معاون میراث فرهنگی تأکید کرد:

لزوم فروش خانه‌های تاریخی به حافظان میراث فرهنگی

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کارشناسان حوزه‌ی میراث فرهنگی خانه‌ی «مهدوی» (خانه‌ی واقع در کوچه‌ی پیرنیا در تهران) را بررسی می‌کنند تا در صورت امکان، احیا و کاربری مناسبی به آن داده شود.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: کارشناسان حوزه‌ی میراث فرهنگی خانه‌ی «مهدوی» (خانه‌ی واقع در کوچه‌ی پیرنیا در تهران) را بررسی می‌کنند تا در صورت امکان، احیا و کاربری مناسبی به آن داده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی حجت اظهار کرد: در جلسه‌ای که با معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) داشتیم، قرار شد یک کمیته‌، مجموعه‌ی خانه‌ی مهدوی را با حضور کارشناسان میراث فرهنگی بررسی کند تا در صورت امکان، این خانه احیا شود و با دید کارشناسانه، کاربری مناسبی به آن داده شود. در این جلسه همچنین مطرح شد که خانه‌های تاریخی در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به مزایده‌ی عمومی گذاشته نشوند و کسانی مالک این‌گونه بناها شوند که دغدغه‌ی حفاظت از میراث فرهنگی و هویت کشور را دارند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مثبت ارزیابی کردن جلسه‌ای که صبح امروز با ستاد برگزار شد، گفت: مذاکرات بسیار فرهنگی و خوبی میان ما رد و بدل شد. آن‌گونه که مطرح شد، تعداد زیادی از آثار فرهنگی و تاریخی مانند نسخ خطی‌، کتب تاریخی و حتی وسایل نقلیه در اختیار این ستاد است و آن‌ها تلاش زیادی برای حفاظت از این آثار انجام می‌دهند.

او با تأکید بر این‌که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کمتر از سازمان میراث فرهنگی، دغدغه‌ی حفاظت از آثار تاریخی را ندارد، ادامه داد: آن‌ها نهایت تلاش خود را برای ارجمند دانستن آثار تاریخی می‌کنند و برای صیانت از این اموال عمومی و ارزشمند فرهنگی و تاریخی تلاش می‌کنند. در توافقی که میان ما و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شد، تعیین شد که تغییر مالکیت آثار تاریخی در اختیار این ستاد هیچ منعی ندارد، تنها بحث مهم در این زمینه جلوگیری از هدر رفتن و نابودی این آثار است که ما با تمام قوا از آن‌ها حفاظت می‌کنیم، چون مسوولیت شرعی و قانونی داریم.

وی با تأکید بر اظهار علاقه‌ی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی بر کیفیت نگهداری از آثار تاریخی، گفت: این ستاد مقداری از رفتار سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته نسبت به آثار تاریخی گله‌مند بود. به همین دلیل، امروز قول دادیم که نهایت همکاری را با این ستاد درباره‌ی بناهای تاریخی داشته باشیم. در این زمینه، به یک فهرست از مجموعه بناهای تاریخی در اختیار ستاد نیاز داریم که به‌دنبال آن، هیأتی را فراهم کنیم تا در زمینه‌ی کیفیت نگهداری و حفاظت از بناها، این ستاد را راهنمایی کند. این کار یک اقدام مشترک در این زمینه است.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: با برگزاری جلسه‌ی صبح امروز، نگرانی من نسبت به وضعیت آثار تاریخی در اختیار این ستاد برطرف شد، چون آن‌ها کاملا آمادگی دارند تا مجموعه آثار فرهنگی منقول و غیرمنقول را در یک کار کارشناسی دقیق قرار دهند. آن‌ها خوشحال می‌شوند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشورت فنی و علمی برای حفاظت از آثار تاریخی در اختیارشان قرار دهد.

وی بیان کرد: در این جلسه‌ی نسبتا طولانی که حدود 5 / 2 ساعت طول کشید، پیشنهاد شد آثاری که نگهداری از آن‌ها برای ستاد فرمان امام (ره) مشکل دارد، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه‌ها و حتی مراکزی که توان نگهداری از آن‌ها را دارند، منتقل شوند تا بهره‌برداری بهتری از این بناها و آثار تاریخی شود. امیدوارم کمیته‌ی مشترک میان ما و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرچه سریع‌تر فهرست این آثار تاریخی را فراهم کند تا ما با خاطری جمع از آن‌ها حفاظت کنیم. اگر ما در این زمینه نجنبیم نمی‌توانیم به خوبی از آثار مراقبت کنیم.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به صحبت معاون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درباره‌ی نداشتن آمادگی و لوازم، امکانات و متخصصان مناسب برای نگهداری از همه‌ی آثار تاریخی در اختیارشان، گفت: اعتقاد داریم این آثار متعلق به همه‌ی مردم است و به‌عنوان سند هویت فرهنگی باید حفاظت شود. بنابراین ستاد فرمان امام (ره) اعلام کرد که قصد دارد این آثار را در موقعیتی بهتر و به‌صورت کاملا فرهنگی قرار دهد.

او درباره‌ی وضعیت خریدن آثاری که در تملک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هستند، توضیح داد: ممکن است آن‌ها برخی از آثارشان را به‌صورت هبه در اختیار موزه‌ها و حتی به نیابت از خود ستاد، در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند تا با دادن کاربری مناسب بتوان از آن‌ها حفاظت کرد. تمایل عمومی ستاد فرمان امام (ره) بهره‌برداری کامل فرهنگی از آثاری است که در اختیار آن‌ها قرار دارد. آن‌ها تعداد زیادی کتاب تاریخی دارند که ما می‌توانیم وظیفه‌ی نگهداری از آن‌ها را برعهده بگیریم.

حجت در پاسخ به این پرسش که فروش هر کدام از بناهای تاریخی در اختیار ستاد امام (ره) امکان به‌وجود آوردن وضعیت مشابه دیگر بناهای تاریخی را که به‌راحتی تخریب شدند به‌وجود می‌آورد، گفت: مسوولان ستاد فرمان امام (ره) اظهار کرده‌اند که جانب رعایت را برای کسانی که قصد خرید این آثار را دارند، فراهم می‌کنند و مراقب هستند این‌گونه آثار که از نظر فرهنگی و تاریخی ارزشمند هستند، به چه کسانی داده می‌شوند.

وی تأکید کرد: فکر می‌کنم وقتی تفاهم عمومی و جهت‌گیری‌ها با هم یکسان باشد، حل کردن موارد کار سختی نیست. مانند مزایده‌ای که برای خانه‌ی «مهدوی» گذاشته شد و کسی برای خریدن آن مراجعه نکرد. این نشان می‌دهد که حتی به‌ساز و به‌فروش‌ها هم نباید سراغ چنین ملکی بروند، چون در یک دایره‌ی بسته قرار می‌گیرند. به همین دلیل، مسوولان ستاد فرمان امام (ره) تأکید کردند که مناسب‌ترین افراد با مناسب‌ترین کاربری‌ها برای آثار تاریخی در نظر گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد‌: اگر مجموعه‌ی خانه‌ی پیرنیا و مهدوی و دبیرستان «ژاندارک» را در کوچه‌ی پیرنیا مد نظر بگیریم و دیگر بناهای نامناسب اطراف را از این مجموعه حذف کنیم، این ملک‌ها مانند جواهری می‌درخشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: میزان ارزش افزوده در نگهداری آثار تاریخی از همه‌چیز بیشتر است، ارگانی مانند ستاد فرمان امام (ره) تعدادی از بناهای تاریخی را در اختیار دارد که باید به‌عنوان ذخیره و دارایی حقیقی تحت اختیار خود از آن‌ها حفاظت و نگهداری کند.

او با اشاره به صحبت‌هایی که در جلسه درباره‌ی برخی بناهای تاریخی در اختیار ستاد در تهران شد، توضیح داد: درباره‌ی مهمان‌پذیر «گیلان‌ نو» نیز این بحث مطرح شد که کسی می‌تواند صاحب این مهمان‌پذیر شود که قصد حفاظت از آن را داشته باشد. قرار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ستاد فرمان امام (ره) از امروز این است که آنچه در گذشته اتفاق افتاده، با آنچه در آینده رخ می‌دهد متفاوت باشد.

وی گفت: ما هزاران تپه‌ی تاریخی و همچنین حدود 300هزار بنای شناخته‌شده و ناشناخته در کشور داریم که وظیفه‌ی حفاظت از آن‌ها را برعهده گرفته‌ایم؛ اما هیچ کشوری در دنیا تا کنون این کار را انجام نداده است که یک مجموعه‌ی فرهنگی را بخرد، این حرف درست و منطقی نیست. دولت به نمایندگی از مردم، مالک ارزش‌های فرهنگی هر بنای تاریخی است. بنابراین در هر شیء و بنای تاریخی یک مشارکت وجود دارد، آن مشارکت ارزش فرهنگی است که متعلق به مردم است.

او با تأکید بر این‌که همه‌ی مردم ایران در بناهای تاریخی دارای ارزش فرهنگی شریک هستند، اظهار کرد: این شیوه‌ی فکر، غلط است که دولت برای حفاظت از آثار تاریخی باید همه‌ی آن‌ها را در مالکیت خود درآورد. با توجه به میزان مالکیت آثار تاریخی در اختیار مردم، امکان تملک آن‌ها را نداریم؛ ولی می‌توانیم با طرح‌های مختلف از این آثار حفاظت کنیم، ما فقط به‌عنوان نایب مردم و از طریق قانونی و شرعی، وظیفه‌ی حفاظت از آثار را داریم؛ اما به این نکته نیز باید توجه کرد که مالک یک بنای تاریخی صرفا با اعتبار مالکیتش نمی‌تواند یک اثر تاریخی را از بین ببرد.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گام بعدی معاونت میراث فرهنگی را صحبت کردن با دیوان عدالت اداری دانست و تأکید کرد: قصد داریم با این بخش نیز به‌صورت منطقی علمی‌، دینی و اجتماعی وارد مذاکره شویم. مجموعه قوانینی وجود دارند از آنچه که امام (ره) به یادگار گذاشته‌اند. همچنین با توجه به نظرات و فرامین مقام معظم رهبری در ارتباط با آثار تاریخی، می‌توانیم با دیگر دستگاه‌های اداری با هدف حفاظت از آثار تاریخی وارد مذاکره شویم. بدون شک، این مسأله در دیوان عدالت اداری نیز برطرف می‌شود.

حجت افزود: فکر می‌کنم منطقی که در ایجاد سازمان میراث فرهنگی و تصویب قوانین و مراجع عمومی کشور وجود دارد، بسیار متصل و دقیق است. به همین دلیل ما موظف هستیم از تخریب آثار تاریخی جلوگیری کنیم.

وی درباره‌ی طرح 50 درصدی مرمت مشارکتی مردم و سازمان میراث فرهنگی، گفت: راه حل‌های بسیار متنوعی در دنیا برای نگهداری از آثار تاریخی وجود دارد. در برخی موارد، مالک امکان سرمایه‌گذاری دارد و فقط از سازمان میراث فرهنگی در بحث فنی کمک می‌گیرد، در برخی از موارد نیز مالک به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و حتی در برخی مواقع، مالک به قرض نیاز دارد تا بتواند بنای تاریخی خود را مرمت کند که در هر زمینه، سازمان میراث فرهنگی به مالکان کمک می‌کند. کافی است که ما در ذهن خود، این باور را داشته باشیم که مکلفیم از آثار تاریخی حفاظت کنیم.

او با اشاره به 30 سال تجربه‌ی کاری‌اش در این حوزه، اظهار کرد: حساسیت رسانه‌ها نشان می‌دهد که مردم نسبت به این موارد حساس هستند، نبض این قضیه در دست ما است، می‌دانیم که مردم در این زمینه هیچ مشکلی ندارند، به شرط این‌که ما نیز از آن‌ها حمایت کنیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت رسانه‌ها در حوزه‌ی میراث فرهنگی، گفت: هیچ راهی به‌جز همکاری با رسانه‌ها نداریم، هرگز ممکن نیست میراث فرهنگی یک کشور بدون مشارکت عموم مردم و نمایندگان آن‌ها که رسانه‌ها هستند، اداره شود، من حضور همه‌ی خبرنگاران را برای دفاع از میراث فرهنگی غنیمت می‌شمارم و معتقدم رسانه‌ها چشم و گوش سازمان و مردم هستند.

او درباره‌ی وضعیت خانه‌ی «ظهیرالاسلام» نیز توضیح داد: آقای نجفی - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در این‌باره با وزیر کار صحبت کرد و قرار است جلسه‌ای با مسوول سازمان تأمین اجتماعی برگزار شود. پیشنهاد آن‌ها این است که این ساختمان با نظارت و مدیریت سازمان میراث فرهنگی مرمت شود.

وی ادامه داد: موقعیت فوق‌العاده‌ی خانه‌ی ظهیرالاسلام می‌تواند این بنای تاریخی را به مرکزی برای روابط عمومی یا دفتر آی‌تی سازمان تأمین اجتماعی تبدیل کند. این افتخار نیست که بخواهیم چنین ساختمان تاریخی‌ای را پارکینگ طبقاتی کنیم، در حالی که می‌توان آن را یک نشانه شهری کرد.

حجت همچنین درباره‌ی پست قائم‌مقامی‌اش در این سازمان نیز اظهار کرد: رییس برخی سازمان‌ها که در تشکیلات اصلی خود پست قائم‌مقام ندارند، می‌تواند از دولت این پست را به‌صورت موقت بگیرد. به همین دلیل، آقای نجفی از آقای نوبخت با گرفتن دو ستاره، پست قائم‌مقامی را برای من گرفت؛ ولی با رفتن من از این سازمان، این پست نیز از بین می‌رود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۸:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92061710691
  • خبرنگار : 71191