• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91110804697

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول:

استفاده از بنزین با 35 درصد متانول عمر مفید خودرو را کاهش می‌دهد

استفاده از بنزین با 35 درصد متانول عمر مفید خودرو را کاهش می‌دهد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول با اشاره به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه لازم را به پروژه‌های تولید اتانول سوختی در کشور ندارد افزود: تعدادی از پروژه‌های مربوط به تولید اتانول سوختی به دلیل اختصاص نیافتن تسهیلات لازم با تاخیر در راه اندازی مواجه شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول با اشاره به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه لازم را به پروژه‌های تولید اتانول سوختی در کشور ندارد افزود: تعدادی از پروژه‌های مربوط به تولید اتانول سوختی به دلیل اختصاص نیافتن تسهیلات لازم با تاخیر در راه اندازی مواجه شده‌اند.

پیروز پروین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تصویب استفاده از پنج درصد اتانول در بنزین مصرفی کشور توسط وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: متاسفانه با وجود وعده‌های داده شده تاکنون دولت حمایت چندانی از توسعه مصرف اتانول سوختی در کشور نکرده است.

وی افزود: شرکت‌های ایران خودرو و سایپا امکان مخلوط سازی اتانول و بنزین و استفاده از این سوخت ترکیبی را در خودروهای خود تایید کرده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول افزود: خودروسازان خارجی هم استفاده از بنزین با 10 درصد مخلوط اتانول را مورد تایید قرار داده‌اند در حالی که هیچ یک از خودروسازان داخلی و خارجی به جز شرکت‌های چینی استفاده از مخلوط متانول وبنزین را در محصولاتشان تایید نکرده‌اند.

پروین اظهار کرد: استفاده از بنزین با 35 درصد متانول می تواند آسیب‌های جدی به سیستم سوخت‌رسانی و قطعات پلاستیکی خودرو وارد کرده و عمر مفید خودرو را کاهش دهد.

این فعال صنعتی با بیان این‌که قرار بود از اواخر سال 89 اتانول به بنزین مصرفی کشور افزوده شود گفت: این کار تاکنون انجام نشده در حالی که در بسیاری از کشورها استفاده از سوخت‌های زیست محیطی مانند اتانول زیستی و بیودیزل رواج پیدا کرده است و همچنین توسعه مصرف این سوخت در هیچ کشوری بدون حمایت دولت رخ نداده است.

وی گفت: کارخانه‌های تولید اتانول سوختی انتظار دارند شرکت پخش و پالایش و فرآورده‌های نفتی برای خرید اتانول سوختی با آن‌ها قرارداد ببندند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول اضافه کرد: از سوی دیگر مشکلاتی مانند اختصاص نیافتن تسهیلات بانکی کافی و تحریم‌ها نیز روی تاخیر در اضافه کردن اتانول به بنزین مصرفی کشور موثر بوده است.

پروین توضیح داد: با امکانات داخلی وضایعات محصولات کشاورزی باید اتانول سوختی را تولید کنیم چرا که این سوخت برخلاف بنزین نیازی هم به سرمایه‌گذاری دولتی ندارد.

به گفته وی، پروژه تولید اتانول سوختی در اردبیل از ضایعات سیب زمینی و غلات چون در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ندارد تاکنون به بانک عامل یا صندوق توسعه ملی معرفی نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول اضافه کرد: پروژه‌های تولید اتانول سوختی یا به صورت کاملا خصوصی یا با مشارکت دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده‌اند.

به گزارش ایسنا، انتقادات کارشناسان و خودروسازان از استفاده از بنزین متانول دار در کشور در حالی مطرح شده که مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به تازگی مدعی شده است که بنزین متانول‌دار در صورت استفاده درست مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گفته علی بساق زاده، متانول از خانواده الکل‌ها و دارای اکسیژن است؛ بنابراین کیفیت سوخت را بالا می‌برد اما باید در شرایط خاص و طبق دستورالعمل‌های لازم و در زمان لازم با بنزین مخلوط شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha