کاخ سفید: نمی‌توانیم بگوییم حتما در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، سازمان اطلاعات ‌آمریکا قادر نیست به طور حتم اعلام کند که آیا در اطراف دمشق از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، سازمان اطلاعات ‌آمریکا قادر نیست به طور حتم اعلام کند که آیا در اطراف دمشق از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، ‌در این بیانیه که روز شنبه و در پی نشست شورای امنیت مرکزی آمریکا صادر شد، اعلام شده، سازمان اطلاعات این کشور قادر نسیت به طور قطع استفاده یا عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در اطراف دمشق اعلام کند اما براساس سیاق بیانیه مذکور مقامات آمریکا تمایل دارند نظام سوریه را مسئول استفاده از این سلاح‌ها جلوه دهند.

در بیانیه‌ مذکور تاکید شده که سازمان اطلاعات آمریکا همچنان به جمع‌آوری اطلاعات برای ثابت کردن آنچه اتفاق افتاده ادامه می‌دهد.

در این بیانیه همچنین آمده است: سازمان اطلاعات آمریکا به ده‌ها گزارشی که از شاهدان عینی جمع‌آوری شده و نیز گزارش‌های تهیه شده درباره نمونه‌های گرفته شده از کشته‌های این حادثه پیش از مرگشان، به دیده اعتبار می‌نگرد.

در بیانیه مذکور اشاره شده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این نشست را با هدف بحث درباره استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه برگزار کرد.

این نشست که موضوع آن تحولات اخیر سوریه، به ویژه مساله احتمال استفاده از مواد سمی کشنده در نواحی دمشق بود، به ریاست اوباما و با حضور تمامی مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا و مسئولان سیاست خارجه این کشور برگزار شد.

علاوه بر این جان کری، وزیر امور خارجه و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در این نشست حضور نداشتند و از طریق کانال‌های ارتباطی محرمانه در نشست مذکور مشارکت کردند.

جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، جیمز کلابر،‌ مدیر سازمان اطلاعات ملی ‌آمریکا، مارتین دمپسی، رئیس هیات ستاد مشترک ارتش آمریکا، سوزان رایس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی،‌ سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل و جمعی دیگر از مسئولان بلندپایه این کشور از دیگر شرکت‌کنندگان در نشست مذکور بودند.

در این نشست فهرست بلندبالایی از سناریوهای احتمالی به رئیس‌جمهوری ‌آمریکا ارائه شد که در این سناریوها بر مشارکت آمریکا و جامعه جهانی در پاسخ به استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی تاکید شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060301816
  • خبرنگار : 71434