مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص): نتیجه رعایت اعتدال، قانع بودن در زندگی است

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) گفت: نتیجه رعایت اعتدال و عدالت در زندگی قانع بودن و رسیدن به قناعت در زندگی است.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) گفت: نتیجه رعایت اعتدال و عدالت در زندگی قانع بودن و رسیدن به قناعت در زندگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «بر اساس کلام قرآن، پیامبر(ص) و دیگر معصومین(ع)، دین اسلام ما را به سوی اعتدال دعوت می‌کند» اظهار کرد: مثلا در عرصه خداشناسی بعضی افراد به سمت "جبر" گرایش پیدا کردند و برخی به سوی "آزادی مطلق" رفتند، اما امام صادق(ع) فرمودند که "لا جبر و لا تفویض بل امیر بین الامرین" "نه جبر (در اعمال بندگان)‌ هست و نه تفویض؛ بلکه حقیقتی بین این دو نظر است" بنابراین دیگر مباحث اسلامی هم می‌توانند برگرفته از همین قاعده کلی باشند تا در جمیع حالات چه عبادات و سبک زندگی حالت اعتدال را همواره مراعات کرد.

وی با بیان این‌که «کلمه اقتصاد که در روایات وارد شده بیشتر ناظر بر همین معنای "اعتدال" است» گفت: انسان در انجام عبادات هم باید حد اعتدال را مراعات کند و در طهارت، خواب و خوراک و در برخوردهایمان نیز نباید افراط و تفریط وجود داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) ادامه داد: نتیجه رعایت اعتدال و عدالت در زندگی قانع بودن و رسیدن به قناعت در زندگی است و بر این اساس انسان به آنچه که خدای متعال به وی داده است قانع و راضی می‌شود.

بنی‌هاشمی در مورد این‌که «تاثیر رعایت اعتدال بر زندگی چیست؟» گفت: ‌در حدیثی رسول گرامی اسلام(ص) به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرموده‌اند که "راضی و خشنود شو به آنچه که خدای متعال قسمت تو کرده است تا ثروتمندترین و غنی‌ترین مردم باشی" بنابراین قانع بودن نتیجه‌ای بسیار عالی برای انسان دارد و باعث می‌شود که دیگر وی حرص نزده و در مسایل مختلف زندگی خود نیز حریص نخواهد بود و این بهترین ثمره رعایت اقتصاد به معنای رعایت اعتدال در مسایل مختلف زندگی چه در عبادات، معاملات و ... است.

وی در زمینه ارائه راهکاری جهت اینکه چگونه باید در زندگی فردی معتدل باشیم؟ گفت: بهترین راهکار در جهت رعایت هرچه بیشتر اعتدال در زندگی رعایت دستورات اسلام موجود در قرآن و روایات معصومین(ع) است.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) اظهار کرد: همچنین اگر به سرگذشت برخی از اشخاصی که در اطراف‌مان زندگی می‌کنند بنگریم متوجه می‌شویم افرادی که در زندگی خود افراطی رفتار کرده‌اند چه نتایجی به دست آورده‌اند و بر این اساس سعی می‌کنیم که مانند آنان خود را قرار ندهیم و سعی خواهیم کرد به آنچه که به ما داده شده است قناعت کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110703758
  • خبرنگار :