همایش بین‌المللی دکترین مهدویت

اعرافی: انتظار برگرفته از احساسات و عواطف انسانی است

رییس جامعة‌ المصطفی العالمیه گفت: انتظار یک پدیده روان‌شناختی و برگرفته از هیجانات درونی و عاطفی است اگر انتظار به یک انسان عالی و متعالی وصل شود تاثیرات تربیتی و روان‌شناختی زیادی دارد.

رییس جامعة‌ المصطفی العالمیه گفت: انتظار یک پدیده روان‌شناختی و برگرفته از هیجانات درونی و عاطفی است اگر انتظار به یک انسان عالی و متعالی وصل شود تاثیرات تربیتی و روان‌شناختی زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله اعرافی در نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت اظهار کرد: انتظار یک مفهومی است زنجیره‌وار که با سلسله مفاهیم دیگر ارتباط دارد و از مفاهیم کلیدی و اثرگذار در تربیت نسل‌ها است.

وی در ادامه با مطرح کردن مفهوم انتظار از یک نگاه روان‌شناختی، گفت: انتظار یکی از پدیده‌های روان‌شناختی و برگرفته از احساسات و عواطف درونی انسان‌ها است. انتظار از پدیده هیجانات اشخاص به شمار می‌آید انتظار و چشم‌ براهی در تمام ملل و ادیان وجود دارد.

اعرافی گفت:‌ انتظار از یک طرف مبتنی بر مبانی نظری و از طرف دیگر مبتنی بر مبانی علمی است. چشم انتظار بودن باعث می‌شود که یک سری اعتقادات در انسان به وجود بیاید پس انتظار یک اعتقاد و باور در انسان‌ها است.

رییس جامعة‌ المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: انتظار معطوف به چیزی ورای انسان و معقولات انسانی است، ما در زندگی روزمره خود نیز گاهی انتظاراتی داریم که به سادگی از کنار آن می‌گذریم ولی گاه انتظاری داریم مثل انتظار یعقوب.

وی گفت: انتظار نسبت به حوادث بد دغدغه آفرین و مضر است، ولی گاهی انتظار معطوف به یک شخص متعالی می‌شود که این باعث شادابی و نشاط در انسان‌ها می‌شود و آثار روانی و تربیتی زیادی دارد.

اعرافی در ادامه گفت: انتظار در مبحث روان‌شناختی این است که دو عنصر درد، فراق و دوری و انتظار امید به آینده را در انسان‌ها به وجود می‌آورد.

رییس جامعة‌ المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: انتظار در حوزه روان‌شناختی یک مفهوم کلیدی است نه مفهوم مجرد و انتظار با یک سلسله مفاهیم دینی دیگر نیز مرتبط می‌شود. هرگز نباید مقوله انتظار را جدای از اندیشه‌های مهم دینی تلقی کنیم که اگر اینگونه باشد آسیب می‌بینیم.

وی ادامه داد: انتظار در کانون اندیشه‌ها و معرفت‌های بنیادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرد و این عوامل بین تمام انسان‌ها مشترک است ولی انتظاری که ما در مکتب اسلامی و در مکتب اهل بیت(ع) داریم یک نکته کلیدی دیگر نیز دارد و آن این است که انتظار در مکتب اهل بیت(ع) ضمن اینکه سیاسی، اخلاقی و اجتماعی است یک انتظار زنده و پویا است گرچه این انتظار در آینده رخ می‌دهد ولی سیمای آن برای جامعه اسلامی ترسیم شده و الگودار است.

اعرافی در ادامه با اشاره به چند راهبرد مهم در حوزه انتظار و تربیت منتظرانه گفت: انتظار جامع و زنجیروار است و هیچگاه نباید مقوله انتظار را از دین جدا کنیم چرا که اگر اینگونه شود جهت‌گیری ما درست نمی‌شود.

رییس جامعة‌ المصطفی العالمیه اظهار کرد: دومین نکته‌ای که در مساله انتظار باید مورد توجه قرار گیرد این است که انتظار بین تمام ادیان و مذاهب مشترک است و باید به این مشترکات اهتمام بورزیم و حضور مهمانان خارجی نشان از همین اهتمام دارد.

وی افزود: نکته سومی که در مورد انتظار وجود دارد این است که انتظار را باید آسیب‌شناسانه دنبال کنیم و در این راستا 10 آسیب مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم تا دچار مشکل نشویم.

اعرافی در پایان گفت: نکته چهارمی که در راهبردهای انتظار باید به آن توجه کنیم این است که مقوله انتظار را باید در نظام‌های آموزشی و تربیتی به کار ببریم، اگر این چهار راه را مورد توجه قرار دهیم می‌توانیم به سمت مهدویت و اجرایی کردن آن در جامعه پیش برویم و در مقابل ظلم‌ها و نابرابری‌های بزرگ بایستیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ تیر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92040201023
  • خبرنگار : 71461