یکی از اصولی که در بهبود و رشد روابط انسان با دیگران، تأثیر شگرفی دارد، مدارا و تحمل دیگران است.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضرورت این بحث ناشی از آن است که دشمنان دین و دین ستیزان، اسلام را دین خشونت و مسلمانان را خشونتگرا معرفی کرده و به القای دهها شبهه پرداختهاند. از سوی دیگر چالشها و نزاعهای سیاسی، عقیدتی و اجتماعی مسلمانان سبب شده است که دهها پرسش در جامعه دینی به وجود آید.
هر چند اصل در اسلام، مدارا است اما نرمش بی حساب و عدم قاطعیت بجا، آدمی را به عنصری ضعیف، ترسو و بی عرضه تبدیل میکند. آن چه مورد نظر اسلام است، آسانگیری در عین قدرت و قاطعیت است؛ نه خشونت مطلق و نه مدارای مطلق.
در کلام روز امروز به چند حدیث زیبا از معصومین(ع) که کلام و سخن آنها واقعا سعادت بخش و راهنمای ما در همه زمینههاست اشاره میکنیم که اهمیت صفت مدارا با یکدیگر و جایگاه آن را نشان میدهد.
پیامبر خدا(ص) در ارتباط با کسی که از مدارا محروم باشد از چه چیزی محروم است؟ میفرمایند: "همانا در نرمی، فزونی و برکت است و کسی که از نرمی محروم باشد، از خیر محروم شود1".
رسول مکرم اسلام همچنین درباره ثمرات اجتماعی مدارا فرمودند: "نرمی با هیچ چیز همراه نشد جز اینکه آن را آراست و از هیچ چیز برداشته نشد ، مگر این که آن را زشت ساخت2".
امام صادق(ع) نیز میفرمایند: "هر که در کارهای خود ملایمت داشته باشد، به آنچه از مردم میخواهد دست یابد3".
اما در این باره که چه چیزهایی در مدارا نهفته است؟ امیرمومنان حضرت علی(ع) فرمودند: " آن کس که به نرم خویی رفتار کند، کامیاب گردد و مدارا مشکلات را آسان میکند و اسباب را فراهم میسازد4".
یکی از آثار مدارا، رفع کدورت و اختلاف و تقویت انسجام و وحدت ملی است. امام علی (ع) در این باره میفرماید: " با مردم مدارا کن تا از مکر و تزویر آنها در امان مانی5".
منابع:
1- الکافی: 2 / 119 / 7 منتخب میزان الحکمة: 240
2- الکافی: 2 / 119 / 6 منتخب میزانالحکمة: 240
3- الکافی: 2 / 120 / 16 منتخب میزانالحکمة: 240
4- غررالحکم و دررالکلم، ج2، ص45
5- غررالحکم و درر الکلم، ج4، ص 15
انتهای پیام