پاسخ دبیر جشنواره‌ی شعر فجر به انتقادها درباره‌ی «شاعر مردمی»

دبیر جشنواره شعر فجر گفت: شاید برخی شاعران دوست داشتند خودشان به عنوان «شاعر مردمی» معرفی شوند و اگر کسان دیگری هم معرفی شده بودند، باز هم این انتقاد‌ها مطرح می‌شد.

دبیر جشنواره شعر فجر گفت: شاید برخی شاعران دوست داشتند خودشان به عنوان «شاعر مردمی» معرفی شوند و اگر کسان دیگری هم معرفی شده بودند، باز هم این انتقاد‌ها مطرح می‌شد.

رضا حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به انتقادهای مطرح‌شده به معرفی «شاعران مردمی 10 سال اخیر» (علیرضا قزوه و حمیدرضا برقعی) در جشنواره شعر فجر، گفت: در انتخاب شاعر مردمی 10 سال اخیر، محبوبیت شاعران مد نظر بوده؛ نه سطح علمی آن‌ها.

او در ادامه عنوان کرد: روش ما در این انتخاب علمی بوده و از سوی متخصصان طراحی شده و حتا از سوی کسانی که اکنون به این انتخاب و شیوه آن انتقاد دارند،‌ مورد حک و اصلاح قرار گرفته است. نمونه‌گیری ما خوشه‌یی و طبقه‌بندی بوده و برای پر کردن پرسشنامه‌ها به سراغ همه قشرها رفته‌ایم. این پرسش‌نامه‌ها در کل کشور توزیع شده است و دانشجویان و استادان دانشکده‌های ادبیات کشور، برخی از مدرسه‌های فرهنگ کشور‌، نشرهای ادبی‌، مخاطبان کتاب‌های شعر و مخاطبان عام مورد پرسش قرار گرفته‌اند. حتا سراغ خبرگزاری‌های حوزه فرهنگ هم رفته‌ایم. افرادی که به این عنوان معرفی شده‌اند، شاعران مورد علاقه مردم هستند.

حمیدی با بیان این‌که در این انتخاب سطح علمی شاعران مدنظر نبوده است، گفت: هدف ما از برگزاری این انتخاب این نبوده که شاعرانی که از نظر علمی سطح بالایی دارند، مشخص شوند؛ بلکه تلاش ما این بوده که نظر مردم را بدانیم و متوجه باشیم که آن‌ها به چه چیزی علاقه‌مندند و اگر نظر مردم با نظر علمی ما یکی نباشد، نباید اعتراض کنیم.

دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر درباره نتایجی که از این پرسش‌نامه‌ها استخراج شده است، گفت: از پرسش‌نامه‌های پرشده اسم 196 شاعر استخراج شده که یکی از آن‌ها یک رأی داشته و یکی هم بالاترین رأی را به دست آورده است.

حمیدی درباره انتخاب شاعر مردمی 10 سال اخیر گفت: این عنوان‌، عنوان محبوب‌ترین شاعر است؛ وگرنه در کشور ما شاعران بزرگی هستند که از نظر محتوا و اعتبار، بالاترین جایگاه را دارند، اما اسم آن‌ها به عنوان برگزیده نیامده است. در ورزش هم به همین صورت است؛ شاید قهرمان جوانی در مسابقه‌های جهانی و منطقه‌یی مدال‌های زیادی را کسب کند و رکوردی را بزند و به عنوان رکوردار 50 سال اخیر مطرح شود. نباید قضاوت ما بر اساس سن باشد.

او سپس درباره افرادی که به عنوان «شاعران مردمی 10 سال اخیر» معرفی شده‌اند‌، گفت: آقای علیرضا قزوه که باسابقه است و کتاب آقای حمیدرضا برقعی به چاپ بیستم رسیده است. حتا کتابش جزو کتاب‌های برتر هم بوده است. سؤال دوم این پرسش‌نامه این بوده که به نظر شما بهترین کتاب شعر منتشرشده در 10 سال اخیر کدام است؟ رتبه اول را «سه‌گانه» فاضل نظری‌، رتبه دوم را «گریه‌های امپراطور» فاضل نظری، رتبه سوم را «طوفان واژه‌ها»ی حمیدرضا برقعی و رتبه چهارم را «آن‌ها»ی فاضل نظری کسب کرده است. رتبه‎های بعدی هم به «حفره‌ها» از گروس عبدالملکیان و «حق‌السکوت» از محمدمهدی سیار تعلق دارد.

رضا حمیدی در پایان هم تأکید کرد: انتخاب‌های این نظرسنجی دور از واقعیت نیست و در واقع ما نمی‌خواستیم جایگاه علمی شاعران را مشخص کنیم؛ بلکه تنها محبوبیت شاعران سنجیده شده است و در این زمینه رسانه‌ها هم نقش دارند. تلویزیون بارها شعرهای برقعی را که درباره اهل بیت (ع) سروده، پخش کرده است. اما برخی از شاعران ما کم‌تر در رسانه‌ها حضور دارند و نباید انتظار داشته باشند که در خاطر بمانند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120906455
  • خبرنگار :