احسان ارغوانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه سبک مداحی در طول زمان تغییر کرده است، اظهار کرد: به نظر من اغلب مداحیهای ماه محرم امسال بهروز بودند، مگر ما چند مداح معروف داریم؟ ضمن اینکه تلویزیون در انتخاب مداحان هم محدودیت دارد. تلویزیون به مداحان نمیگوید با چه محتوایی مداحی کنید و مداحیهایی را پخش میکند که در محتوا مشکلی ندارند. اما باید بدانیم که واقعه عاشورا و ماه محرم قصه جدیدی نیست که مداحان بتوانند با محتوای جدید آن را مداحی کنند؛ البته سبک مداحیها در طول زمان و با ورود مداحان جدید تغییر کرده است.
او دربارهی پخش تلویزیونی مراسم عزاداران سوری، اظهار کرد: ما نباید نادیده بگیریم که امسال با وجود تنش و درگیری که در سوریه بود، ماه محرم ارتباط زنده از سوریه داشتیم یعنی مدیر دفتر دمشق آقای ماندگاران زحمت کشید و تیمی برای ارتباط زنده مراسم عزاداری به دمشق برد. ارتباط زنده داشتن در این اوضاع دمشق و درگیریها در سوریه کار سادهای نبود اما همکاران خطر را به جان خریدند و کار کردند اما در این مواقع اسمی از این افراد آورده نمیشود. محمدرضا ماندگاران که در حوزه ساخت برنامههای مذهبی جزو دو یا سه نفر اول سازمان است، کاری کرد تا هر شبکهای از تلویزیون ما بتواند ارتباط زنده با دمشق بگیرد.
تهیهکننده برنامه «امروزیها» با بیان اینکه تکرار محتوای برنامهها به برنامهسازان هم بستگی دارد، گفت: تهیهکنندهها میخواهند بدون فکر و ایده و کمترین هزینه، برنامه بسازند. علاوه بر این صداوسیما هم در این مدت مشکلاتی مالی داشته اما مدتی است که به سمت حل مشکلات رفته و من خوشبین هستم که تا چند وقت دیگر تفاقات خوبی در سازمان صداوسیما رخ میدهد و برنامههای بهتری تولید خواهد شد.
او با تاکید بر اهمیت بودجه برای ساخت برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: برنامههایی مانند «دورهمی» و «خندوانه» بودجه داشتند و با کیفیت مطلوب ساخته و دیده شدند. بنابراین زمانی که بودجه باشد و برنامهساز هم وقت بگذارد، برنامه خوبی ساخته میشود. به نظرم همکاران با تمام سختی که در تلویزیون و در حوزه برنامه سازی وجود دارد، زحمت میکشند.
تهیهکننده برنامه «شهر باران» ادامه داد: در این مدت تغییر تحولات درون سازمان صداوسیما و تغییر مدیران هم در برنامهسازی تاثیرگذار بوده و همه این موارد دست به دست هم داده است تا برنامهسازی در تلویزیون شکل واقعی خود را نداشته باشد.
ارغوانی با بیان اینکه ساختن برنامه مناسبتی بسیار سخت است، اضافه کرد: تولید برنامههای مناسبتی سخت است؛ به دلیل اینکه باید از کارشناسان مذهبی خبره و خوب دعوت شود که اغلب در هیأتها و مراسم خود هستند و زمانی برای حضور در برنامه ندارند.
او با اشاره به اهمیت مجری در برنامههای تلویزیونی، گفت: برنامه گفتوگو محور «هزار داستان» حق مطلب را به درستی ادا کرده و کیفیت قابل قبولی دارد. یک قسمت از برنامه «هزار داستان» که از شبکه نسیم پخش میشد را محمدرضا شهیدیفرد اجرا کرده است. وجود مجریانی مانند شهیدیفرد در سازمان یک نعمت است به دلیل اینکه مجری در برنامه اهمیت بسیاری دارد و نبود مجریان حرفهای در حوزه معارف و مذهبی در سازمان صداوسیما بر روی برنامههای مناسبتی تاثیر میگذارد.
تهیهکننده برنامه «ب مثل بهار» ادامه داد: اکنون مجریان برنامهها متخصص شدهاند؛ برای مثال عادل فردوسیپور نمیآید برنامه «ماه عسل» را اجرا کند یا احسان علیخانی برنامه «۹۰» را اجرا نمیکند. احسان علیخانی، فرزاد حسنی و محمدرضا شهیدیفرد در ژانر خود بهترین هستند. همچنین فرزاد جمشیدی که مجری حوزه معارف بود واقعا جایش در سازمان خالی است، اگر او در ماه محرم برنامه داشت قطعا آن برنامه سروصدا میکرد. حضور مجری و کارشناس خبره میتواند به بهبود برنامه بسیار کمک کند. اغلب افرادی که برنامهسازی میکنند خبره هستند اما یکسری محدودیت مانند مسائل مالی و دعوت از کارشناسان وجود دارد که این موارد دست به دست میدهد تا در محتوای برنامهها تکرار اتفاق بیفتد.
ارغوانی با اشاره به ویژگی یک برنامه مذهبی خوب بیان کرد: برنامه مذهبی باید یک اتاق فکری قوی داشته باشد تا درباره هدف برنامه و موضوعی که قرار است به آن بپردازد تصمیمگیری شود. یکی از انتقادهایی که من به برخی برنامهسازان دارم این است که برای مثال ماه رمضان، ماه شادی است اما متاسفانه بعضی برنامههای این ماه به سمت غم و اندوه میرود.
او با انتقاد از نبود برنامه ریزی برای ساخت برنامههای مناسبتی گفت: ما میدانیم که سال آینده بازهم ما محرم و رمضان را داریم اما برای برنامهسازی این ایام در دقیقه نود تصمیم میگیریم. برنامههای نوروز هم مناسبتی هستند اما اکنون که پنج ماه به عید مانده هیچ شبکهای نمیداند تهیهکننده و مجری برنامه سال تحویل چه کسی است و میخواهند چه کاری انجام دهند. ۲۰ روز مانده به نوروز نام مجری و تهیهکننده اعلام میشود تا برنامهای تولید و پخش شود، این امر نشان میدهد که در کارمان برنامهریزی نداریم.
تهیهکننده جنگ شبانه «باغ ملی» ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت برنامه «نود»، «ماه عسل»، «دورهمی» و «خندوانه» این است که با پیش تولید و اتاق فکر قوی برنامه را پیش میروند. گاهی رقابت نابرابر است به این معنی که شبکه سه برنامه «ماه عسل» را پخش میکند و شبکه دیگری هم ویژه برنامه افطار دارد و میگویند «ماه عسل» با این برنامهها قابل مقایسه نیست اما باید بدانیم که برنامه «ماه عسل» برای رسیدن به تولید مناسب، برنامه ریزی و پیش تولید چندین ماهه دارد.
احسان ارغوانی با اشاره به تجربه خود در ساخت برنامه مناسبتی برای تلویزیون گفت: من دو سال گذشته ویژه برنامه ماه رمضان شبکه یک را داشتم و ۷۲ ساعت قبل از شروع ماه رمضان به من گفتند که برنامه را روی آنتن ببر. من در این ۷۲ ساعت باید دکور و آیتم میساختم و مجری برنامه را انتخاب میکردم، واقعا کار سختی است و نمیتوانیم این برنامهها را با برنامهای مانند ماه عسل که پیش تولید چندین ماهه دارد، مقایسه کنیم.
انتهای پیام