مجید خرازیان مقدم در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در پستانداران بزرگ جثه به ویژه گربه سانان یکی از مهمترین عوامل تلفات، تصادفات جاده ای است، تصریح کرد: در یوزپلنگ اولین عامل تلفات، تصادفات جاده ای است ولی در تلفات پلنگ، اولی شکار و دومین عامل مهم تصادفات جاده ای است.
وی در تشریح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در بحث تصادفات جاده ای حیات وحش کشور، اظهار کرد: وظیفه این سازمان آنست که نقاط حادثه خیز را در کشور مشخص و تعیین کند که در هر نقطه چه تمهیداتی باید صورت گیرد و آن را به دستگاه مربوطه یعنی وزارت راه ابلاغ کند.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در برخی نقاط چون پارک ملی گلستان و جاده عباس آباد_شاهرود این مطالعات صورت گرفته و برنامه تدوین شده به وزارت راه ابلاغ شده است، افزود: این وزارتخانه موافقت کرده که در ارتباط با جاده عباس آباد که زیستگاه یوزپلنگ محسوب می شود، یک میلیارد تومان اختصاص دهد تا زیر نظر پروژه بین المللی یوز تمهیدات جاده ای برای کاهش تلفات اعمال شود.
خرازیان مقدم در ادامه با اشاره به اینکه بحث جاده پارک ملی گلستان را نیز پیگیری می کنیم، گفت: مطالعات و شناسایی نقاط حادثه خیز استان یزد نیز در حال انجام است قرار بود در سال 95 در استان فارس نیز مطالعات صورت گیرد ولی به دلیل کمبود اعتبارات سازمان محیط زیست این مطالعات به سال 96 موکول شد. ما حسب اعتباراتی که داریم در حال تهیه و مشخص کردن نقاط حادثه خیز در استان ها هستیم که برای استان یزد شروع شده است.
وی تاکید کرد: انجام مطالعات و تهیه استانداردها کار سازمان حفاظت محیط زیست است ولی اجرای این مطالعات در جاده ها کار وزارت راه است؛ این وزارتخانه تاکنون همکاری هایی با ما داشته ولی امیدواریم در شرایط حاضر این همکاری ها بیش از پیش باشد و کاری کنند که ما بتوانیم بزرگترین مشکل را در تلفات پستانداران بزرگ جثه بویژه گربه سانان که تلفات جاده ای است برطرف کنیم.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از ساخت جاده ها بدون داشتن گزارش ارزیابی زیست محیطی تایید شده، اظهار کرد: اگر ارزیابی زیست محیطی در ساخت جاده ها صورت گیرد و این ارزیابی به درستی انجام شود، تمهیدات لازم برای این امور هم اندیشیده می شود اما متاسفانه این کار در گذشته یا اصلا صورت نگرفته یا به خوبی صورت نگرفته است برای همین هم حالا مجبوریم به جای ریالی تومانی هزینه کنیم.
خرازیان مقدم با تاکید بر اینکه طبیعتا اگر کارهای عمرانی کشور از ابتدا مطالعات زیست محیطی داشته باشد این مشکلات ایجاد نمی شود و بعد مجبور نیستیم برای جبران آن هزینه های بیشتری تقبل کنیم، افزود: امیدواریم بتوانیم بحث قانونی کردن ارزیابی زیست محیطی طرح های عمرانی را داشته باشیم تا این امر بهتر از گذشته اعمال شود.
وی در مورد رایزنی سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت راه در موضوع تلفات جاده ای حیات وحش اظهار کرد: در این رابطه بارها از سوی رئیس سازمان محیط زیست با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه شده است. وزارت راه نیز مشکلات اعتباری دارد ما این را قبول داریم ولی انتظار داریم به هر صورت این مشکل محیط زیست کشور حل شود و مسئولین وزارت راه برای اجرایی شدن این استانداردها و تمهیدات پای کار بیایند.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیستدر پایان با اشاره به حضور نمایندگان محیط زیست در شورای ایمنی ترافیک استان ها اظهار کرد: نمایندگان محیط زیست استان ها به عنوان مدعو در این جلسات حضور دارند و حتی در برخی کمیته ها نیز نماینده محیط زیست حق رای دارد که اقدام خوبی در راستای حل معضل تلفات جاده ای است.
انتهای پیام