نادریان: مدیریت غلط ورزش دانشگاهی را به نابودی کشانده است

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان با بیان این که کمتر از پنج درصد دانشجویان ایران به صورت نظام‌مند درگیر ورزش هستند، گفت: مدیریت غلط و تشتت در انجام وظایف موجب شده ورزش دانشگاهی در وضعیت اسفباری قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان با بیان این که کمتر از پنج درصد دانشجویان ایران به صورت نظام‌مند درگیر ورزش هستند، گفت: مدیریت غلط و تشتت در انجام وظایف موجب شده ورزش دانشگاهی در وضعیت اسفباری قرار گیرد.

مسعود نادریان در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت ورزش دانشگاهی و مشکلات پیش روی آن، اظهار کرد: متاسفانه ورزش دانشگاهی در ایران مانند بسیاری از امور دیگر به هم ریخته و استراتژی درست و مدونی ندارد. متولیان ورزش دانشگاهی هنوز نمی‌دانند هدف اصلی شان توجه به بحث قهرمانی در ورزش دانشگاهی است یا همگانی کردن آن تا در همان راستا گام بردارند.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان با بیان این که ورزش دانشگاهی دچار سردرگمی شده است، در بیان علل آن، خاطر نشان کرد: نکته انحرافی این موضوع از زمانی آغاز شد که مسئولان فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی را تشکیل دادند و اعلام کردند این فدراسیون عهده‌دار مسئولیت ورزش قهرمانی و اعزام به مسابقات جهانی باشد و اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم نیز در راستای همگانی کردن ورزش دانشگاهی گام بردارد. اما به دنبال این تصمیم، به درستی تقسیم وظایف انجام نشد و برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفت که سبب تشتت در انجام وظایف و درگیری در میان اداره کل‌ها و فدراسیون‌ شد. هم اینک درگیری میان آنها در بخش‌های مختلف مانند مالی و ساختاری، ورزش دانشگاهی را تا مرز نابودی پیش برده است و تشتت و عدم برنامه‌ریزی در ورزش دانشگاه‌ها را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر این که نباید فدراسیون دانشگاهی بدون توجه به ساختار ورزش دانشگاهی، نیازها، فرهنگ و ... ایجاد می‌شد گفت: به اعتقاد من اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم باید مانند سال‌های گذشته محور برنامه‌های ورزش دانشگاهی قرار گیرد. مگر آن روند گذشته چه اشکالی داشت؟ هم اینک ساختار فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی در درون دانشگاه‌ها به درستی تعریف شده و سلسله مراتبی را در این باره شاهد نیستیم. یک بخش را به فدراسیون داده‌اند و بخش دیگر را به اداره کل که همین امر موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.

نادریان درباره امکانات سخت‌افزاری ورزش دانشجویان در دانشگاه‌ها نیز گفت: خو‌شبختا‌نه دانشگاه‌ها از لحاظ امکانات در وضعیت مناسبی به سر می برند، اما به اعتقاد من این اماکن ورزشی در دانشگاه‌ها بدون استفاده رها شده‌اند و کلاغ‌ها در آن پر می‌زنند! متاسفانه کمتر از پنج درصد دانشجویان ایران به صورت نظام مند درگیر فعالیت‌های ورزش هستند که این به خاطر مدیریت ضعیف ورزش دانشگاهی در طول چند سال گذشته بوده است. امیدوارم پورکیانی، مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم یک استراتژی مدون و مشخص برای ورزش دانشگاهی داشته باشد، به نحوی که بتواند حداقل 50 درصد دانشجویان را به صورت منظم به سمت فعالیت‌های ورزش در دانشگاه‌ها بکشاند.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان افزود: باید هر چه زودتر تکلیف فدراسیون دانشگاهی مشخص شود و فعالیت‌هایش تداخل با اداره کل تربیت بدنی نداشته باشد. باید سلسله مراتب از مسابقات درون گروهی در دانشکده‌ها، بین دانشکده‌ای، درون دانشگاهی، بین دانشگاهی، منطقه‌ای، المپیاد و اعزام تیم‌ها به خارج توسط اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم سازماندهی شود و دلیلی برای ادامه فعالیت فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی وجود ندارد، چرا که هیچ جایگاهی در متن دانشگاه‌ها ندارد. متاسفانه این گونه تصمیمات غلط باعث شده تا وضعیت ورزش دانشگاهی در حالت اسفباری قرار داشته باشد.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

  • سه‌شنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 93022314884
  • خبرنگار : 71506