«به‌خاطر بودجه غیرمتخصصان را جلوی دوربین تلویزیون ننشانیم»

پیشنهاد اسماعیل آذر به جشنواره تلویزیونی جام‌جم/13/

دکتر اسماعیل آذر به جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم پیشنهاد داد: در نقد مدرن وقتی بخواهیم متنی را بررسی کنیم باید نگاه بیرونی نداشته باشیم و آن متن یا برنامه به طور صرف مورد توجه قرار گیرد، بدون اینکه بدانیم تهیه‌کننده کیست یا چه کسی پشت برنامه است.

دکتر اسماعیل آذر به جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم پیشنهاد داد: در نقد مدرن وقتی بخواهیم متنی را بررسی کنیم باید نگاه بیرونی نداشته باشیم و آن متن یا برنامه به طور صرف مورد توجه قرار گیرد، بدون اینکه بدانیم تهیه‌کننده کیست یا چه کسی پشت برنامه است.

کارشناس - مجری «مشاعره» در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: در جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم داوران می‌توانند ایرادها را به حداقل برسانند، در نقد نو و در حوزه ساختاری که هم در مورد فیلم و هم درمورد فیلمنامه است شخصیت‌های بزرگی مثل «تی‌اس‌ الیوت» و یا «میخائیل‌ باختین» معتقدند اگر ما به متنی غرض خاصی داشته باشیم ارزیابی ما از آن متن درست نخواهد بود؛ البته منظورم این نیست که در کار غرضی هست ولی ممکن است یک داور تحت تأثیر قرار گیرد و این تأثیر بتواند در ارزیابی او به صورت مثبت یا منفی تأثیر بگذارد.

وی افزود: وقتی کاری صورت می‌گیرد از نقص تهی نیست و به قول مولوی آن جا که آن کمال است نقصان چه کار دارد؟ انسان در مقابل کمال الهی در عین نقصان است و ممکن است محصول کار او نیز دارای نقصان باشد ولی در یک فرآیند کلی این جشنواره و جشنواره‌های مثل آن حتما خوب ارزیابی می‌شود.

مجریان جوان بهره‌ای از دانش ندارند

آذر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا تولیدات سیما در سال 92 به حدی کیفی بوده است که جشنواره جام‌جم برگزار شود؟ گفت: با شرایط موجود، اگر بخواهیم ارزیابی آثار تهیه شده را در سال پیشین در جام‌جم داشته باشیم حتما قابل قبول است اما نکته‌ای که قابل توجه است این است که وقتی مروری کلی بر شبکه‌ها داریم، مجریان خیلی جوان را می‌بینیم که اگرچه قابل احترام و قابل اعتنا هستند اما وقتی که سخن می‌گویند بهره‌ای از دانش ندارند و این سبب می‌شود که سطح ذهن مردم پایین بیاید و در بعضی از برنامه‌ها که گفتگو محور هستند مورد درخشانی به ویژه وقتی جوانان مجری هستند دیده نشود.

او ادامه داد: این مجریان جوان تجربه‌ی علمی یا کاربردی ندارند که آن را به مخاطب انتقال دهند، طبعا کلی‌گویی‌ها و حرف‌های معمولی و پیش پا افتاده بیان می‌شود اما اگر انصاف را بخواهیم رعایت کنیم صداوسیما علی‌رغم مشکلاتی که داشته خوب درخشیده است؛ من خود به خاطر رفتار خوب مدیران و مدارای آنها توانستم برنامه‌های نسبتا قابل قبولی را تولید کنم اگرچه با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم می‌کردم. برای نمونه با اینکه سفر خارجی هزینه فراوانی دارد اما در نوروز خود را مکلف کردیم تا به تاجیکستان برویم و مشاعره نوروز را در آنجا برگزار کنیم.

به خاطر بودجه کم خود را به افرادی که اهلیت علمی ندارند محدود نکنیم

این کارشناس مجری خاطرنشان کرد: باید سعی شود برترین افراد با تخصص‌های مربوط، در صداوسیما ظاهر شوند و نباید صرف ارزانی یا بودجه کم خودمان را محدود به کسانی کنیم که اهلیت علمی و دانشی برای نشستن جلوی دوربین‌های تلویزیونی را نداشته باشند. منظورم از اهلیت، مسائل علمی و تخصصی است نه شخصیتی، به قول مورخ بزرگ ایرانی، بیهقی علم در جای دیگر نشیند.

وی با تایید اینکه جشنواره‌ی تلویزیونی جام‌جم در ایجاد انگیزه و رقابت بین سازندگان و ارتقای کیفی آثار تاثیر دارد، افزود: اگر در سطح بسیار کلان، این رقابت‌ها و چالش‌های دوستانه ایجاد نشود یک وضعیت متعارف و متعادلی خواهد داشت، ما شاهد بوده‌ایم که برنامه‌های ماه رمضان و نوروز چون مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند و به بهترین برنامه‌ها جوایزی تقدیم می‌شود تهیه‌کنندگان و مجریان و دست‌اندرکاران برنامه‌ها سعی فراوان می‌کنند تا بتوانند خود را مطرح سازند و این فرآیند و برآیند همین جشنواره‌هاست.

آذر ادامه داد: بنابراین جشنواره‌ها می‌توانند برای تولیدات صداوسیما سه سوغات داشته باشند، سوغات نخست توجه به دست‌اندرکاران، سوغات دوم چشم‌انداز رقابت و سوغات سوم این است که نشانی از حیات پر جنب و جوش محیط در صداو سیما را به نمایش می‌گذارد.

حضور مشاعره‌کنندگان در اتاق فکر «مشاعره»

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی برنامه «مشاعره» نیز گفت: «مشاعره» حیات خود را ادامه می‌دهد، ما برای مشاعره‌هایی که بتوانند هم متنوع‌تر و هم چالش‌برانگیز از نظر علمی باشند تلاش فراوان کرده‌ایم، ما اتاق فکری داریم که گاهی در اتاق فکر ما ده‌ها مشاعره‌کننده‌ی نوجوان و جوان حضور دارند و نظر می‌دهند و کارشناسان نظرهای آن‌ها را مورد تحلیل قرار می‌دهند، ما همچنین نقدها را جمع‌آوری می‌کنیم و روی آن‌ها مطالعه کرده و تلاش می‌کنیم در این اتاق فکر از همه عواملی که در این برنامه همکاری می‌کنند نظر بگیریم و نظرات آن‌ها را تحلیل کنیم و پیش روی خودمان قرار دهیم.

آذر در پایان بیان کرد: مشاعره‌ای که پیش رو داریم یک مشاعره‌ی خاص است و در بین مشاعره‌کنندگان از هنرمندان نیز برای جذاب شدن برنامه بهره می‌گیریم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92092718880
  • خبرنگار :