به گزارش ایسنا، عادل تقوی در رابطه با رشد متوازن واحدها و موفقیت در تنوعبخشی به منابع درآمدی، اظهار کرد: آن چه که مسلم است، تعداد قابل توجهی از واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی رشد متوازنی نداشتهاند که این مسأله ریشه در عوامل متعددی دارد.
وی افزود: یکی از مشکلات اصلی عدم توسعه یافتگی متوازن در برخی واحدهای این نهاد، عدم شمول و فراگیری فعالیتهای این مجموعههاست؛ یعنی واحدهایی که به تمام رسالتهای جهاد در حیطه فعالیت خود توجه ندارند حتی اگر برای مدت کوتاهی به لحاظ درآمد و جذب منابع موفق باشند، اما از آنجا که تناسبی بین فعالیتهای خود ایجاد نکردهاند، این وضعیت مطلوب پس از مدتی رو به نابسامانی خواهد گذاشت، چنانچه در برخی واحدهای سازمانی سابقاً توانمند جهاد دانشگاهی این وضعیت را مشاهده میکنیم.
تقوی تصریح کرد: واحدهایی مانند خراسان رضوی به این دلیل موفق بودهاند که در همه عرصههای مورد انتظار از جهاد دانشگاهی به شکل جدی وارد شدهاند، شاید برخی باور نکنند، اما این یک واقعیت است که اگر مجموعهای در جهاد به عنوان مثال فعالیتهای فرهنگی خود را متوقف کند، ناخواسته بخش قابل توجهی از فرصتها و امکانات را از دست داده و مزایای نسبی خود نسبت به سایر نهادهای دانشگاهی را ضایع کرده است. به عنوان مثال وجود یک شعبه از سازمان انتشارات یا دفتر منطقهای قوی از ایسنا در هر واحدی مزایای فراوانی خواهد داشت و زمینه را برای بسیاری از فرصتهای پژوهشی و آموزشی نیز فراهم خواهد کرد.
رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: مشکل دیگر اینگونه واحدها میراث باقی مانده از مدیریتهای سابق است، برخی واحدهای جهاد دانشگاهی متأسفانه در ادوار مختلف مدیران ناکارآمدی داشتهاند و این مسأله مشکلات واحد را دو چندان کرده است.
وی افزود: مشکل دیگر عدم موفقیت در استفاده از ظرفیتهای دانشجویی است، بزرگترین سرمایه پیشروی جهاد دانشگاهی دانشجویان هستند که با حضور خود نشاط و شور و خلاقیت و پویایی و دانش و فناوری را برای این نهاد به ارمغان میآورند.
تقوی با اشاره به این که وضعیت توسعه در محدوده جغرافیایی و استانی هر واحد نیز در توسعه متوازن این واحدها مؤثر است، گفت: مشاهده میکنیم در بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته، وضعیت جهاد دانشگاهی نیز تابعی از وضعیت آن مناطق است.
رییس سازمان انتشارات تصریح کرد: این سازمان با همکاری شعب خود از مجموعه مزایای مناطق مختلف کشور استفاده میکند، اما اصلیترین مزیت ما در حوزه نشر جهاد، اساتید و دانشجویان پژوهشگر و صاحب اندیشه هستند. خوشبختانه از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی تا به امروز اعتماد نسبتاً خوبی نسبت به نشر جهاد دانشگاهی در میان سایر ناشران دانشگاهی وجود دارد، لیکن این اعتماد نه تنها باید حفظ شود، بلکه باید روز به روز افزایش یابد. حوزههای متعددی از علوم هستند که حوزه نشر جهاد دانشگاهی میتواند در آنها ورود کند و این مستلزم هوشمندی و درایت مدیران واحدها و برنامهریزیهای علمی و عملیاتی است.
وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر بسترهای مناسبی در این سازمان برای ارتباط با بخشهای دولتی و خصوصی وجود دارد که دو جشنواره کتاب سال و پایاننامه سال دانشجویی از مهمترین این بسترها به شمار میروند.
تقوی تصریح کرد: در هر دوی این جشنوارهها غالباً مهمترین وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای مرتبط مشارکت داشتهاند و در سال گذشته نیز بخش خصوصی در جشنواره کتاب سال دانشجویی مشارکت کرد. درصدد هستیم تا این همکاریها را در سال جاری و در فرصتهای پیشرو گسترش داده و تعمیق بخشیم و برای این مسأله راهکارهایی را نیز مدنظر قرار داریم.
رییس سازمان انتشارات یادآور شد: به نظر میرسد همافزایی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در ایجاد چنین ارتباطهایی مؤثر باشد و واحدها و سازمانها باید تجربههای موفق خود از اینگونه ارتباطها را به دیگران انتقال دهند. به هر حال جهاد دانشگاهی نهادی خودگردان به لحاظ مالی است و اغلب هزینههای این مجموعه با اجرای طرحها و پروژههای مشترک با مجموعههای دولتی و غیردولتی بیرون از این نهاد تأمین میشود، بنابراین توسعه این ارتباطات ضروری است. در این مسیر سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان نیز نقش مؤثری دارد و میتواند تسهیل کنندهای برای تسریع و تعمیق این ارتباطات باشد.
وی با بیان این که در سال گذشته مسابقهای با عنوان مسابقات دفاع سه دقیقهای از پایاننامههای دانشجویی برای نخستین بار در کشور در سطح ملی از سوی سازمان انتشارات کلید خورد، گفت: هدف اصلی این مسابقه ایجاد بستر مناسب برای طرح ایدههای جدید و خلاقانه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. در این مسابقات با همکاری سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، نمایندگان بخشهای دولتی و غیردولتی و سرمایهگذاران از اصناف مختلف با ایدههای دانشجویی که امکان پرورش و تبدیل به محصول را دارند، آشنا میشوند و در صورت تطابق این ایدهها با نیازهایشان از این ایدهها بهره میبرند. سازمان انتشارات این مسابقات را به عنوان بخش جنبی جشنواره پایاننامه سال دانشجویی راهاندازی کرده و امیدواریم پس از برگزاری چند دوره بتوانیم هویت مستقلی را برای این مسابقات ایجاد کنیم.
تقوی افزود: فعالیت شاخص دیگری که در این زمینه در دست اجراست، طرح تدوین کتب آموزشی در زمینه مهارتهای شغلی است که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و معاونت فرهنگی در حال پیگیری است و امیدواریم در بازه زمانی یک تا دو ساله بتوانیم تعدادی کتاب در زمینه این مهارتها، وارد بازار نشر کنیم.
وی تصریح کرد: در کنار این دو فعالیت، انتشار کتابهای آموزشی مطابق سرفصلهای دورههای آموزشی تخصصی کوتاهمدت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی نیز اقدام متناسبی در این راستا محسوب میشود.
رییس سازمان انتشارات خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه سازمان انتشارات در اغلب فعالیتهای فرهنگی خود از ظرفیتهای دانشجویان با دو هدف خاص بهره میبرد؛ نخست ایجاد شور و نشاط دانشجویی در این برنامهها و دیگری کمک به بروز و ظهور استعدادهای دانشجویی و توانمندسازی آنها برای ورود به بازار کار.
وی با اشاره به این موضوع که همواره شعار سال یکی از موضوعات بخش ویژه دو جشنواره کتاب و پایاننامه سال دانشجویی است، گفت: در سال جاری نیز موضوع "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" در موضوعات بخش ویژه درج شده و تاکنون آثار مناسبی نیز در این زمینه دریافت شده است.
تقوی به روابط عمومی جهاد دانشگاهی گفت: در این واحد آمادگی کاملی برای اجرای هماهنگ پروژههای کلان ملی و حمایت از تحقیقات کاربردی وجود دارد و تاکنون نیز برخی طرحهای ملی با همکاری سازمان اجرا شده است.
انتهای پیام
/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/
استفاده از ظرفیتهای دانشجویان در راس فعالیتهای انتشارات جهاد دانشگاهی
رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در اغلب فعالیتهای فرهنگی خود از ظرفیتهای دانشجویان با دو هدف خاص بهره میبرد، گفت: هدف اول ایجاد شور و نشاط دانشجویی در این برنامهها و هدف دوم کمک به بروز و ظهور استعدادهای دانشجویی و توانمندسازی آنها برای ورود به بازار کار است.