توضیح سردار شریعتی درباره عملیات‌های کربلای 4 و 5

فرمانده وقت لشکر 31 عاشورا گفت:دشمن و حامیان استکباریش پس از این عملیات‌ها بیشتر به قدرت دفاعی ایران پی برد و در حقیقت بعد از عملیات والفجر 8 همه استکبار یکپارچه پشت عراق ایستادند و حتی بسیاری از شهرهای ما را بمباران کردند.

به گزارش ایسنا، سردار امین شریعتی در نخستین یادواره شهدای غواص آذربایجان غربی در سالن امام علی (ع) ارومیه به تشریح وقایع میدانی عملیات‌های کربلای 4 و 5 پرداخت و توضیح داد: این دو علمیات از وقایع برجسته، بارز و تعیین کننده دوران دفاع مقدس است. آن زمان بنده خودم غواص‌ها را انتخاب کرده و آنان را در دریاچه پشت سد دز و استخرهای تبریز آموزش دادیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرد: امروزه این تصاویر شهدای غواص که با کپسول نشان داده می‌شود با آن چیزی که در عمل بود بسیار متفاوت بود، آن زمان امکانات بسیار محدود بود و در ماه نهایتاً سه دست لباس غواصی در یگان‌ها دریافت می‌شد و در شرایطی که امکاناتی وجود نداشت غواص‌ها به نوبت آموزش می‌دیدند. سرمای خوزستان بسیار سوزناک بود و عملیات کردن در آن سوز و سرما بسیار طاقت فرسا بود در حالیکه متوسط سن جوانان غواص در این دو عملیات 16 تا 17 سال بود.

وی افزود: غواصان در عملیات کربلای 4 باید از اروند خروشان عبور می‌کردند و باید در خط مستقیم به سمت ساحل عراق که نقطه مشخص شده‌ای بود حضور می‌یافتند و این کار بسیار سختی بود. این افراد از جان خود گذشتند و برای دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن رشادت‌های کم نظیری به خرج دادند.

شریعتی خاطر نشان کرد: در عملیات کربلای 4 وقتی شهید «پام» که از بچه‌های ماکو بود به مقام شهادت نائل آمد همه مراقب بودند آب پیکر مطهرش را به سمت عراقی‌ها نبرد. تا آن زمان هیچ ارتشی نتوانسته بود در جنگ از رودخانه‌ای با شرایطی که اروند دارد رد شود اما ما توانستیم این کار را انجام دهیم.در این عملیات دنبال زمین گیر کردن دشمن بودیم اما چندی پیش در یک کتاب که توسط فرماندهان عراقی منتشر شده فاش شده است که سفارت عربستان اطلاعات اواکس‌ها منطقه را می‌گرفت و در اختیار رژیم بعث عراق قرار می‌داد.

وی گفت: دشمن و حامیان استکباریش پس از این عملیات‌ها بیشتر به قدرت دفاعی ایران پی برد و در حقیقت بعد از عملیات والفجر 8 همه استکبار یکپارچه پشت عراق ایستادند و حتی بسیاری از شهرهای ما را بمباران کردند. هم اینک مکتب امام حسین (ع) محور شناخت راه حق و باطل است و از همین روست که امسال نماد وحدت و اتحاد در مراسم اربعین در کربلا و سامرا توسط شیعه و سنی رقم خورد به طوری که در مسیر سامرا برادران سنی از زائران شیعه کربلا پذیرایی می‌کردند.

شریعتی با تجلیل از نقش شهدا و رزمندگان آذربایجان غربی در دوران دفاع مقدس افزود: ویژگی خاص این استان این است که در زمان دفاع مقدس استان با وجود که درگیر آشوب‌های داخلی و تحرکات ضد انقلاب بود اما فرزندانشان این منطقه متعهدانه در مرزهای جنوب کشور نیز حاضر شده و به مجاهدت می‌پرداختند و این تنها مختص آذربایجان غربی قهرمان است به طوری که حضور این عزیزان مایه دلگرمی فرماندهان دفاع مقدس بود.

وی با تجلیل از دانشگاه فنی حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه گفت: برگزاری چنین یادواره‌ای با محوریت دانشگاه با این وسعت و کیفیت یک کار نو و جدید است که باید مغتنم شمرده شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95120402877
  • خبرنگار : 71451