توقف رانندگان در مرز بازرگان وارد یازدهمین روز شد

تناقض‌ها درباره رقم عوارض کامیون‌ها

11 روز است که 3500 کامیون ایرانی و ترک در مرز بازرگان متوقف شده‌ و از مرز عبور نمی‌کنند و ارمغان آن نیز خسارت سه میلیون و 850 هزار دلاری برای دو کشور بوده است. ظاهرا دلیل این توقف لجبازی ترک‌هاست که می‌خواهند به ناحق عوارض کامیون‌ها را افزایش دهند.

11 روز است که 3500 کامیون ایرانی و ترک در مرز بازرگان متوقف شده‌ و از مرز عبور نمی‌کنند و ارمغان آن نیز خسارت سه میلیون و 850 هزار دلاری برای دو کشور بوده است. ظاهرا دلیل این توقف لجبازی ترک‌هاست که می‌خواهند به ناحق عوارض کامیون‌ها را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طبق تواقفنامه‌ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شد،‌ ترکیه نباید از کامیونهای ایرانی عوارض دریافت کند اما ایران باید به اندازه مابه‌التفاوت قیمت سوخت از کامیونهای ترکیه عوارض بگیرد و دلیل آن نیز قیمت بالای سوخت در ترکیه است.

در حال حاضر قیمت گازوئیل در ایران 250 تومان است، اما این سوخت در ترکیه به قیمت 7000تومان به فروش می رسد. به عبارتی هر کامیون ایرانی برای هر مسیر 100 کیلومتری در ترکیه باید حدود 231 هزار تومان پرداخت کند اما کامیونهای ترک حدود 8250 تومان برای مسیر 100 کیلومتری پرداخت می‌کنند.

دولت ایران با فرمول مسافت×32 تقسیم بر 100، مابه التفاوت قیمت سوخت را برمبنای میزان مسافت طی شده از کامیون های ترک دریافت می‌کرد اما اخیرا ترکها با وضع ناگهانی این عوارض،‌ وضعیت آشفته‌ای برای کامیونهای دو طرف ایجاد کرده‌اند.

البته مسعود کرباسیان - ریس گمرک ایران - درباره این مشکل به خبرنگار ایسنا گفت: این عوارض ربطی به گمرک ندارد و وزارت راه باید پیگیری کند.

تناقض گویی در میزان عوارض

البته نکته جالب توجهی که در این میان وجود دارد،‌ این است که هریک از مسئولان رقم متفاوتی از عوارض وضع شده بیان می‌کنند.

مسعود خوانساری - رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران - گفت: ابتدا ترکیه در واکنش ناگهانی به مابه التفاوت قیمت سوخت،‌ عوارض 500 یورویی برای کامیونهای ایرانی وضع کرد که به دنبال آن دولت ایران هم عوارض 500 یورویی را برقرار کرد. پس از آن دولت ترکیه،‌ عوارض را به 1000 یورو افزایش داد که کامیونها زیر بار نرفته و در مرز متوقف شدند.

اسدالله عسگراولادی - رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران - اعلام کرد: میزان عوارضی که ترکیه وضع کرده است،‌ حدود 2 میلیون تا 4 میلیون تومان بر اساس تن بر بار کامیونها متفاوت است.

اما از طرف دیگر صادق حسن‌لویی - بخشدار بازرگان - اعلام کرد که ترکیه عوارض 50 یورویی به ازای هر 100 کیلومتر را برقرار کرده است.

مسعود دانشمند - رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران - نیز می گوید عوارضی که توسط ترکیه گرفته می‌شد، 0.8 یورو به ازای هر تن بار بود اما با دو برابر شدن این میزان، هزینه‌ سنگین 1.6 یورویی به کامیون‌ها وارد می‌شود.

در ادامه این تناقضات،‌ سیده فاطمه مقیمی - نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران - در گفت‌وگو با خبرتگار ایسنا رقم جدید 1500 یورویی را بیان کرد.

با استناد به اظهارات مقیمی می‌توان متوجه شد که ترکیه با همان فرمولی که ایران مابه التفاوت سوخت را بر اساس تن/کیلومتر (مسافت×32 تقسیم بر 100) می‌گیرد،‌ می‌خواهد از کامیونهای ایرانی عوارض بگیرد که حدود 1500 یورو می شود.

خسارت توقف کامیونها

کامیون‌هایی که بارهای فاسد شدنی داشتند،‌ روزهای اول با پرداخت این عوارض سنگین که البته معلوم نیست چقدر است،‌ از مرز عبور کردند. اما هر کامیون به ازای هر روز توقف 100 دلار خسارت می‌بیند که تا به حال بیش از یک میلیون و 500 هزار دلار نصیب کامیونهای ایرانی و بیش از 2 میلیون دلار نصیب کامیونهای ترکیه شده است.

اگر این وضع ادامه داشته باشد خسارتهایی که برای دو طرف به وجود می‌آید بسیار بیشتر از روزی 100 دلار خواهد بود زیرا عدم تحویل به موقع بار باعث می شود که بازارهایی که بازرگانان با هزار مشقت به دست آورده‌اند،‌ به راحتی از دست برود.

به اعتقاد کارشناسان، دو کشور باید هرچه زودتر به توافق جامع البته نه در قالب تفاهم نامه بلکه در قالب قرارداد برسند که جلوی این ضرر گرفته شود. البته اگر منفعتی در ادامه داشته باشد. اما اگر مسئولان و فعالان این حوزه ابتدا بتوانند عدد دقیقی از میزان عوارض وضع شده اعلام کنند، ‌کمک زیادی به رسانه‌ها در راستای شفاف سازی انجام داده‌اند و آنها را با تلورانس عوارض روبرو نخواهند کرد!‌

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93072916587
  • خبرنگار :