عضو انجمن تولیدکنندگان اتانول در گفت‌وگو با ایسنا:

چین هم از بنزین 35درصد متانول استفاده نمی‌کند/این کار هیچ مزیتی ندارد

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان اتانول با اشاره به جنبه عمدتا تبلیغاتی بحث‌های مطرح شده درباره افزودن 35 درصد متانول به بنزین کشور گفت: استفاده از مخلوط بنزین و اتانول به عنوان سوخت خودروها در کشور فعلا فقط در حد یک پروژه تحقیقاتی و آزمایشگاهی بوده و به‌ تولید انبوه نرسیده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان اتانول با اشاره به جنبه عمدتا تبلیغاتی بحث‌های مطرح شده درباره افزودن 35 درصد متانول به بنزین کشور گفت: استفاده از مخلوط بنزین و اتانول به عنوان سوخت خودروها در کشور فعلا فقط در حد یک پروژه تحقیقاتی و آزمایشگاهی بوده و به‌ تولید انبوه نرسیده است.

پیروز پروین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که تنها کشور دنیا که از مخلوط بنزین و متانول به عنوان سوخت خودروها استفاده می‌کند چین است، گفت: به دلیل این‌که چین بزرگترین تولید‌کننده متانول از زغال‌سنگ در دنیاست، کاربردی برای مازاد تولید خود در این زمینه پیدا کرده است و از آنجا که استاندارد‌ها در چین چندان قوی نیست، این کشور از بنزین مخلوط با متانول به عنوان سوخت خودروها استفاده می‌کند.

وی افزود: حتی در چین هم متانول تا 15 درصد با بنزین مخلوط می‌شود و در کشور‌های دیگر اصولا چنین کاری انجام نمی‌شود و دلیلی هم برای انجام آن وجود ندارد، چرا که افزودن متانول به بنزین علاوه بر این‌که صرفه اقتصادی ندارد و باعث کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، مشکلات زیست محیطی نیز به همراه دارد.

او با بیان این‌که متانول در چین از زغال‌سنگ و در ایران از گاز طبیعی بدست می‌آید، خاطرنشان کرد: این هنر نیست که بنزین را با متانول مخلوط کنیم، چرا که این کار هیچ مزیتی ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان اتانول با اشاره به این‌که تنها شرکت کانادایی متانکس دارای فناوری افزودن متانول به بنزین در دنیا است، افزود: این شرکت فن‌آوری خود را به چینی‌ها داده و به نظر می‌رسد ایران نیز قصد دارد در این زمینه با چینی‌ها همکاری کند. اگرچه بیشتر مباحث مطرح شده تاکنون هیاهوی بسیار برای هیچ بوده است، چرا که فعلا فقط در مقیاس آزمایشگاهی کارهایی انجام شده و اصلا به تولید نرسیده است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

پروین با تایید نگرانی‌های به وجود آمده در مورد خطرناک ‌بودن بنزین با مخلوط متانول افزود: این نوع سوخت برای سلامتی مشکل‌ساز بوده و کور‌کننده و کشنده است و برخی می‌گویند با توجه به کیفیت فعلی بنزین اگر متانول هم به آن اضافه شود خطرناکتر هم می‌شود.

به گفته وی تاکنون هیچ یک از خودروسازان داخلی و خارجی به جز شرکت‌های چینی استفاده از بنزین مخلوط با متانول را در محصولاتشان تائید نکرده‌اند، چرا بنزین متانو‌ل‌دار می‌تواند آسیب زیادی به سیستم سوخت‌رسانی و قطعات پلاستیکی خودرو وارد کند و در مجموع عمر مفید خودرو را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، انتقادات کارشناسان و خودروسازان از استفاده از بنزین متانول دار در کشور در حالی مطرح شده که مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به تازگی مدعی شده است که بنزین متانول‌دار در صورت استفاده درست مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گفته علی بساق زاده، متانول از خانواده الکل‌ها و دارای اکسیژن است؛ بنابراین کیفیت سوخت را بالا می‌برد اما باید در شرایط خاص و طبق دستورالعمل‌های لازم و در زمان لازم با بنزین مخلوط شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91110704235
  • خبرنگار :