رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد این که چرا کالاهای خارجی با نام کالاهای ایرانی به کشور وارد و تبلیغ میشوند پاسخگو نیست.
مسعود دانشمند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تبلیغ کالاهای خارجی با نام ایرانی خاطرنشان کرد: گمرک مولفهها و قوانینی دارد که باید براساس آن روی تمامی کالاهایی را که وارد میشود نظارت داشته باشد.
وی ادامه داد: تمامی کالاها در گمرک باید مورد بررسی قرار گیرند که از کدام کشور و به چه طریق وارد شده و گواهی مبداء داشته باشند.
دانشمند با تاکید بر اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگو باشد که چرا کالای وارداتی به راحتی میتواند با عنوان کالای ایرانی در داخل کشور به فروش برسد، گفت: گمرک باید به عنوان یک دستگاه نظارتی در این زمینه مداخله کند.
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به اینکه تظارت بر تبلیغ کالاهای وارداتی تحت عنوان کالای ایرانی در تلویزیون جزو وظایف گمرک نیست، گفت: این موضوع به سیاستهای داخلی خود رسانه ملی مربوط است زیرا رسانه ملی یک شورای سیاستگذاری دارد و میتواند تصمیم بگیرد که چه کالایی را تبلیغ کند.
به گفته وی، براساس سیاستهای کلان کشور مبنی بر حمایت از تولید داخلی باید تبلیغ کالاهای تولید داخل در تلویزیون مورد تاکید قرار گیرد که این تاکید باید از سوی دستگاههای نظارتی باشد نه خود تلویزیون.
دانشمند با اشاره به اینکه تا زمانی که کیفیت کالاهای داخلی را رشد نداده و قیمت آن را به حدی نرسانیم که امکان رقابت با کالاهای وارداتی را داشته باشد مصرفکننده باز همان کالایی را می خرد که می خواهد، تصریح کرد: تلویزیون نمی تواند کنترل کیفیت کند و این گمرک است که باید به واردات کالاها با نام ایرانی نظارت کرده و سایر دستگاههای نظارتی نیز واقعیتهای ارائه شده درباره تبلیغات را مورد رصد قرار دهند.
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تبلیغ کالاهای وارداتی با نام کالای ایرانی و به طور مشخص تبلیغ برنج های وارداتی با نام برنجهای ایرانی نوعی اغفال مصرفکننده است.
وی با بیان اینکه در تبلیغات نباید مصرفکننده را فریب داد بلکه باید آن را ارشاد کرد، گفت: باید تمامی مزایا، کیفیت و آنچه که واقعیت یک کالا را تشکیل میدهد در تبلیغات مطرح شود.
دانشمند در پایان با تاکید بر اینکه کتمان و وارونه نشان دادن واقعیت در تبلیغات تخلف بوده و نشاندهنده کوتاهی دستگاههای نظارتی است، گفت: باید جلوی این اغفال را گرفته تا مصرفکننده زیان نبیند. اولین مانعی که بر سر راه این فرآیند قرار می گیرد نیز گمرک است که باید بر نحوه ورود کالا به کشور نظارت کند.
انتهای پیام