مشاور بینالمللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس، فهرست آثار جهانی ثبت شده را (با طعنه) به «هویجی» تشبیه کرد که به دلیل بیتوجهی به این فهرست، حتی یونسکو را بر آن داشته تا به فکر تعطیل کردن ثبت جهانی آثار بیفتد.
به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «ژانت بلیک»، مشاور بینالمللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی کشورها هدف یونسکو نیست، وضعیت کنونی در ثبت به گونهای شده است که حتی یونسکو به فکر افتاده تا ثبت را تعطیل کند و تلاش داشته باشد تا کشورها در قالبهای دیگر جذب حفاظت از آثار تاریخی خود شوند و بتوانند از این آثار پاسداری کنند.
وی تاکید کرد: به اعتقاد من فهرست بینالمللیِ در اختیار مانند یک «هویج» است که عضو کنوانسیون شده، به همین دلیل معتقدم میتوان فعالیتهای دولت را در این زمینه زیر سوال برد.
«بلیک»، مشاور بینالمللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس که صبح امروز - دوشنبه 16 شهریور - در کارگاه آموزشی «نقش رسانه در ارتقای سطح آگاهیهای عمومی پیرامون میراث فرهنگی ناملموس» در مرکز میراث ناملموس تهران با حضور «استر کیش لاروش»، مدیر و نماینده دفتر منطقهای یونسکو در تهران سخن میگفت، رسانهها را مخاطبان مهمی دانست که میتوانند تفاوت میان یک میراث ملموس و ناملموس را به خوبی بین مردم نشان دهند و گفت: خبرنگار صدا و سیما با انتشار مطالب مرتبط در این زمینه میتواند به ساخت سریال و فیلمها کمک کند. همیشه لازم نیست میراث فرهنگی در قالب یک برنامه مستند نمایش داده شود، با ساخت فیلمی از این نوع مباحث نیز میتوان میراث فرهنگی را به مردم معرفی کرد.
وی با اشاره به این نکته که برخی کشورها دروس میراث فرهنگی و ناملموس را به صورت آنلاین تدریس میکنند و همه به آن دسترسی دارند، افزود: مطمئن هستم رسانهها در روزنامه یا تلویزیون میتوانند یک بخش آنلاین و چند منبع برای پاسداری میراث ناملموس و آموزش آن داشته باشند.
مشاور مرکز میراث ناملموس تهران در ادامه با اشاره به بحث پاسداری میراث ناملموس ، مستندسازی این میراث توسط دستگاههای علمی و دانشگاهی را لازم دانست و تاکیدکرد: فقط این دستگاهها موظف به این کار نیستند، بلکه رسانهها آرشیوی قویتر در این زمینه دارند. باید به این فکر کرد که علاوهبر گزارش دادن چگونه میتوان اطلاعات را گسترش داد و نوع دسترسی به اطلاعات چگونه باشد.
«بلیک» نوع دیگری از پاسداری میراث ناملموس را تهیه فهرست ملی دانست و گفت: با کمک متخصصان در این زمینه میتوان اطلاعات داد که چطور هر شخص میتواند اطلاعات یک میراث ناملموس را جمعآوری و به سازمان میراث فرهنگی ارائه کند.
وی با بیان اینکه در کشور موزامبیک آفریقا آموزش میراث ناملموس قبل از مدرسه رفتن فرزندانشان آغاز شد تا آنها را به مرور علاقهمند به تحصیل کنند، افزود: وظیفه رسانهها آگاهی و ترویج میراث ناملموس است. انتشار اطلاعات عمومی و خاص فیلمها و سریالها ، جایگاهی مهم برای میراث ناملموس میتوانند داشته باشند.
او در ادامه از رسانهها خواست تا در زمان برگزاری هر نوع مسابقه، جشنواره و نمایشگاه حضور داشته باشند و به مردم نشان دهند که این نوع فعالیتها چگونه هستند.
وی با تاکید بر اینکه برای گسترش و ترویج میراث ناملموس به منابع اقتصادی نیاز است، گفت: امیدواریم بودجه برای این فعالیتها تهیه شود و نه تنها دولت در این زمینه فعالیت کند بلکه دستگاههای خصوصی پیشروتر از دولت باشند.
انتهای پیام