عسگر اولادی به ایسنا خبر داد

تكليف کالاهای صادراتی به روسیه سه‌شنبه مشخص می‌شود

درپی درخواست روسیه برای خرید 60 قلم محصول کشاورزی و مواد غذایی از ایران، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اعلام کرد: تفاهم‌نامه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه فردا - سه‌شنبه - منعقد خواهد شد.

درپی درخواست روسیه برای خرید 60 قلم محصول کشاورزی و مواد غذایی از ایران، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اعلام کرد: تفاهم‌نامه صادرات کالاهای ایرانی به روسیه فردا - سه‌شنبه - منعقد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا )‌ پس از تحریم روسیه توسط اروپا و آمریکا و اعلام رییس جمهور این کشور مبنی بر ممنوعیت ورود کالا از اتحادیه اروپا، روسیه فهرست اقلام مورد نیاز خود را برای واردات به ایران ارائه کرد. این فهرست که شامل 60 قلم کالای غذایی و محصول کشاورزی می‌شود، با تشکیل کمیته مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمات توسعه صادرات و اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در حال پیگیری است.

اسدالله عسگر اولادی - رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در حال رایزنی با اعضای کمیته مشترک هستیم و نتیجه مذاکرات با طرف روسی و اهداف معاملات، فردا پس از امضای قراردادها مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: تا قبل از انعقاد تفاهم‌نامه نمی‌توان راجع به اهداف این معاملات صحبت کرد.

صادرت کالای کشاورزی به روسیه،‌ فرصت یا تهدید؟‌

صادرات کالا به روسیه به دلیل حجم بالای مبادلات کالاهای غیر نفتی و نیاز جامعه به صادرات این کالاها برای خروج از رکود به نوعی فرصتی طلایی برای تجار و به طور کلی اقتصاد داخلی است اما از طرف دیگر بحران کم آبی و خطر ورود ایران به دوران خشکسالی نشان می‌دهد باید برای جلوگیری از بروز خطرات این بحران از تولید بیش از حد محصولات آب‌بر و صادرات آن جلوگیری کرد و برای محصولات دیگر هم ظرفیت تولید داخلی در نظر گرفته شود و با توجه به زیرساخت‌های موجود پای میز مذاکرات تجاری بنشینیم.

به گفته مجیدرضا حریری،‌ رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران مساله دیگری که باید به آن توجه شود، مسیر حمل و نقل و نیاز به وسایل نقلیه یخچال دار است که در مسیر دریای خزر وجود ندارند و اگر بخواهیم مسیر جایگزین بنادر جنوبی و دریای سیاه را جایگزین کنیم،‌ مسیر بسیار طولانی می شود.

به هر حال امید است بعد از ظهر سه‌شنبه، هیجدهم شهریور ماه خبرهای مثبتی از محل نشست هیات تجاری ایران و روسیه از طبقه دهم اتاق بازرگانی ایران منتشر شود. خبرهایی که با توجه به نقاط ضعف و فرصت فعلی در عین درایت باشد و صرفا کسب سود مد نظر نباشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93061710221
  • خبرنگار :