بیژن ارژن انتقاد به داوری در جشنواره شعر فجر را طبیعی میداند. او همچنین میگوید، انتخاب شاعر مردمی اولینبار بود که به جشنواره اضافه میشد و دچار یکسری ضعفهایی بود که طبیعی است.
این شاعر و عضو شورای علمی هفتمین جشنواره شعر فجر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی داوریهای این جشنواره عنوان کرد: برگزیدگان جشنواره با انتخاب داوران در هر بخش انتخاب شدهاند، که طبیعتا اگر داوران کسان دیگری بودند، برگزیدگان هم تغییر میکردند، چرا که شعر و اساسا هنر متر و معیار صددرصدی ندارد و سلیقهی داوران در انتخابها بسیار تأثیرگذار است که البته این یک امر طبیعی است و انتقادها هم نسبت به داوریها همیشه وجود داشته است و شاید تنها نفرات اولی اعتراضی نداشته باشند و حتا نفرات دوم و سوم هم ممکن است اعتراض کنند.
او افزود: در این دوره هم داوران شناخته شده بوند و افرادی بودند که دارای شناسنامهای روشن در شعر هستند، پس باید رأی آنها را پذیرفت.
ارژن همچنین درباره معرفی «شاعران مردمی 10 سال اخیر» در جشنواره شعر فجر گفت: انتخاب شاعران مردمی حرکت خوبی است که بالأخره باعث میشود نگاه مردم هم دیده شود، اما باید مشخص شود که این انتخاب چگونه بوده و دقیقا از چه نگاهی صورت گرفته است. اگر تحقیق میدانی صورت گرفته، باید مشخص شود که دقیقا از چه کسانی پرسیده شده و در کجا اتفاق افتاده است؛ اینکه مثلا در دانشگاهها، انجمنهای ادبی و یا جاهای دیگر بوده است. از طرف دیگر هم به هر حال شعر یک حوزه تخصصی است و اگر صرفا نظر مردم باشد، ممکن است دقیق نباشد، چرا که موج رسانه در انتخاب مردم بسیار تأثیرگذار است و اگر مردم هم نظری میدهند و کسانی انتخاب شدهاند، به این معنی نیست که واقعا مردمیترین شاعران هستند، چرا که شاعر مردمی باید در همه طیفها مردمی باشد و اگر معیارمان برای انتخاب شاعر مردمی محبوبیت است، باید آن را تعریف کرد. ممکن است شاعرانی باشند که دولتی نباشند، اما خیلی محبوب باشند.
او با اشاره به معرفی حمیدرضا برقعی به عنوان «شاعر مردمی 10 سال اخیر» گفت: آقای برقعی شاعر خوبی است و انتخاب او به خاطر اشعاری است که برای اهل بیت (ع) سروده است و حضوری که در تکیهها داشته، در این انتخاب تأثیرگذار بوده است؛ در واقع مردم با این انتخاب، به اهل بیت (ع) رأی دادند.
این شاعر همچنین اظهار کرد: به هر حال امسال انتخاب شاعر مردمی اولینبار بود که به جشنواره اضافه میشد و دچار یکسری ضعفهایی بود که طبیعی است و همین که برای اولینبار این اتفاق افتاد، میتواند مثبت باشد تا برای سال بعد هم ضعفهای آن برطرف شود و معیار مشخصی هم برای انتخاب شاعر مردمی تعریف شود.
ارژن همچنین با ارائه پیشنهادی برای انتخاب شاعر مردمی گفت: میتوان از طریق اس ام اس یا با معرفی یک سایت این نظرسنجی مردمی را انجام داد که میتواند روش بهتری باشد.
این شاعر در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره شعر جوانان در جشنواره شعر فجر اظهار کرد: بها دادن بیش از حد به شعر جوان در جشنواره شعر فجر باعث میشود که شعر جوانان کمال نیابد و دچار ناپختگی شود.
او افزود: این توجه بیش از حد باعث میشود افراد برگزیده در توهم استادی بیافتند و بعد از جشنواره هم اثری ارائه ندهند. ما باید ببینیم میخواهیم چه کاری برای افراد برگزیده انجام دهیم و چه برنامهای برای آنها داریم که بعد از جشنواره این شاعران دچار سرخوردگی نشوند.
او ادامه داد: برخی شاعرانی که در دورههای گذشته در جشنواره برگزیده بودهاند، امروز کسی سراغی از آنها نمیگیرد و یا دعوتی از آنها نمیکند. جشنواره هر سال برگزار میشود، اما متأسفانه پس از جشنواره تا سال بعد مختومه میشود.
این شاعر با اشاره به اینکه از سال آینده داوریها تنها بر روی کتاب شاعران صورت میگیرد، گفت: امروز جشنواره شعر فجر به یک قوام رسیده است و با تمهیداتی که شورای علمی درنظر گرفته، سال آینده در جشنواره تنها کسانی داوری میشوند که دارای کتاب باشند و داوران تنها کتابهای شاعران را ارزیابی میکنند و این اتفاق باعث میشود خود مردم هم یک داوری ضمنی داشته باشند، چرا که تیراژ کتابها مشخص است و استقبال مردم را نشان میدهد.
او همچنین گفت: جشنواره شعر فجر جایگاه بسیار بالایی دارد، اما شبکههای تلویزیونی هیچ توجهی به آن نداشتند و این در حالی است برای جشنواره فیلم فجر از مدتها قبل برنامههای ویژهای را درنظر میگیرند. به طور کلی از شعر که از قدیمیترین هنرهای ماست، در تلویزیون هیچ صحبتی نمیشود و به سینما که یک هنر بیگانه است و زاییده مدرنیته است، توجه زیادی میشود و از مدتها قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر برنامههای ویژهای را برای آن درنظر میگیرند.
بیژن ارژن در پایان صحبتهای خود عنوان کرد: از مسائل مهمی که برای شاعران ما وجود دارد، وضعیت و امور مالیشان است. واقعا شأن شاعران ما بالاتر از این است که دغدغه نان داشته باشند و این همه هزینههایی که برای جشنوارهها میشود، باید مشخص شود که چگونه است و باید در این خصوص توجه ویژهای به شاعران شود، چرا که وقتی شاعران اجاره ماه یا پول توجیبی ندارند و مدام برای امور مالیشان مضطرباند، صحبت از شعر هم فایدهای ندارد.
انتهای پیام