایش، سه ویژگی ایمن بودن، بانشاط بودن و زیبا بودن شهر را از جمله مهمترین اهداف شهرسازی برشمرد و همچنین وجود امنیت روحی و روانی و اخلاقی را در یک شهر لازم و واجب دانست و بر تقویت امنیت حقوق شهر و شهروندان اشاره کرد و از آن به عنوان اولین حقوق مردم یاد کرد .

سید احمدرضا دستغیب با تاکید بر اینکه امروزه ما شهرهایی بانشاط و لذت بخشی نداریم گفت: اگر این خصوصیت را در شهرهایمان تقویت نکنیم مردم به خروج از شهرها روی می آورند .

او معتقد است تا زمانی که تفکر مدیران شهری ما، توسعه شهر در گرو توسعه پروژه های شهری است و تا زمانی که به زمین های شهر ارزش افزوده اعمال می کنند اهداف شهرسازی  مطلوب محقق نمی‌شود.

دستغیب همچنین با بیان این که در شهرهای ما فضای گفتمان وجود ندارد، افزود: تفکر مردم محور بر اساس گفتمان و گفتگو به دست می آید.

رییس شورای شهر شیراز ایجاد فضای گفتمان در شهرها را ضروری دانست و جهت تحقق آن، بر لزوم تغییر نگرش مسولان و مردم  نسبت به عدم استفاده از خودروهای شخصی، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از پیاده راه ها و گفتمان شهری که در این پیاده راه ها شکل می گیرد تاکید کرد .

سید امیرحسین منصوری از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه شهرسازی و هنر، نیز یکی از سخنرانان بود که تاکید داشت مفهوم شهر در دو لایه مادی و معنوی معنا می‌شود به این صورت که ادراکات مردم را از شهر خوب مقارن با یک درک دوبعدی از شهر می داند و معتقد است هیچ شهروندی فقط در لایه فیزیکی شهر زندگی نمی کند بلکه لایه معنایی و ارزشی شهر برای مردم گاها مهم تر از بعد فیزیکی آن است .

  مدیر گروه منظر دانشگاه تهران وجود مردم در شهر را به عنوان سازنده و بازیگر تلقی میکند نه به عنوان کاربر و تماشاگر.او همچنین وجود استراتژی و پایگاه نظری را در راستای پیشبرد اهداف شهرسازی لازم می داند .

رییس مرکز پژوهشی هنر با بیان این پرسش که آیا پیاده محور کردن شهرها جزو منظر شهر به حساب میرود یا جزو کالبد شهر؟ به این نکته اشاره کرد که پیاده رفتن در شهر یک رفتار مردمی و روشی برای زندگی است که در آن تمرکز و هماهنگی مردم دولت در آن نهادینه است .

منصوری همچنین از منشور توسعه پیاده محور کردن شهرها که مسکوت هم مانده دفاع کرد و گفت ما باید این چنین منشورهای علمی عملی را جهت عرضه آشکار محتویات آن در جامعه از منشور به ضروریات قابل اجرا تبدیل کنیم .

بهروز میرزائیان جلالی دیگر کارشناس و استاد دانشگاه حاضر در جلسه، طی سخنانی شاخصه های شهر پایدار را یادآور شد.

جلالی با بیان اینکه پیاده راه یک ابزار در خدمت آرمان ها و الگوهای شهری است، داشتن کمترین مصرف در سوخت های فسیلی، ایجاد آلایندگی های کمتر، تولید زباله کمتر، استفاده مشترک از سرمایه های حتی شخصی، مشارکت عمومی و همگانی در سایر امور، مشاوره و کمک از متخصصین حوزه های مختلف، وجود ناوگان حمل و نقل عمومی بهینه و ... از شاخص‌های شهرهای پایدار است.

به گزارش ایسنا، شورای پنجم شهر شیراز و شهردار منتخب این شورا، بارها بر لزوم توجه به شاخص‌های توسعه‌ی شهری بر مبنای شهر انسان‌محوری تاکید کرده‌اند.


انتهای پیام
  • سه‌شنبه/ ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 96100502412
  • خبرنگار :

برچسب‌ها