هشدار سوئد و لهستان نسبت به پیامدهای حمله ‌آمریکا علیه سوریه

سوئد و لهستان با اعلام اینکه هر اقدام بین‌المللی برای حل مشکل سوریه چندین دهه‌ به طول خواهد انجامید، نسبت به اتخاذ هرگونه واکنشی شتاب‌زده در قبال این بحران هشدار دادند.

سوئد و لهستان با اعلام اینکه هر اقدام بین‌المللی برای حل مشکل سوریه چندین دهه‌ به طول خواهد انجامید، نسبت به اتخاذ هرگونه واکنشی شتاب‌زده در قبال این بحران هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی لوکال، کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد در کنفرانس منطقه‌ای ناتو در لتونی عنوان کرد که غرب بی‌ثباتی‌ای که خاورمیانه را در برگرفته است، نادیده می‌گیرد.

بیلدت در این خصوص تصریح کرد: بیایید واقع‌گرا باشیم. ما شاهد جنگ روزافزون داخلی در این منطقه هستیم و تنها نظر منطقی که من می‌توانم در این خصوص بدهم که شانس موفقیت داشته باشد این است که به آنجا لشکرکشی کرده و طی 30 سال دوباره این کشور را بازسازی کنیم. آیا تمایلی برای این کار وجود دارد؟ خیر.

وی افزود: این یک مساله بسیار پیچیده است. یک راه حل ساده برای این مشکل وجود ندارد.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان با اشاره به مداخله‌های پیشین غرب در عراق و لیبی و پیامدهای آن، خواستار رعایت احتیاط در این خصوص شد.

وی در این باره عنوان کرد: آیا شما واقعا می‌خواهید یک عراق دیگر به وجود آورید؟ آیا آن ایده خوبی بود؟ آیا ارزش خون‌هایی که ریخته شد را داشت؟ باید پیش از مداخله، پیامدهای آن را در نظر گرفت.

وی از اقدام باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ارجاع تصمیم‌گیری در خصوص حمله نظامی به سوریه به کنگره آمریکا حمایت کرد.

سیکورسکی در واکنش به موضع سازمان ملل گفت: شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه‌ای که بر عهده دارد عمل نمی‌کند. اکنون کشورهای جاه‌طلب و خودخواه در این شورا به دنبال منافع خود هستند. به نظر من راهی بهتر از اعتراض بشریت به استفاده از تسلیحات شیمیایی نیست.

پس از اینکه کشورهای غربی انگشت اتهام خود را به سوی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نشانه رفتند و دولت او را مسئول حمله شیمیایی ماه گذشته میلادی دانستند، روسیه و چین بارها هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه و پیگیری و متهم کردن بشار اسد را در شورای امنیت را وتو کردند.

اتحادیه اروپا روز شنبه خواستار واکنش "جدی" به بحران سوریه شد و از شورای امنیت خواست تا به وظایفش عمل کند.

لهستان که متحد آمریکا در جنگ عراق و افغانستان بود، از شرکت در حمله نظامی احتمالی به سوریه خودداری کرده است. سوئد نیز همکاری در این حمله را منوط به حمایت سازمان ملل از آن کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات بازرسان شیمیایی سازمان ملل، حمله احتمالی را به تعویق بیاندازد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061710519
  • خبرنگار :

برچسب‌ها