آغاز برگزاری آزمون‌های سلامت روان دانش‌آموزان کلاس هشتم از هفته جاری

«اضطراب» و«عزت نفس پایین» عمده‌ آسیب‌های روانی دانش‌آموزان

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از آغاز برگزاری آزمون‌های سلامت روانی ـ رفتاری برای دانش آموزان پایه هشتم از هفته جاری خبر داد و گفت: در سال جاری زمینه سازی برای جهت گیری برنامه‌های کلان آموزشی و پرورشی را دنبال می‌کنیم و بخشی از تحلیل آزمون‌های دانش‌آموزان در اختیار مدیران آموزش و پرورش برای برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی در نشستی خبری که به منظور فرا رسیدن هفته بهداشت روان ترتیب داده شده بود با بیان اینکه بیست و چهارم تا سی‌ام مهرماه در هر سال به عنوان هفته بهداشت روان نامیده می‌شود اظهار کرد: شعار امسال هفته بهداشت روان، کمک‌های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه است.

وی افزود: هفت روز هفته بهداشت روان را در آموزش و پرورش نامگذاری کرده‌ایم و به این ترتیب شنبه (روز گذشته) روز (سلامت روان و خودشکوفایی)، یکشنبه (سلامت روان و شادابی در زندگی)، دوشنبه (سلامت روان و پرهیز از خشونت)، سه شنبه (سلامت روان و زندگی اجتماعی)، چهارشنبه (سلامت روان معنویت و حیات طیبه)، پنجشنبه (سلامت روان، هوش عاطفی و مشارکت اجتماعی)، جمعه روز (سلامت روان، خودآگاهی و خردمندی) است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در هفته بهداشت روان فعالیت‌هایی در مناطق و مدارس کشور پیش بینی و اجرا می‌شود گفت: اهمیت بهداشت روان کمتر از بهداشت جسم نیست.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اگر روند کنونی در دنیا ادامه پیدا کند سال 2030 بیشترین عامل بیماری‌ها به حوزه بهداشت روان مربوط خواهد شد و زنگ خطری است که باید از اکنون برای آن فکر کرد.

شکوهی افزود: موظف هستیم برای بهداشت روان دانش آموزان و معلمان خود برنامه ریزی کنیم، البته نیازمند یک کار سیستمی و جمعی هستیم و باید فردی را تحویل جامعه بدهیم که با محیط پیرامونی خویش سازگاری داشته باشد. شاید مهندسان و متخصصان زیادی را تربیت کنیم اما مهم آن است که به لحاظ بهداشت روانی در حد مطلوب و قابل قبولی قرار داشته باشند. دانش آموز در مدرسه به امانت به ما سپرده می شود و ما باید برای ساعات بسیاری که در مدرسه می‌گذراند برنامه ریزی و شرایطی را فراهم کنیم که استرس‌های موجود در جامعه به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه هیچ شخصی مصون از آسیب‌های روانی نیست گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا افراد آماده شوند و بتوانند در برابر ناملایمات زندگی به خوبی از عهده مدیریت خود و اطرافیانشان بر بیایند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌های مختلفی برای هفته بهداشت روان ترتیب داده شده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری مسابقات نقاشی و مقاله نویسی، دعوت از شخصیت‌های علمی مذهبی و فرهنگی برای ایراد سخنرانی، برگزاری نشست‌های متعدد در مناطق و برگزاری جلساتی از سوی مشاوران برای کارکنان مدارس اشاره کرد.

شکوهی از آغاز برگزاری آزمون‌های سلامت روانی رفتاری برای دانش آموزان پایه هشتم از هفته جاری خبر داد و گفت: در سال جاری زمینه سازی برای جهت گیری برنامه‌های کلان آموزشی و پرورشی را دنبال می‌کنیم و بخشی از تحلیل آزمون‌های دانش آموزان در اختیار مدیران آموزش و پرورش برای برنامه ریزی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در سال تحصیلی 93-94 آزمون‌های سلامت روانی رفتاری در پایه دهم انجام شد. در سال گذشته در پایه نهم و امسال در پایه هشتم انجام می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش همچنین از تهیه و ترسیم نیم رخ سلامت اجتماعی و روانی دانش آموزان برای برنامه ریزی‌های کلان خارج از آموزش و پرورش خبر داد و گفت: از هفته جاری یک جنبش نرم افزاری در فرآیند مشاوره‌ای در آموزش و پرورش شروع می‌شود و پورتالی برای همه دانش آموزان طراحی کرده‌ایم و بر اساس آن همه دانش آموزان ما در مقطع متوسطه اول صاحب «پرونده الکترونیکی مشاوره‌ای» خواهد شد.

شکوهی ادامه داد: در حال حاضر همه دانش آموزانی که وارد دوره اول متوسطه می شوند تشکیل پرونده می‌دهند. قبلا این کار به صورت کامل انجام نمی‌شد اما اکنون مدارس ملزم هستند برای همه دانش آموزان متوسطه اول پرونده الکترونیک مشاوره‌ای تشکیل بدهند. امسال آزمون‌های رفتاری روانی ما نیز به صورت آنلاین انجام می‌شود و دانش آموزان می‌توانند آن را در خانه با کمک خانواده انجام دهند. نمرات تحصیلی دانش آموزان، مقام‌هایی که در مسابقات کسب کرده‌اند در این پرونده لحاظ می‌شود و تمام معلمان دانش آموز نیز باید در سطوح مختلفی که تعریف شده اطلاعات مربوط به وی را تکمیل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال زمینه سازی برای اختصاص مشاور به همه سطوح تحصیلی هستیم گفت: تقویت و توسعه نقش پیشگیرانه کارکنان آموزش و پرورش در بحث سلامت روان، طراحی و تدوین پیش نویس نظام جامع مشاوره، طراحی و تدوین پیش نویس برنامه جامع پیشگیری از خشونت، توانمندسازی روانی رفتاری دانش آموزان، توسعه و تقویت هسته‌های مشاوره و اجرای طرح همیاران مشاور از جمله برنامه‌هایی هستند که در سال گذشته انجام دادیم و تلاش می‌کنیم در سال جاری نیز آنها را ادامه دهیم.

وی درباره عمده‌ترین آسیب‌های روانی دانش آموزان اظهار کرد: بیشترین آسیب‌ها در حوزه بهداشت روان دانش آموزان اضطراب، استرس و عزت نفس پایین است و امیدواریم در طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان این موارد را به حداقل برسانیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنانش به ماجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال 720 هزار نفر در کنکور شرکت کردند که 560 هزار نفر از آنها داوطلب شرکت در آزمون رشته تجربی بودند در حالیکه تنها 7000 نفر در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند و این به معنای آن است که تنها یک درصد از شرکت کنندگان کنکور در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی وارد دانشگاه می‌شوند.

شکوهی ادامه داد: با عدم تناسب رشته‌های تحصیلی افراد با رشته‌های شغلی در کشور مواجه هستیم. امسال هدایت تحصیلی را به صورت منسجم اجرا کردیم و احساس می‌کنیم کار بزرگی انجام شده هر چند نواقصی در کار وجود داشت. نرخ رشته‌های تحصیلی در برخی مناطق متحول شده اما تا نقطه‌ای که در قانون پیش بینی شده فاصله زیادی داریم و طبیعی است که نتوانیم در یک سال امر توزیع متناسب شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تا کنون هدایت تحصیلی فرایندی نبود و به علت کمبود مشاور اطلاعات کاملی از دانش آموزان نداشتیم گفت: عدم آمادگی فضای عمومی کشور نسبت به درک واقعی استعداد، رقبت، شخصیت و توانایی دانش آموزان در انتخاب رشته و تمرکز بیش از حد روی نمرات آنها و همچنین فرهنگ سازی ضعیف در خصوص هنرستان‌های فنی و کاردانش و انتقال هدایت تحصیلی از متوسطه دوم به متوسطه اول از اشکالات و چالش‌های پیش رو بود که در سال جاری تلاش می‌کنیم تا برای هدایت تحصیلی برنامه ریزی مناسبی انجام دهیم و نواقص کار را برطرف کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95072514408
  • خبرنگار : 71424