مراکش ظرف ۶ ماه درخواست عضویت مجدد در اتحادیه آفریقا را ارائه می‌دهد

وزیر امور خارجه مراکش با تاکید بر اینکه حضور جبهه پولیساریو در اتحادیه آفریقا مساله‌ای نیست که خیلی شایسته توجه باشد، اعلام کرد که رباط به زودی و ظرف شش ماه آینده درخواست رسمی خود برای پیوستن دوباره به اتحادیه آفریقا ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، صلاح‌الدین مزوار، وزیر خارجه مراکش در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر رباط گفت: ما تا آخر ژانویه آتی شش ماه زمان برای ارائه درخواست رسمی عضویت مجدد در اتحادیه آفریقا داریم.

مزوار در ادامه تاکید کرد: مساله حضور جمهوری عربی صحرا که جبهه پولیساریو به صورت یکجانبه از سال ۱۹۷۶ میلادی آن را تشکیل داد، در اتحادیه آفریقا مساله شایسته توجهی نیست زیرا بر اساس آنچه در نشست سران چهل و دو کشور آفریقایی به دست آمد، هیچ یک از این کشورها آینده‌ای برای این جمهوری متصور نیستند.

وی افزود: برخی کشورهای آفریقایی با حضور پولیساریو در اتحادیه آفریقا علنا مخالفت کرده‌اند و برخی دیگر نیز برای بررسی این مساله درخواست وقت کرده‌اند.

وزیر خارجه مراکش تاکید کرد: اتحادیه آفریقا موظف است به این موضوع یعنی ادامه حضور جبهه پولیساریو به شکل جدی رسیدگی کند. این اتحادیه با توجه به تهدیداتی که با آنها مواجه است و براساس منطق حاکم بر آن، نمی‌تواند به این شیوه ادامه دهد و باید ابتدا با بازگرداندن مراکش به خود، مشروعیت و قدرتی جدید برای نشاط و حرکت ببخشد.

این مقام وزارت خارجه مراکشی ادامه داد: تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی درخواست جدی برای بازگشت مراکش به اتحادیه آفریقا دارند، آنها همچنین پایبندی خود را به موضوع قانونی نبودن حضور پولیساریو در اتحادیه اعلام کرده‌اند.

وی درباره خودداری سه کشور عربی مصر، تونس و موریتانی از امضای درخواست خروج جمهوری عربی صحرا از اتحادیه آفریقا گفت: این سه کشور از محتوای این بیانیه که توسط ۲۸ کشور آفریقایی امضا شده حمایت کردند اما ترجیح دادند در جایگاه دوم قرار بگیرند. این سه کشور هرگز موضع‌گیری علیه این بیانیه نداشته بلکه از آن حمایت کرده‌اند.

این مسوول مراکشی افزود: نمی‌توان بیش از این خارج از اتحادیه آفریقا بود، بلکه باید برای حل این مساله به عضویت اتحادیه درآییم زیرا عدم حضور ما به طرح شکننده جبهه پولیساریو اعتبار می‌بخشد و این طرح استمرار می‌یابد.

مزوار تاکید کرد: مراکش آنگونه که دشمنانش مدعی هستند برای از بین بردن وحدت اتحادیه به آن بازنمی‌گردد، بلکه رباط با قدرت از حفاظ وحدت اتحادیه حمایت می‌کند.

محمد ششم، پادشاه مراکش یکشنبه گذشته از تصمیم کشورش برای بازگشت به اتحادیه آفریقا پس از ۳۲ سال خبر داد و در نامه‌ای برای سران ۲۷ کشور آفریقایی حاضر در نشست این اتحادیه در شهر کیگامی، پایتخت روآندا این درخواست را مطرح کرد.

رباط در سال ۱۹۸۴ میلادی پس از آنکه با عضویت جمهوری عربی صحرا -که جبهه پولیساریو به صورت یک جانبه تشکیل داده بود - در اتحادیه آفریقا موافقت شد، از این اتحادیه بیرون آمد. رباط در طول این سال‌ها تلاش کرد کشورهایی را که جمهوری مذکور را به رسمیت شناخته‌اند به لغو این امر ترغیب کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95050100231
  • خبرنگار : 71496