علی‌احمدی: طرح "یک روز بدون کیف و کتاب" قابلیت اجرا ندارد

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح «یک روز بدون کیف و کتاب در مدارس» را غیرعملیاتی دانست و گفت: در گذشته مدیران و معلمان مدارس دو ساعت کلاس پژوهشی را نمی‌توانستند مدیریت کنند و به دنبال کتاب و برنامه بودند، چگونه می‌شود یک روز بدون کیف و کتاب را در مدارس اجرایی کرد؟ ‌بهتر است به جای این گونه‌ طرح‌ها، به مشکلات رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح «یک روز بدون کیف و کتاب در مدارس» را غیرعملیاتی دانست و گفت: در گذشته مدیران و معلمان مدارس دو ساعت کلاس پژوهشی را نمی‌توانستند مدیریت کنند و به دنبال کتاب و برنامه بودند، چگونه می‌شود یک روز بدون کیف و کتاب را در مدارس اجرایی کرد؟ ‌بهتر است به جای این گونه‌ طرح‌ها، به مشکلات رسیدگی شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا علی احمدی‌ در مناظره شبکه اول سیما که روز گذشته با موضوع «بررسی تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس» با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، احمدی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تهران، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش و سحرخیز، معاون وزیر سابق آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: تصمیم تعطیلی پنجشنبه‌ها در مدارس، تصمیم مشروع و قانونی است که توسط مرجع مربوطه یعنی شورای عالی آموزش و پرورش تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده است. این تصمیم در مقطع خود، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم مورد بررسی قرار گرفت و با وجود اختلاف نظرهای گوناگون، رضایت به اجرایی شدن این طرح داده شد.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مقبولیت خوبی که این طرح در میان مردم داشته است، تصریح کرد: این تصمیم در میان معلمان، به ویژه معلمان دوره ابتدایی از مقبولیت نسبی خوبی برخوردار است؛ چرا که تبعیضی که برای آنها وجود داشت، اکنون کمتر شده و معلمان متوسطه نیز انعطاف بیشتری برای انتخاب ساعت حضور خود در مدارس دارند، چرا که ساعات یک روز کاری بیشتر شده است و روی هم رفته رضایت قابل قبولی دارند. همچنین خانواده‌ها نیز از این طرح استقبال کرده‌اند؛ مگر آنهایی که به هر دلیل پدر و مادر نمی‌تواند پنجشنبه‌ها در خانه حضور داشته باشد.

علی احمدی با تاکید بر اینکه مسؤلیت تربیت و تعلیم بر عهده مدرسه و خانواده توام با یکدیگر است، اظهار کرد: نباید از نقش خانواده در تعلیم و تربیت غافل شویم. البته لازم به ذکر است که در این طرح می‌توانستیم ملاحظات بیشتری در نظر بگیریم و تفاوتی میان مقاطع تحصیلی مختلف قائل شویم؛ چرا که دانش‌آموزان در سنین مختلف اقتضائات سنی متفاوتی دارند.

وی با تذکر این نکته که نباید به گونه‌ای رفتار کنیم تا ذهن‌ها به سمتی رود که این مسئله سیاسی تلقی شود، اظهار کرد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده، برای دوره ابتدایی 25 ساعت، متوسطه دوره اول 30 ساعت، متوسطه دوره دوم 35 ساعت و برای دوره متوسطه فنی حرفه‌ای 40 ساعت در نظر گرفته شده است. با توجه به این ساعات، باید یک ارزشیابی درستی از اجرایی شدن این طرح با توجه به برنامه درسی ملی صورت گیرد تا مناسب بودن یا نبودن این طرح مشخص شود.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ارائه آمار و مطالعات تطبیقی باید به پارامترها توجه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: آماری که در خصوص روزهای کاری با بقیه کشورها مطرح می‌شود، باید ملاحظات دیگری همچون تعریف از ساعات کاری در نظر گرفته شود؛ از طرف دیگر این ساعت‌ها در طول هفته چگونه توزیع شده است و تعریف آنها از سال تحصیلی چند ماه است. آن وقت می‌توان مطالعات تطبیقی درستی انجام داد.

وی با انتقاد از زیاد بودن تعطیلات رسمی در کشور،‌ گفت: یکی از مشکلاتی که در کل کشور وجود دارد، تعطیلات رسمی است که تمام مسائل از جمله مسائل آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است.

علی احمدی با تاکید بر اینکه اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی توجه ویژه به شان و منزلت معلم دارد، اظهار کرد: معلمان همچون اساتید دانشگاه باید میزان حضور در مدرسه و ساعت تدریسشان متفاوت باشد؛ به گونه‌ای که همچون اساتید دانشگاه ساعاتی را در کلاس تدریس کنند و ساعاتی را نیز به فعالیت پژوهشی بپردازند تا رقابت میان معلمان افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل نبود اسناد بالادستی در هر دولت شاهد تغییر سیاست‌ها بوده‌ایم،‌ گفت: بعد از تهیه سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی، خوشبختانه هیچ دولتی نمی‌تواند سیستم آموزشی را تغییر دهد و این مسئله باعث یکپارچگی سیاست آموزشی شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92111207810
  • خبرنگار :